Informace o kvalifikační práci Restaurování polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici Křídové podklady na kamenné podložce a jejich praktická rekonstrukce na pískovcovém reliéfu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Praktická část - Restaurování polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici.
Teoretická část - Štafírování / techniky a technologie povrchových úprav trojrozměrných uměleckých děl a artefaktů.
Hlavní téma v angličtině
Practical part - Restoration of polychrome baptistery of St. Procopius in Sobčice.
Theoretical part - Construction polychrome / techniques and
technology finishes three-dimensional works of art and artifacts.
Název dle studenta
Restaurování polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici Křídové podklady na kamenné podložce a jejich praktická rekonstrukce na pískovcovém reliéfu
Název dle studenta v angličtině
The Restoration of polychrome baptistery of St. Procopius in Sobčice. Chalk layers on stone and their practical reconstruction on a sandstone relief.
Polychromie na kamenosochařských dílech je rozsáhlým tématem, které je po svém úpadku v 19. století znovuobjeveno a o které vzrůstá zájem posledních pár desítek let. Restaurováním polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici byly objeveny zajímavé skutečnosti o specifické podložce barevné úpravy tohoto kamenosochařského díla, zejména byla identifikována přítomnost křídového podkladu. Rešerší z dostupné literatury o štafírování kamenosochařských děl, byla vytvořena představa o historických souvislostech počínání v tomto řemesle a shromáždění dostupných starých receptur. Výsledkem naší práce byla na základě materiálových zkoušek směsí praktická rekonstrukce výstavby souvrství polychromie na kamenosochařském díle opatřená metodickým postupem.
Anotace v angličtině
Polychrome on the stone sculptural works is an extensive topic that is after its bankruptcy in the 19th century rediscovered and on that growing interest in the last few decades. Restoration of polychrome baptistery of St. Procopius in Sobčice were discovered interesting facts about specific a base color finish of the stone sculptural works, particularly identified the presence of chalk base. Searches of the available literature on staffieren stone sculptures, created the idea of the historical context of the conduct in this craft and assemblies available to old recipes. The result of our work was based on material testing mixtures practical reconstruction of the building on layers of polychrome stone sculptor's work provided methodology.
Klíčová slova
Polychromie na kamenosochařských dílech je rozsáhlým tématem, které je po svém úpadku v 19. století znovuobjeveno a o které vzrůstá zájem posledních pár desítek let. Restaurováním polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici byly objeveny zajímavé skutečnosti o specifické podložce barevné úpravy tohoto kamenosochařského díla, zejména byla identifikována přítomnost křídového podkladu. Rešerší z dostupné literatury o štafírování kamenosochařských děl, byla vytvořena představa o historických souvislostech počínání v tomto řemesle a shromáždění dostupných starých receptur. Výsledkem naší práce byla na základě materiálových zkoušek směsí praktická rekonstrukce výstavby souvrství polychromie na kamenosochařském díle opatřená metodickým postupem.
Klíčová slova v angličtině
Baptistery, polychrome, chalk layers, staffieren
Rozsah průvodní práce
178 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Polychromie na kamenosochařských dílech je rozsáhlým tématem, které je po svém úpadku v 19. století znovuobjeveno a o které vzrůstá zájem posledních pár desítek let. Restaurováním polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici byly objeveny zajímavé skutečnosti o specifické podložce barevné úpravy tohoto kamenosochařského díla, zejména byla identifikována přítomnost křídového podkladu. Rešerší z dostupné literatury o štafírování kamenosochařských děl, byla vytvořena představa o historických souvislostech počínání v tomto řemesle a shromáždění dostupných starých receptur. Výsledkem naší práce byla na základě materiálových zkoušek směsí praktická rekonstrukce výstavby souvrství polychromie na kamenosochařském díle opatřená metodickým postupem.
Anotace v angličtině
Polychrome on the stone sculptural works is an extensive topic that is after its bankruptcy in the 19th century rediscovered and on that growing interest in the last few decades. Restoration of polychrome baptistery of St. Procopius in Sobčice were discovered interesting facts about specific a base color finish of the stone sculptural works, particularly identified the presence of chalk base. Searches of the available literature on staffieren stone sculptures, created the idea of the historical context of the conduct in this craft and assemblies available to old recipes. The result of our work was based on material testing mixtures practical reconstruction of the building on layers of polychrome stone sculptor's work provided methodology.
Klíčová slova
Polychromie na kamenosochařských dílech je rozsáhlým tématem, které je po svém úpadku v 19. století znovuobjeveno a o které vzrůstá zájem posledních pár desítek let. Restaurováním polychromované křtitelnice z kostela Sv. Prokopa v Sobčici byly objeveny zajímavé skutečnosti o specifické podložce barevné úpravy tohoto kamenosochařského díla, zejména byla identifikována přítomnost křídového podkladu. Rešerší z dostupné literatury o štafírování kamenosochařských děl, byla vytvořena představa o historických souvislostech počínání v tomto řemesle a shromáždění dostupných starých receptur. Výsledkem naší práce byla na základě materiálových zkoušek směsí praktická rekonstrukce výstavby souvrství polychromie na kamenosochařském díle opatřená metodickým postupem.
