Informace o kvalifikační práci Reštaurovanie vybraných maľovaných výjavov na klenbe v kaplnke sv.Václava v kostole Nanebovzatia Panny Márie v Klokotoch
Bakalárska práca prezentuje priebeh reštaurovania vybraných malieb na klenbe južnej kaplnky sv. Václava v kostole Nanebovzatia Panny Márie v Klokotoch. Jedná sa o dva maľované výjavy v štukových rámoch, prvý v západnej časti klenby kaplnky, druhý na víťaznom oblúku pri vstupe do kaplnky smerom k lodi. Konkrétne sa jedná o výjavy s námetmi "Sv. Václav sprevádzaný anjelmi prichádza do snemu ríšskych kniežat" a pašiový výjav "Korunovanie tŕním". Práca obsahuje reštaurátorský prieskum a dokumentáciu s doplnením o obrazovú a grafickú prílohu. Rozšírená je o časť, ktorá sa zaoberá ikonografiou figurálnych výjavov a dohľadávaním grafických či iných predlôh k maľbám a nápisom pod výjavmi, z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie malieb.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis presents the process of restoration of selected paintings on the vault of the South Chapel of Saint Wenceslaus in the Church of the Assumption of Virgin Mary in Klokoty. There are two scenes painted in stucco frames, the first in the western part of the chapel vault, the second one on the triumphal arch at the entrance to the chapel toward the nave. Specifically, the scenes with the theme of 'Saint Wenceslas accompanied by angels coming to the council of Reich princes" and the passion scene "Crowned with thorns". The work includes restoration survey and documentation with the addition of visual and graphic attachment. It is extended with the part that deals with the iconography of figurative scenes and looking for graphic or other propositions to painted and written subject matter, due to the extensive reconstruction of the paintings.
Klíčová slova
Reštaurovanie, nástenná maľba, čistenie, olejomaľba, svätováclavský cyklus, pašiový cyklus
Bakalárska práca prezentuje priebeh reštaurovania vybraných malieb na klenbe južnej kaplnky sv. Václava v kostole Nanebovzatia Panny Márie v Klokotoch. Jedná sa o dva maľované výjavy v štukových rámoch, prvý v západnej časti klenby kaplnky, druhý na víťaznom oblúku pri vstupe do kaplnky smerom k lodi. Konkrétne sa jedná o výjavy s námetmi "Sv. Václav sprevádzaný anjelmi prichádza do snemu ríšskych kniežat" a pašiový výjav "Korunovanie tŕním". Práca obsahuje reštaurátorský prieskum a dokumentáciu s doplnením o obrazovú a grafickú prílohu. Rozšírená je o časť, ktorá sa zaoberá ikonografiou figurálnych výjavov a dohľadávaním grafických či iných predlôh k maľbám a nápisom pod výjavmi, z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie malieb.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis presents the process of restoration of selected paintings on the vault of the South Chapel of Saint Wenceslaus in the Church of the Assumption of Virgin Mary in Klokoty. There are two scenes painted in stucco frames, the first in the western part of the chapel vault, the second one on the triumphal arch at the entrance to the chapel toward the nave. Specifically, the scenes with the theme of 'Saint Wenceslas accompanied by angels coming to the council of Reich princes" and the passion scene "Crowned with thorns". The work includes restoration survey and documentation with the addition of visual and graphic attachment. It is extended with the part that deals with the iconography of figurative scenes and looking for graphic or other propositions to painted and written subject matter, due to the extensive reconstruction of the paintings.
Klíčová slova
Reštaurovanie, nástenná maľba, čistenie, olejomaľba, svätováclavský cyklus, pašiový cyklus
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Vereně Fialové byly přiděleny dva malované výjevy ve štukových rámcích, první v západní části klenby kaple, druhý na vítězném oblouku při vstupu do kaple směrem z lodi. Jedná se o výjevy s náměty "Sv. Václav provázený anděly přichází do sněmu říšských knížat" a pašijový výjev "Korunování trním". Výjev na klenbě má tvar oválu, jeho rozměry jsou 95 x 80 cm. Výjev na vítězném oblouku o rozměrech 37 x 56 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Tentokrát je však tvar určován akantovými rozvilinami, které vytvářejí po okrajích výjevu vybíhající cípy. Oba výjevy jeví známky znečištění a lokálních rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny poměrně rozsáhlé úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě náročného čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. Pro rekonstrukci proto vytvoří studentka barevnou studii ve vodorozpustné technice na papír.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Vereně Fialové byly přiděleny dva malované výjevy ve štukových rámcích, první v západní části klenby kaple, druhý na vítězném oblouku při vstupu do kaple směrem z lodi. Jedná se o výjevy s náměty "Sv. Václav provázený anděly přichází do sněmu říšských knížat" a pašijový výjev "Korunování trním". Výjev na klenbě má tvar oválu, jeho rozměry jsou 95 x 80 cm. Výjev na vítězném oblouku o rozměrech 37 x 56 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Tentokrát je však tvar určován akantovými rozvilinami, které vytvářejí po okrajích výjevu vybíhající cípy. Oba výjevy jeví známky znečištění a lokálních rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny poměrně rozsáhlé úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě náročného čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. Pro rekonstrukci proto vytvoří studentka barevnou studii ve vodorozpustné technice na papír.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci formou ppt prezentace, reagovala na drobné připomínky v posudcích a dotazy z řad členů zkušební komise a úspěšně obhájila bakalářskou práci.