Digitální technologie dvacátého prvního století ovlivnily způsob, jakým lidé žijí, jejich práci i studium.Tyto technologie značně ovlivňují očekávané klíčové kompetence moderního vzdělání a modifikují třídy mnoha učitelů jazyků. Cílem této práce je prozkoumat, jak může učitel jazyka nejlépe navrhnout úkoly s tím, že bere ohledy na nezbytné aspekty. Teoretická část analyzuje tři hlavní komponenty současné hodiny jazyka: komunikativní kompetenci, pedagogiku a digitální technologie. Každá část bude vytvářet účelné otázky, které pomohou učiteli při rozhodování o implementaci digitálních pomůcek, v rámci rámcového modelu. Tento rámec bude následně aplikován na hypotetické prostředí univerzitní třídy. Pro účely otestování tohoto rámce a posouzení jeho užitečnosti bylo vytvořeno šest jazykových úkolů. Závěr práce obsahuje závěrečné hodnocení.
Anotace v angličtině
Digital technologies have impacted the way that most people live, work, and study in the 21st century. These technologies have greatly impacted and influenced the expected key competencies for modern learning and modified the classrooms of many language teachers. The purpose of this thesis is to examine how a language teacher can best design tasks, keeping all the necessary aspects in mind. The theoretical section analyses three main components of a contemporary language lesson: communicative competence, pedagogy, and digital technologies. Each section will produce purposeful questions to aid the teacher in making decisions for the implementation of digital aids, a framework model. This framework will then be applied to a hypothetical university classroom setting. Six language tasks have been designed to test the framework and assess its usefulness, with a final evaluation.
communicative competence, digital technology, pedagogy, authentic tasks
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
AN
Anotace
Digitální technologie dvacátého prvního století ovlivnily způsob, jakým lidé žijí, jejich práci i studium.Tyto technologie značně ovlivňují očekávané klíčové kompetence moderního vzdělání a modifikují třídy mnoha učitelů jazyků. Cílem této práce je prozkoumat, jak může učitel jazyka nejlépe navrhnout úkoly s tím, že bere ohledy na nezbytné aspekty. Teoretická část analyzuje tři hlavní komponenty současné hodiny jazyka: komunikativní kompetenci, pedagogiku a digitální technologie. Každá část bude vytvářet účelné otázky, které pomohou učiteli při rozhodování o implementaci digitálních pomůcek, v rámci rámcového modelu. Tento rámec bude následně aplikován na hypotetické prostředí univerzitní třídy. Pro účely otestování tohoto rámce a posouzení jeho užitečnosti bylo vytvořeno šest jazykových úkolů. Závěr práce obsahuje závěrečné hodnocení.
Anotace v angličtině
Digital technologies have impacted the way that most people live, work, and study in the 21st century. These technologies have greatly impacted and influenced the expected key competencies for modern learning and modified the classrooms of many language teachers. The purpose of this thesis is to examine how a language teacher can best design tasks, keeping all the necessary aspects in mind. The theoretical section analyses three main components of a contemporary language lesson: communicative competence, pedagogy, and digital technologies. Each section will produce purposeful questions to aid the teacher in making decisions for the implementation of digital aids, a framework model. This framework will then be applied to a hypothetical university classroom setting. Six language tasks have been designed to test the framework and assess its usefulness, with a final evaluation.
communicative competence, digital technology, pedagogy, authentic tasks
Zásady pro vypracování
The thesis will examine both the theoretical and practical applications of technology as an aid for improving communicative competence in the realm of English language teaching. The theoretical component will investigate incorporating ICT into EFL teaching by establishing the concept of communicative competence, exploring digital technologies, their pedagogical roles and the theoretical framework related to their usage. In the practical component, the theoretical foundation will be applied to a university setting by producing examples of activities designed to be used in an EFL courses. Finally, the created activities will be analysed and evaluated, with any necessary modifications being suggested.
Zásady pro vypracování
The thesis will examine both the theoretical and practical applications of technology as an aid for improving communicative competence in the realm of English language teaching. The theoretical component will investigate incorporating ICT into EFL teaching by establishing the concept of communicative competence, exploring digital technologies, their pedagogical roles and the theoretical framework related to their usage. In the practical component, the theoretical foundation will be applied to a university setting by producing examples of activities designed to be used in an EFL courses. Finally, the created activities will be analysed and evaluated, with any necessary modifications being suggested.
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. 5. New York: Pearson Longman, 2007. ISBN 978-0131991286
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 4. Harlow: Pearson Education, 2007. ISBN 978-1405853118
LIGHTBROWN, Patsy and Nina SPADA. How Languages are Learned. 3. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0194422246
POSTMAN, Neil. Building a Bridge to the 18th Century: How the Past Can Improve Our Future. New York: Alfred A. Knopf, 1999. ISBN 978-0375701276
WALKER, Aisha, and Goodith WHITE. Technology Enhanced Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0194423687
WHEELER, Steve. Learning with 'e's: educational theory and practice in the digital age. Bancyfelin: Crown House Publishing, 2015. ISBN 978-1845909390.
WILLIAMS, Marion, Sarah MERCER and Stephen RYAN. Exploring Psychology in English Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0194423991
KRATHWOHL, David R. A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory into Practice. [online]. 2002, 41 (4): 212-218. ISSN 0040-5841
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. 5. New York: Pearson Longman, 2007. ISBN 978-0131991286
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 4. Harlow: Pearson Education, 2007. ISBN 978-1405853118
LIGHTBROWN, Patsy and Nina SPADA. How Languages are Learned. 3. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0194422246
POSTMAN, Neil. Building a Bridge to the 18th Century: How the Past Can Improve Our Future. New York: Alfred A. Knopf, 1999. ISBN 978-0375701276
WALKER, Aisha, and Goodith WHITE. Technology Enhanced Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0194423687
WHEELER, Steve. Learning with 'e's: educational theory and practice in the digital age. Bancyfelin: Crown House Publishing, 2015. ISBN 978-1845909390.
WILLIAMS, Marion, Sarah MERCER and Stephen RYAN. Exploring Psychology in English Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0194423991
KRATHWOHL, David R. A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory into Practice. [online]. 2002, 41 (4): 212-218. ISSN 0040-5841
Přílohy volně vložené
CEFR Can-do statements, The Padagogy Wheel, DPADF course syllabus, Framework of reference for consideration when adding technology to activities for communicative competence