Klíčová slova v angličtině
Baptistery, polychrome, chalk layers, staffieren
Zásady pro vypracování
V praktické části bude proveden průzkum a restaurátorský zásah na polychromované křtitelnici. V rámci této praktické části diplomové práce bude vytvořena sekaná kopie vybrané části křtitelnice, na které bude realizována formou materiálové rekonstrukce jedna z podob polychromování povrchu křtitelnice.
V teoretické části práce se studentka soustředí na problematiku štafírování, jeho variant, technik a technologií.
Zásady pro vypracování
V praktické části bude proveden průzkum a restaurátorský zásah na polychromované křtitelnici. V rámci této praktické části diplomové práce bude vytvořena sekaná kopie vybrané části křtitelnice, na které bude realizována formou materiálové rekonstrukce jedna z podob polychromování povrchu křtitelnice.
V teoretické části práce se studentka soustředí na problematiku štafírování, jeho variant, technik a technologií.
Seznam doporučené literatury
Základní literatura: (v průběhu práce je možné seznam literatury doplnit)
Slánský, B., Technika malby I, II, Paseka, Praha, 2003.
Brandi, C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Viňas S. M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
Kiesow, G., Památková péče v Německu, Barrister & Principal / NPÚ ú. o. p. v Brně, 2012.
Riegl, A. Hlobil, I., Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, Praha, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia,Olomouc, 1997.
Kubička, R. Zelinger, J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kesner ml., L., Muzeum umění v digitální době / Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Argo a Národní galerie v Praze 2000.
Kulka, T., Umění a falzum, Academia, Praha, 2004.
Scruton, R., Estetické porozumění, Barrister & Principal, 2005.
Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historické, Skripta VŠCHT.
Knut, N., The Restoration of Paintings, Könemann, 1999.
Amoroso, G. Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection, Elsevier Science Publishers, 1983.
Kopecká, I. Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů, Grada, Praha, 2005
Mora, L. Mora, P. Philippot, P., Conservation of wall paintings, London, 1984.
Price C. Doehne, E. Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken, Stuttgart, 1990.
Šimůnková, E. Bayerová, T., Pigmenty. Praha, 1999.
Vaněček, I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha, 1987.
Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, Sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, Sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc, J., Suchomel , M., Maxová, I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, Praha: SÚPP 1998.
Suchomel , M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2., Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, Praha, 1988, 1990.
Kol., Péče o architektonické dědictví I. II. II., IDEA Servis, Praha, 2008.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002.
Bayerová T. Bayer K., Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, Brno, 2001.
Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování UPCE, Sylabus.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste, Dresden, 1999.
Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur in: Maltechnik Restauro 85, 1979, s. 14-40.
Henry, A. ed., Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd., 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M., Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice, 2010.
Seznam doporučené literatury
Základní literatura: (v průběhu práce je možné seznam literatury doplnit)
Slánský, B., Technika malby I, II, Paseka, Praha, 2003.
Brandi, C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Viňas S. M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
Kiesow, G., Památková péče v Německu, Barrister & Principal / NPÚ ú. o. p. v Brně, 2012.
Riegl, A. Hlobil, I., Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, Praha, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia,Olomouc, 1997.
Kubička, R. Zelinger, J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kesner ml., L., Muzeum umění v digitální době / Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Argo a Národní galerie v Praze 2000.
Kulka, T., Umění a falzum, Academia, Praha, 2004.
Scruton, R., Estetické porozumění, Barrister & Principal, 2005.
Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historické, Skripta VŠCHT.
Knut, N., The Restoration of Paintings, Könemann, 1999.
Amoroso, G. Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection, Elsevier Science Publishers, 1983.
Kopecká, I. Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů, Grada, Praha, 2005
Mora, L. Mora, P. Philippot, P., Conservation of wall paintings, London, 1984.
Price C. Doehne, E. Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken, Stuttgart, 1990.
Šimůnková, E. Bayerová, T., Pigmenty. Praha, 1999.
Vaněček, I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha, 1987.
Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, Sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, Sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc, J., Suchomel , M., Maxová, I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, Praha: SÚPP 1998.
Suchomel , M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2., Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, Praha, 1988, 1990.
Kol., Péče o architektonické dědictví I. II. II., IDEA Servis, Praha, 2008.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002.
Bayerová T. Bayer K., Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, Brno, 2001.
Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování UPCE, Sylabus.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste, Dresden, 1999.
Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur in: Maltechnik Restauro 85, 1979, s. 14-40.
Henry, A. ed., Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd., 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M., Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby odpověděla na dotazy položené zkušební komisí s drobnými nedostatky.