Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku a analýzu třech her autora Martina Mcdonagha, které spolu tvoří tzv. Leenanskou trilogii. Jedná se konkrétně o Krásku z Leenane, Lebku z Connemary a Osiřelý Západ. V první teoretické části práce bude uvedena McDonaghova tvorba do literárně-historického kontextu irského dramatu z druhé poloviny dvacátého století. Dále budou stručně představeny počátky autorova psaní v souvislosti irských dramatiků té doby a také se jedna část práce bude krátce věnovat druhu divadla zvaný In-Yer-Face, který je s analyzovanou trilogií často spojován. V druhé praktické části se autor soustředí na vlastní analýzu Leenanské trilogie, věnujíce mimo jiné pozornost způsobu jakým autor zobrazuje život v irské komunitě s ohledem na prostředí ve kterém hry probíhají a neurčitost času která je v díle dobře viditelná. Celá práce je pak zakončena shrnutím daných zjištění.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis is focused on the problematics and analysis of three plays by Martin McDonagh, which together form so called Leenane trilogy. It is The Beauty Queen of Leenane, A skull in Connemara and The Lonesome West. The first theoretical part will introduce McDonagh's work into a literary-historic context of Irish drama from the second half of the 20th century. Author's history of writing will be introduced subsequently with connection to famous Irish dramatists of this age. Another part presents a theatre style wave called In-Yer-Face, because it is often connected with the analyzed trilogy. The practical part of this thesis is focused on own analysis of the Leenane trilogy, paying attention to the way the author depicts life in Irish community considering the environment in which the plays take place and time, which is considered to be ambiguous. The whole thesis is then finished by a summary of the findings.
Klíčová slova
McDonagh, irské drama, Leenanská trilogie, Kráska z Leenane, Lebka z Connemary, Osiřelý Západ, In-Yer-Face divadlo, irská literatura 20. století
Klíčová slova v angličtině
McDonagh, Irish Drama, Leenane Trilogy, The Beauty Queen of Leenane, A Skull in Connemara, The Lonesome West, In-Yer-Face Theatre, Irish literature of the 20th century
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku a analýzu třech her autora Martina Mcdonagha, které spolu tvoří tzv. Leenanskou trilogii. Jedná se konkrétně o Krásku z Leenane, Lebku z Connemary a Osiřelý Západ. V první teoretické části práce bude uvedena McDonaghova tvorba do literárně-historického kontextu irského dramatu z druhé poloviny dvacátého století. Dále budou stručně představeny počátky autorova psaní v souvislosti irských dramatiků té doby a také se jedna část práce bude krátce věnovat druhu divadla zvaný In-Yer-Face, který je s analyzovanou trilogií často spojován. V druhé praktické části se autor soustředí na vlastní analýzu Leenanské trilogie, věnujíce mimo jiné pozornost způsobu jakým autor zobrazuje život v irské komunitě s ohledem na prostředí ve kterém hry probíhají a neurčitost času která je v díle dobře viditelná. Celá práce je pak zakončena shrnutím daných zjištění.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis is focused on the problematics and analysis of three plays by Martin McDonagh, which together form so called Leenane trilogy. It is The Beauty Queen of Leenane, A skull in Connemara and The Lonesome West. The first theoretical part will introduce McDonagh's work into a literary-historic context of Irish drama from the second half of the 20th century. Author's history of writing will be introduced subsequently with connection to famous Irish dramatists of this age. Another part presents a theatre style wave called In-Yer-Face, because it is often connected with the analyzed trilogy. The practical part of this thesis is focused on own analysis of the Leenane trilogy, paying attention to the way the author depicts life in Irish community considering the environment in which the plays take place and time, which is considered to be ambiguous. The whole thesis is then finished by a summary of the findings.
