Tato práce se věnuje modifikaci anglicky psaných textů na úrovni vstupu, který zprostředkovává obsah autentických textů studentům anglického jazyka na různých úrovních. Teoretická část se věnuje problematice autentického textu a čtení. Dále popisuje hodnocení obtížnosti textu z různých hledisek a možnost následného zjednodušení. V praktické části jsou analyzovány vybrané texty dle vydefinovaných kritérií, a je zhodnocena jejich vhodnost pro čtenáře na dané úrovni.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the modification of English texts at the input level, which enables the communication of the contents of authentic texts to students of English at various levels of proficiency. The theoretical part is concerned with the phenomenon of authentic text and reading. It then describes grading of language from different perspectives and subsequent possibilities of simplification. In the practical part, selected texts are analyzed according to defined criteria and their suitability for readers at given levels is evaluated.
Klíčová slova
modifikace textu, autentický anglický text, čtení, jazykový vstup
Klíčová slova v angličtině
modification of language, authentic English text, reading, language input
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se věnuje modifikaci anglicky psaných textů na úrovni vstupu, který zprostředkovává obsah autentických textů studentům anglického jazyka na různých úrovních. Teoretická část se věnuje problematice autentického textu a čtení. Dále popisuje hodnocení obtížnosti textu z různých hledisek a možnost následného zjednodušení. V praktické části jsou analyzovány vybrané texty dle vydefinovaných kritérií, a je zhodnocena jejich vhodnost pro čtenáře na dané úrovni.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the modification of English texts at the input level, which enables the communication of the contents of authentic texts to students of English at various levels of proficiency. The theoretical part is concerned with the phenomenon of authentic text and reading. It then describes grading of language from different perspectives and subsequent possibilities of simplification. In the practical part, selected texts are analyzed according to defined criteria and their suitability for readers at given levels is evaluated.
Klíčová slova
modifikace textu, autentický anglický text, čtení, jazykový vstup
Klíčová slova v angličtině
modification of language, authentic English text, reading, language input
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je prozkoumat možnosti modifikace anglicky psaných textů na úrovni vstupu zprostředkovávajícímu obsah těchto autentických textů studentům anglického jazyka různých úrovní. V teoretické části proto student nejprve definuje koncept autentického textu a poté popíše různé způsoby modifikace zohledňující kontext a specifika příslušného jazyka a další kulturní, sociologické a vzdělávací potřeby čtenáře. V praktické části bude na základě předem vydefinovaných kritérií provedena analýza vybraných modifikovaných textů, student zhodnotí kvalitu těchto modifikací a případně navrhne další způsoby modifikace.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je prozkoumat možnosti modifikace anglicky psaných textů na úrovni vstupu zprostředkovávajícímu obsah těchto autentických textů studentům anglického jazyka různých úrovní. V teoretické části proto student nejprve definuje koncept autentického textu a poté popíše různé způsoby modifikace zohledňující kontext a specifika příslušného jazyka a další kulturní, sociologické a vzdělávací potřeby čtenáře. V praktické části bude na základě předem vydefinovaných kritérií provedena analýza vybraných modifikovaných textů, student zhodnotí kvalitu těchto modifikací a případně navrhne další způsoby modifikace.
Seznam doporučené literatury
ANONYMOUS, no date. Grading of Language. In: Grading of Language [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.penguinreaders.com/pr/teachers/grading-of-language.html.
CARTER, Ronald, no date. What Is Advanced-Level Vocabulary? The Case of Chunks and Clusters. In: [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.tesol.org/docs/default-source/new-resource-library/symposium-on-vocabulary-3.pdf?sfvrsn=0.
CRIADO1, RAQUEL, 2009. The Distribution of the Lexical Component in ELT Coursebooks and its Suitability for Vocabulary Acquisition from a Cognitive Perspective. A Case Study. In: International Journal of English Studies [online]. 2009. Vol. 9, no. 3, pp. 3960. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://revistas.um.es/ijes/article/view/99511/95091.
DEWEERDT, JEAN PAUL, 2001. A defence of simplification. In: Prospect [online]. December 2001. Vol. 16, no. 3, pp. 5565. Retrieved from: http://www.ameprc.mq.edu.au/docs/prospect_journal/volume_16_no_3/prospect_16,3_article_5.pdf.
GUARIENTO, William and MORLEY, John, 2001. Text and task authenticity in the EFL classroom. In: ELT Journal [online]. October 2001. Vol. 55, no. 4, pp. 347353. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://eltj.oxfordjournals.org/content/55/4/347.abstract.
KESHAVARZ, Mohammad Hossein and ATAI, Mahmoud Reza, 2007. Content schemata, linguistic simplification, and EFL readers' comprehension and recall. In: Reading in a Foreign Language [online]. April 2007. Vol. 19, pp. 1933. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://nflrc.hawaii.edu/rfl/april2007/keshavarz/keshavarz.pdf.
KHANG, Nguyen Duy, 2010. Teachers' Perceptions about Readability and Modication of Authentic Texts Chosen for Teaching Reading in the Vietnamese Context. In: Journal of NELTA [online]. December 2010. Vol. 15, no. 1-2, pp. 8997. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.nepjol.info/nepal/index.php/nelta/article/download/4613/3824.
KRASHEN, Stephen, 1989. We Acquire Vocabulary and Spelling by Reading: Additional Evidence for the Input Hypothesis. In: The Modern Language Journal [online]. 1989. Vol. 73, no. 4, pp. 440464. [Accessed 11 March 2016]. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/326879.
