- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název dle studenta, Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Restaurování vybraných malovaných výjevů v kapli sv. Václava kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech
Restaurování dvou transferů nástěnných maleb s motivy Boha Otce a Krista s křížem ze sbírek Národního Muzea v Praze
Hlavní téma v angličtině
The Restoration of Selected Mural Scenes on the Vault of St Wenceslaus Chapel in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty
The Restoration of Two Detachments of the Wall Paintings from the Depository of the National Museum in Prague 'God Father on the Cloud' and 'Jesus Crist with the Cross'
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Elišce Miklovičové byly nejprve přiděleny dva malované výjevy v kapli sv. Václava kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se
o výjevy s náměty "Vyučování sv. Václava" a pašijový výjev "Loučení Krista s Pannou Marií a apoštoly". První z výjevů má tvar oválu, jeho rozměry jsou 96 x 80 cm. Druhý, o rozměrech
51 x 38 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Oba výjevy jeví známky znečištění a lokálních rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny určité úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození
a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak
i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit
i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Dále byly studentce přiděleny dva transfery nástěnných maleb s náměty Boha Otce a Krista s křížem na oblacích ze sbírek Národního Muzea v Praze. Jako nejpravděpodobnější se jeví, že byly oba výjevy původně domovním znamením (U Trojice, či U Nejsvětější Trojice), takže tvořili celek s Duchem Svatým, jehož zobrazení se však nedochovalo. Oba výjevy jsou poměrně drobné, orientované na výšku. Výška výjevů je cca 30 cm. Transfery jsou z rubu zpevněny sádrovou omítku a jsou zasazeny do nepasujících (a tudíž nevhodných) dřevěných rámů s vloženou maskovací paspartou z kartonu, jejíž otvor tvoří ovál. Výjev s motivem Boha Otce se zdá být v poměrně dobrém stavu. Pozorujeme na něm silné znečištění a lokální úbytky barevné vrstvy, zejména ve střední části kompozice. Výjev s Kristem je oproti tomu silně poškozen rozpraskáním omítky, jež je zřejmě výsledkem nevhodného zajištění a následné manipulace.
Práce byla rozpracována na půdě Fakulty restaurování UPa již v letech 20142015 studentkou Anetou Andršovou, která provedla na transferech odstranění druhotných sádrových omítek, zajištění z rubové strany a zkoušky čištění barevné vrstvy. V rámci jejího zásahu byl také definován systém nového osazení a vytvořeny hliníkové rámy.
Úkolem této části bakalářské práce bude tedy vyřešit a provést osazení transferů do zmíněných rámů tak, aby byly malby do budoucna stabilní a co nejlépe ochráněny. Rovněž bude muset být vyřešena estetická prezentace fragmentů maleb. Studentka opět nejdříve provede restaurátorský průzkum, na základě jehož zjištění bude detailně definovat jednotlivé postupy v Návrhu na restaurování. Podle návrhu připomínkovaného a schváleného vedoucím práce následně provede restaurátorský zákrok. Ten bude podrobně textově i fotograficky dokumentován v restaurátorské dokumentaci.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na
FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Elišce Miklovičové byly nejprve přiděleny dva malované výjevy v kapli sv. Václava kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se
o výjevy s náměty "Vyučování sv. Václava" a pašijový výjev "Loučení Krista s Pannou Marií a apoštoly". První z výjevů má tvar oválu, jeho rozměry jsou 96 x 80 cm. Druhý, o rozměrech
51 x 38 cm je namalován do štukové kartuše, rovněž v zásadě oválného tvaru. Oba výjevy jeví známky znečištění a lokálních rustikálních přemaleb. Je zřejmé, že po odstranění přemaleb, které dílo esteticky znehodnocují, budou odhaleny určité úbytky původní barevné vrstvy.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození
a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se témat zobrazených na restaurovaných výjevech. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb, a to jak psaných, tak
i obrazových. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi náměty a vyobrazením scén, stejně jako porovnání s analogiemi. Tato část práce může posloužit
i při případných rekonstrukcích chybějících částí malby. Obdobný přístup jako u malovaných výjevů by měl být aplikován i u souvisejících nápisů.
Dále byly studentce přiděleny dva transfery nástěnných maleb s náměty Boha Otce a Krista s křížem na oblacích ze sbírek Národního Muzea v Praze. Jako nejpravděpodobnější se jeví, že byly oba výjevy původně domovním znamením (U Trojice, či U Nejsvětější Trojice), takže tvořili celek s Duchem Svatým, jehož zobrazení se však nedochovalo. Oba výjevy jsou poměrně drobné, orientované na výšku. Výška výjevů je cca 30 cm. Transfery jsou z rubu zpevněny sádrovou omítku a jsou zasazeny do nepasujících (a tudíž nevhodných) dřevěných rámů s vloženou maskovací paspartou z kartonu, jejíž otvor tvoří ovál. Výjev s motivem Boha Otce se zdá být v poměrně dobrém stavu. Pozorujeme na něm silné znečištění a lokální úbytky barevné vrstvy, zejména ve střední části kompozice. Výjev s Kristem je oproti tomu silně poškozen rozpraskáním omítky, jež je zřejmě výsledkem nevhodného zajištění a následné manipulace.
Práce byla rozpracována na půdě Fakulty restaurování UPa již v letech 20142015 studentkou Anetou Andršovou, která provedla na transferech odstranění druhotných sádrových omítek, zajištění z rubové strany a zkoušky čištění barevné vrstvy. V rámci jejího zásahu byl také definován systém nového osazení a vytvořeny hliníkové rámy.
Úkolem této části bakalářské práce bude tedy vyřešit a provést osazení transferů do zmíněných rámů tak, aby byly malby do budoucna stabilní a co nejlépe ochráněny. Rovněž bude muset být vyřešena estetická prezentace fragmentů maleb. Studentka opět nejdříve provede restaurátorský průzkum, na základě jehož zjištění bude detailně definovat jednotlivé postupy v Návrhu na restaurování. Podle návrhu připomínkovaného a schváleného vedoucím práce následně provede restaurátorský zákrok. Ten bude podrobně textově i fotograficky dokumentován v restaurátorské dokumentaci.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na
FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London
1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora.
Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2,
Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a
ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 201
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České
Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v
Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli
presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská
dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní
části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech,
Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London
1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora.
Praha 1987.
5. Dvorský J. Fučíková E. (edd.): Dějiny českého výtvarného umění II/2,
Praha 1989.
6. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
7. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a
ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
8. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 201
9. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České
Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v
Českých Budějovicích, 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli
presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská
dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní
části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech,
Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace bakalářské práce byla svědomitě připravená, studentka zodpověděla všechny položené dotazy.