Thesis info Restaurování polychromované sochy svatého Jana Nepomuckého z Národního muzea v Praze. Zkoumání možností fixace oddělených povrchových vrstev.
Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí, z praktické a teoretické s laboratorním výzkumem.
Praktická část dokumentuje komplexní restaurátorský zásah na polychromované soše svatého Jana Nepomuckého ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze. Okrajově se také zabývá historií díla a jeho možného autorství. Teoretická část tematicky rozvíjí problematiku zajištění odpadávající a zkakelované barevné vrstvy na kamenných sochách uložených v interiéru. Součástí teoretické práce je vlastní výběr adheziv na bázi přírodních a syntetických polymerů. Takto vzniklá škála tradičních i nových adheziv byla následně testována pro vhodné zajištění barevné vrstvy na kámen. Nejlepší prostředek byl následně aplikován na zajištění barevné vrstvy restaurované sochy sv. Jana Nepomuckého.
Annotation in English
This thesis consists of two parts, with practical and theoretical research including laboratory research.
The practical part documents the complex restoration intervention on the polychrome statue of St. John of Nepomuk from the collections of Lapidary of the National Museum in Prague. Marginally, it also discusses the history of the work and its potential authorship. The theoretical part develops the topic concerning issues of how to secure fallen-off and crackled paint layers on stone statues stored in the interior. The part of the theoretical work deals with the actual selection of adhesives based on natural and synthetic polymers. The resulting range of traditional and new adhesives was tested to provide a suitable colour layer protection on the stone. Subsequently, the best substance was applied to protect the colour layers of the restored statue of St. John of Nepomuk.
Keywords
restaurování, kámen, polychromie, konsolidace barevné vrstvy, adheziva, přírodní a syntetické polymery, akrylové pryskyřice, Sv. Jan Nepomucký z Chotýšan
Keywords in English
restoration, stone, polychromy, paint layer consolidation, adhesives, natural and synthetic polymers, acrylic resins, St. John of Nepomuk from Chotýšany
Length of the covering note
220
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí, z praktické a teoretické s laboratorním výzkumem.
Praktická část dokumentuje komplexní restaurátorský zásah na polychromované soše svatého Jana Nepomuckého ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze. Okrajově se také zabývá historií díla a jeho možného autorství. Teoretická část tematicky rozvíjí problematiku zajištění odpadávající a zkakelované barevné vrstvy na kamenných sochách uložených v interiéru. Součástí teoretické práce je vlastní výběr adheziv na bázi přírodních a syntetických polymerů. Takto vzniklá škála tradičních i nových adheziv byla následně testována pro vhodné zajištění barevné vrstvy na kámen. Nejlepší prostředek byl následně aplikován na zajištění barevné vrstvy restaurované sochy sv. Jana Nepomuckého.
Annotation in English
This thesis consists of two parts, with practical and theoretical research including laboratory research.
The practical part documents the complex restoration intervention on the polychrome statue of St. John of Nepomuk from the collections of Lapidary of the National Museum in Prague. Marginally, it also discusses the history of the work and its potential authorship. The theoretical part develops the topic concerning issues of how to secure fallen-off and crackled paint layers on stone statues stored in the interior. The part of the theoretical work deals with the actual selection of adhesives based on natural and synthetic polymers. The resulting range of traditional and new adhesives was tested to provide a suitable colour layer protection on the stone. Subsequently, the best substance was applied to protect the colour layers of the restored statue of St. John of Nepomuk.
Keywords
restaurování, kámen, polychromie, konsolidace barevné vrstvy, adheziva, přírodní a syntetické polymery, akrylové pryskyřice, Sv. Jan Nepomucký z Chotýšan
Keywords in English
restoration, stone, polychromy, paint layer consolidation, adhesives, natural and synthetic polymers, acrylic resins, St. John of Nepomuk from Chotýšany
Research Plan
Komplexní restaurátorský zásah na soše svatého Jana Nepomuckého. Součástí diplomové práce bude teoretická část zaměřená na výzkum materiálů vhodných k zajištění polychromie na kamenných sochách v interiéru.
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na soše sv. Jana Nepomuckého. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu od zpracování návrhu přes důkladný průzkum až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Socha je pokryta několika vrstvami polychromie, která se na mnoha místech odděluje. Kámen je lokálně značně korodovaný. V rámci řešení praktické části bude třeba na základě důkladného restaurátorského průzkumu zvolit koncepci restaurování a ve spolupráci s vedoucím práce a majitelem zvolit vhodný způsob prezentace. Praktická práce bude doplněna o teoretickou část spočívající ve výzkumu materiálů vhodných k zajištění polychromie na kamenných sochách v interiéru. Na základě rešerše zvolí studentka k testování nejčastěji používané materiály.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Research Plan
Komplexní restaurátorský zásah na soše svatého Jana Nepomuckého. Součástí diplomové práce bude teoretická část zaměřená na výzkum materiálů vhodných k zajištění polychromie na kamenných sochách v interiéru.
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na soše sv. Jana Nepomuckého. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu od zpracování návrhu přes důkladný průzkum až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Socha je pokryta několika vrstvami polychromie, která se na mnoha místech odděluje. Kámen je lokálně značně korodovaný. V rámci řešení praktické části bude třeba na základě důkladného restaurátorského průzkumu zvolit koncepci restaurování a ve spolupráci s vedoucím práce a majitelem zvolit vhodný způsob prezentace. Praktická práce bude doplněna o teoretickou část spočívající ve výzkumu materiálů vhodných k zajištění polychromie na kamenných sochách v interiéru. Na základě rešerše zvolí studentka k testování nejčastěji používané materiály.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Recommended resources
Amoroso, Giovanni; Fassina, Vasco - Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
Slánský B., Technika malby. Praha, 2003.
Slánský B., Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
Brandi C., Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
Kubička R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kotlík P.a kol, Skripta - VŠCHT, Stavební materiály historických objektů.
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999.
Kopecká I.-Nejedlý V., Průzkum historických materiálů., Grada 2005.
Mora L. Mora P. Philippot, Conservation of wall paintings. London, 1984.
Price C., Doehne E. - Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010.
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Viňas S. M., Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc J., Suchomel M., Maxová I.: Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998, 32 stran.
Suchomel M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2. / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988. 1990.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
Riegl A, Ivo Hlobil: Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta V. a kol.,Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Koller, M: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, A. ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M.: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.
Recommended resources
Amoroso, Giovanni; Fassina, Vasco - Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
Slánský B., Technika malby. Praha, 2003.
Slánský B., Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
Brandi C., Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
Kubička R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kotlík P.a kol, Skripta - VŠCHT, Stavební materiály historických objektů.
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999.
Kopecká I.-Nejedlý V., Průzkum historických materiálů., Grada 2005.
Mora L. Mora P. Philippot, Conservation of wall paintings. London, 1984.
Price C., Doehne E. - Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010.
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Viňas S. M., Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc J., Suchomel M., Maxová I.: Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998, 32 stran.
Suchomel M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2. / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988. 1990.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
Riegl A, Ivo Hlobil: Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta V. a kol.,Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování.
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Koller, M: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, A. ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M.: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.