KYTE, George C. and NEEL, Virginia M., 1953. A Core Vocabulary of Spelling Words. In: The Elementary School Journal [online]. September 1953. Vol. 54, no. 1, pp. 2934. [Accessed 11 March 2016]. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/998313.
LYNCH, Tony. Communication in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 1996. Oxford handbooks for language teachers. ISBN 0-19-433522-4.
NATION, Paul and CARTER, Ronald (eds.), no date. VOCABULARY ACQUISITION [online]. Nottingham, England: Department of English Studies, University of Nottingham. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.aila.info/download/publications/review/aila06.pdf.
NUNAN, David. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN 0-521-37915-6.
O'KEEFF, Anne, no date. VOCABULARY INSTRUCTION. In: MIRR - Mary Immaculate Research Repository [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: https://dspace.mic.ul.ie/bitstream/handle/10395/1691/o'keeffe, a., (2012) 'vocabulary instruction' (book chapter) (pre-published version).pdf?sequence=2&isallowed=y.
OLMOS, Carmen, 2009. An Assessment of the Vocabulary Knowledge of Students in the Final Year of Secondary Education. Is Their Vocabulary Extensive Enough? In: International Journal of English Studies [online]. 2009. pp. 7390. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://revistas.um.es/ijes/article/viewfile/99531/95111.
ZIPSER, Katharina, 2013. Effective vocabulary building in the classroom environment from B1 onwards. In: Social and Behavioral Sciences [online]. 2013. Vol. 70, pp. 397405. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/s1877042813000785.
Seznam doporučené literatury
ANONYMOUS, no date. Grading of Language. In: Grading of Language [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.penguinreaders.com/pr/teachers/grading-of-language.html.
CARTER, Ronald, no date. What Is Advanced-Level Vocabulary? The Case of Chunks and Clusters. In: [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.tesol.org/docs/default-source/new-resource-library/symposium-on-vocabulary-3.pdf?sfvrsn=0.
CRIADO1, RAQUEL, 2009. The Distribution of the Lexical Component in ELT Coursebooks and its Suitability for Vocabulary Acquisition from a Cognitive Perspective. A Case Study. In: International Journal of English Studies [online]. 2009. Vol. 9, no. 3, pp. 3960. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://revistas.um.es/ijes/article/view/99511/95091.
DEWEERDT, JEAN PAUL, 2001. A defence of simplification. In: Prospect [online]. December 2001. Vol. 16, no. 3, pp. 5565. Retrieved from: http://www.ameprc.mq.edu.au/docs/prospect_journal/volume_16_no_3/prospect_16,3_article_5.pdf.
GUARIENTO, William and MORLEY, John, 2001. Text and task authenticity in the EFL classroom. In: ELT Journal [online]. October 2001. Vol. 55, no. 4, pp. 347353. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://eltj.oxfordjournals.org/content/55/4/347.abstract.
KESHAVARZ, Mohammad Hossein and ATAI, Mahmoud Reza, 2007. Content schemata, linguistic simplification, and EFL readers' comprehension and recall. In: Reading in a Foreign Language [online]. April 2007. Vol. 19, pp. 1933. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://nflrc.hawaii.edu/rfl/april2007/keshavarz/keshavarz.pdf.
KHANG, Nguyen Duy, 2010. Teachers' Perceptions about Readability and Modication of Authentic Texts Chosen for Teaching Reading in the Vietnamese Context. In: Journal of NELTA [online]. December 2010. Vol. 15, no. 1-2, pp. 8997. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.nepjol.info/nepal/index.php/nelta/article/download/4613/3824.
KRASHEN, Stephen, 1989. We Acquire Vocabulary and Spelling by Reading: Additional Evidence for the Input Hypothesis. In: The Modern Language Journal [online]. 1989. Vol. 73, no. 4, pp. 440464. [Accessed 11 March 2016]. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/326879.
KYTE, George C. and NEEL, Virginia M., 1953. A Core Vocabulary of Spelling Words. In: The Elementary School Journal [online]. September 1953. Vol. 54, no. 1, pp. 2934. [Accessed 11 March 2016]. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/998313.
LYNCH, Tony. Communication in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 1996. Oxford handbooks for language teachers. ISBN 0-19-433522-4.
NATION, Paul and CARTER, Ronald (eds.), no date. VOCABULARY ACQUISITION [online]. Nottingham, England: Department of English Studies, University of Nottingham. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.aila.info/download/publications/review/aila06.pdf.
NUNAN, David. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN 0-521-37915-6.
O'KEEFF, Anne, no date. VOCABULARY INSTRUCTION. In: MIRR - Mary Immaculate Research Repository [online]. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: https://dspace.mic.ul.ie/bitstream/handle/10395/1691/o'keeffe, a., (2012) 'vocabulary instruction' (book chapter) (pre-published version).pdf?sequence=2&isallowed=y.
OLMOS, Carmen, 2009. An Assessment of the Vocabulary Knowledge of Students in the Final Year of Secondary Education. Is Their Vocabulary Extensive Enough? In: International Journal of English Studies [online]. 2009. pp. 7390. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://revistas.um.es/ijes/article/viewfile/99531/95111.
ZIPSER, Katharina, 2013. Effective vocabulary building in the classroom environment from B1 onwards. In: Social and Behavioral Sciences [online]. 2013. Vol. 70, pp. 397405. [Accessed 14 March 2016]. Retrieved from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/s1877042813000785.