Informace o kvalifikační práci Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou na klenbě kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Ikonografický koncept a možné předlohy výjevů.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou na klenbě kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Ikonografický koncept a možné předlohy výjevů.
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the chosen cartouches with oil-based wall-paintings on the vault of the chapel of Saint Joseph in the church of Assumption of Virgin Mary in Klokoty. Iconography of the paintings and their possible models.
Název dle studenta
Restaurování vybraných medailonů s nástěnnou olejomalbou na klenbě kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Ikonografický koncept a možné předlohy výjevů.
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the chosen cartouches with oil-based wall-paintings on the vault of chapel of Saint Joseph in the church of Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. Iconography of the paintings and their possible models.
Téma diplomové práce se týká restaurování medailonů s nástěnnými olejomalbami na klenbě kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Kromě dokumentace restaurátorského průzkumu a procesu vybraných děl tvoří její součást rozšířený umělecko-historický průzkum zabývající se ikonografickým konceptem a možnými předlohami barokních výjevů.
Anotace v angličtině
The main theme of this diploma thesis is connected with the restoration of oil-based paintings located in the vault of the chapel of Saint Joseph in the Church of the Assumption of Virgin Mary in Klokoty. The thesis concentrates on documentation of the restoration research and process of assigned paintings. Furthermore it contains extended art historical analysis dealing with the iconographical concept of paintings and their possible models.
Restoration report, Oil-Based Wall Paintings, Iconography, Saint Joseph, Cycle of Virgin Mary, graphic models, reconstructions
Rozsah průvodní práce
250 s. (305 791 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce se týká restaurování medailonů s nástěnnými olejomalbami na klenbě kaple sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Kromě dokumentace restaurátorského průzkumu a procesu vybraných děl tvoří její součást rozšířený umělecko-historický průzkum zabývající se ikonografickým konceptem a možnými předlohami barokních výjevů.
Anotace v angličtině
The main theme of this diploma thesis is connected with the restoration of oil-based paintings located in the vault of the chapel of Saint Joseph in the Church of the Assumption of Virgin Mary in Klokoty. The thesis concentrates on documentation of the restoration research and process of assigned paintings. Furthermore it contains extended art historical analysis dealing with the iconographical concept of paintings and their possible models.
Restoration report, Oil-Based Wall Paintings, Iconography, Saint Joseph, Cycle of Virgin Mary, graphic models, reconstructions
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce bylo k provedení práce přiděleno několik dílčích podcelků nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se o výjevy s pracovními označeními "Sv. Josef s malým Ježíšem v tesařské dílně", "Sv. Josef s malým Ježíšem s nástroji umučení", "Navštívení Panny Marie" a "Klanění Pastýřů" na oblouku dělícím kapli od lodi a dva z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží putti sedící na korunní římse kaple. Malby jsou z velké části překryty přemalbou nevalné úrovně. Zdá se, že pod přemalbami je malba v některých případech zásadně poškozena.
Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku díla, tak i na definování počtu a charakteru sekundárních zákroků. Stejně tak se bude průzkum věnovat i určení fenoménů poškození maleb, jakož i určení míry dochování malby originální. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná přímo na restaurovaném úseku, v laboratorních podmínkách
i z literatury a pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce i příslušným odborným pracovníkem památkové péče. Na základě schváleného návrhu provede restaurátorský zákrok, popřípadě i rekonstrukce chybějících částí maleb (v případě odstranění přemaleb a následné dohody na rekonstrukci). V případě, že budou prováděny rekonstrukce maleb, provede nejdříve diplomantka studie chybějících částí kompozice podle historických analogií. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu vedoucím práce provede diplomantka rekonstrukci chybějících partií. Všechny etapy prací budou konzultovány jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem odborné složky památkové péče. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude umělecko-historické bádání na téma ikonografie nástěnné malířské výzdoby kaple a možných předloh jednotlivých výjevů. Téma je zadáváno především z důvodu zjevného masivního poškození původních maleb, jejichž náměty tak nejsou zcela jednoznačné a s náměty přemaleb nemusí zcela souhlasit. To potvrdily především předešlé etapy restaurování v jiných částech objektu (presbytář a jižní oratoř). Diplomantka by se měla pokusit o ikonografické určení jednotlivých výjevů, čemuž mohou napomoci i nápisová zrcadla a pásky pod výjevy. Problematické bude zařazení těch výjevů, u nichž jsou nápisová zrcadla a pásky zakryty a není tak jasné, zda jsou původní nápisy pod sekundárními vrstvami zachovány. Diplomantka by měla dohledat analogická zobrazení jednotlivých kompozic a pokusit se o ztotožnění a možnými předlohami. Tyto obrazové podklady by mohly následně sloužit pro vytvoření rekonstrukcí ztracených partií přítomných zobrazení. Zároveň by se měla studentka pokusit o definování celkové ikonografie nástěnných zobrazení kaple sv. Josefa, které je vzhledem ke své obsáhlosti poměrně ojedinělé. Opomenuto by nemělo být ani propojení se štukovou výzdobou. Ikonografie by měla být vztažena i k interiéru kostela jako celku, protože minimálně výzdoba oblouku s náměty ze života Panny Marie s celkovou koncepcí interiéru jistě souvisí.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce bylo k provedení práce přiděleno několik dílčích podcelků nástěnné malířské výzdoby kaple sv. Josefa kostela Nanebevzetí Panny Marie v Táboře-Klokotech. Jedná se o výjevy s pracovními označeními "Sv. Josef s malým Ježíšem v tesařské dílně", "Sv. Josef s malým Ježíšem s nástroji umučení", "Navštívení Panny Marie" a "Klanění Pastýřů" na oblouku dělícím kapli od lodi a dva z malovaných štítů s mariánskou tématikou, které drží putti sedící na korunní římse kaple. Malby jsou z velké části překryty přemalbou nevalné úrovně. Zdá se, že pod přemalbami je malba v některých případech zásadně poškozena.
Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku díla, tak i na definování počtu a charakteru sekundárních zákroků. Stejně tak se bude průzkum věnovat i určení fenoménů poškození maleb, jakož i určení míry dochování malby originální. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná přímo na restaurovaném úseku, v laboratorních podmínkách
i z literatury a pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce i příslušným odborným pracovníkem památkové péče. Na základě schváleného návrhu provede restaurátorský zákrok, popřípadě i rekonstrukce chybějících částí maleb (v případě odstranění přemaleb a následné dohody na rekonstrukci). V případě, že budou prováděny rekonstrukce maleb, provede nejdříve diplomantka studie chybějících částí kompozice podle historických analogií. Po odsouhlasení plánované techniky a postupu vedoucím práce provede diplomantka rekonstrukci chybějících partií. Všechny etapy prací budou konzultovány jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem odborné složky památkové péče. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude umělecko-historické bádání na téma ikonografie nástěnné malířské výzdoby kaple a možných předloh jednotlivých výjevů. Téma je zadáváno především z důvodu zjevného masivního poškození původních maleb, jejichž náměty tak nejsou zcela jednoznačné a s náměty přemaleb nemusí zcela souhlasit. To potvrdily především předešlé etapy restaurování v jiných částech objektu (presbytář a jižní oratoř). Diplomantka by se měla pokusit o ikonografické určení jednotlivých výjevů, čemuž mohou napomoci i nápisová zrcadla a pásky pod výjevy. Problematické bude zařazení těch výjevů, u nichž jsou nápisová zrcadla a pásky zakryty a není tak jasné, zda jsou původní nápisy pod sekundárními vrstvami zachovány. Diplomantka by měla dohledat analogická zobrazení jednotlivých kompozic a pokusit se o ztotožnění a možnými předlohami. Tyto obrazové podklady by mohly následně sloužit pro vytvoření rekonstrukcí ztracených partií přítomných zobrazení. Zároveň by se měla studentka pokusit o definování celkové ikonografie nástěnných zobrazení kaple sv. Josefa, které je vzhledem ke své obsáhlosti poměrně ojedinělé. Opomenuto by nemělo být ani propojení se štukovou výzdobou. Ikonografie by měla být vztažena i k interiéru kostela jako celku, protože minimálně výzdoba oblouku s náměty ze života Panny Marie s celkovou koncepcí interiéru jistě souvisí.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
2. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
3. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
4. Hlobil I., Alois Riegl a teorie moderní památkové péče, in: Ivo Hlobil Ivan Kruis (eds.), Alois Riegl (1858-1905). Moderní památková péče, Praha 2003, s. 101-137.
5. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, Gerard von Groeningen I. Rotterdam 1997.
6. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
7. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
8. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
9. The illustrated Bartsch LII
10. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
11. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Seznam doporučené literatury
1. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
2. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
3. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
4. Hlobil I., Alois Riegl a teorie moderní památkové péče, in: Ivo Hlobil Ivan Kruis (eds.), Alois Riegl (1858-1905). Moderní památková péče, Praha 2003, s. 101-137.
5. Luijten G. Schuckman Ch. (eds.), The New Hollstein, Dutch and Flemisch etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, Gerard von Groeningen I. Rotterdam 1997.
6. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
7. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
8. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
9. The illustrated Bartsch LII
10. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
11. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student formou PPT prezentace představila svou diplomovou práci a v následné diskusi reagovala na dotazy a připomínky zmíněné v posudcích. Obhajoba proběhla úspěšně, s ohledem na průběh obhajoby komise navrhuje hodnocení „výborně“.