Klíčová slova
McDonagh, irské drama, Leenanská trilogie, Kráska z Leenane, Lebka z Connemary, Osiřelý Západ, In-Yer-Face divadlo, irská literatura 20. století
Klíčová slova v angličtině
McDonagh, Irish Drama, Leenane Trilogy, The Beauty Queen of Leenane, A Skull in Connemara, The Lonesome West, In-Yer-Face Theatre, Irish literature of the 20th century
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na zobrazení irské komunity ve třech hrách - The Beauty Queen of Leenane, A Skull in Connemara, The Lonesome West, které společně zachycují stejný časoprostor. V první části student zařadí zvoleného autora do literárně-historického kontextu, především do souvislostí irských dramatiků a také do in-yer-face theatre, a obecně pojedná o prvcích in-yer-face theare. Autor rovněž vysvětlí termíny, s kterými bude pracovat (např. měnící se význam slova "Anglo-Irish"). V analytické části se student zaměří na způsob zobrazení života v irské komunitě ve výše zmíněných hrách a na její měnící se ráz. Autor bude věnovat pozornost místu a času, které mají pro tyto hry specifickou důležitost a rovněž objasní, proč se tyto hry někdy k in-yer-face theatre řadí a proč stojí často na okraji debat o in-yer-face. Práce bude založena na kvalitních sekundárních zdrojích a zakončí ji přehledné shrnutí daných zjištění.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na zobrazení irské komunity ve třech hrách - The Beauty Queen of Leenane, A Skull in Connemara, The Lonesome West, které společně zachycují stejný časoprostor. V první části student zařadí zvoleného autora do literárně-historického kontextu, především do souvislostí irských dramatiků a také do in-yer-face theatre, a obecně pojedná o prvcích in-yer-face theare. Autor rovněž vysvětlí termíny, s kterými bude pracovat (např. měnící se význam slova "Anglo-Irish"). V analytické části se student zaměří na způsob zobrazení života v irské komunitě ve výše zmíněných hrách a na její měnící se ráz. Autor bude věnovat pozornost místu a času, které mají pro tyto hry specifickou důležitost a rovněž objasní, proč se tyto hry někdy k in-yer-face theatre řadí a proč stojí často na okraji debat o in-yer-face. Práce bude založena na kvalitních sekundárních zdrojích a zakončí ji přehledné shrnutí daných zjištění.
Seznam doporučené literatury
Chambers, Lilian, ed. a Jordan Eamonn. The Theatre of Martin McDonagh: A World of Savage Stories. Dublin: Carysfort Press, 2006. Coogan, Tim Pat. Ireland in the 20th Century. New York: Palgrave Macmillan, 2004. Eamonn, Jordan. Dissident Dramaturgies: Contemporary Irish Theatre. Dublin: Irish Academic Press, 2010. McDonagh, Martin. Plays 1: The Beauty Queen of Leenane/ A Skull in Connemara/ The Lonesome West. London: Methuen Drama, 1999. Murphy, Neil, Keith Hopper, and Ondřej Pilný. Litteraria Pragensia: Neglected Irish Fiction, Issue 44. Praha: Litteraria Pragensia, 2012. O?Mahony,Patrick, Gerard Delanty. Rethinking Irish History: Nationalism, Identity and Ideology. Basingstoke Palgrave, 2001. Pilný, Ondřej. Irony & Identity in Modern Irish Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006. Sierz, Aleks. In-yer-face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001.
Seznam doporučené literatury
Chambers, Lilian, ed. a Jordan Eamonn. The Theatre of Martin McDonagh: A World of Savage Stories. Dublin: Carysfort Press, 2006. Coogan, Tim Pat. Ireland in the 20th Century. New York: Palgrave Macmillan, 2004. Eamonn, Jordan. Dissident Dramaturgies: Contemporary Irish Theatre. Dublin: Irish Academic Press, 2010. McDonagh, Martin. Plays 1: The Beauty Queen of Leenane/ A Skull in Connemara/ The Lonesome West. London: Methuen Drama, 1999. Murphy, Neil, Keith Hopper, and Ondřej Pilný. Litteraria Pragensia: Neglected Irish Fiction, Issue 44. Praha: Litteraria Pragensia, 2012. O?Mahony,Patrick, Gerard Delanty. Rethinking Irish History: Nationalism, Identity and Ideology. Basingstoke Palgrave, 2001. Pilný, Ondřej. Irony & Identity in Modern Irish Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006. Sierz, Aleks. In-yer-face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001.