Tato bakalářská práce se zabývá problematikou cílů učebních aktivit zaměřených na osvojování slovní zásoby ve vybrané učebnici anglického jazyka. V teoretické části jsou definovány kognitivní cíle aktivit podle revidované Bloomovy taxonomie, principy vyučování/učení se anglické slovní zásobě a role učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části je provedena kvalitativní analýza učebních aktivit pomocí kódovacího schématu a následně kvantitativní analýza pro určení frekvence jednotlivých dimenzí, pro zjištění, zda a v jaké míře jsou v osvojování slovní zásoby pomocí učebnice zastoupeny kategorie vzdělávacích cílů zahrnující znalostní dimenzi a dimenzi kognitivních procesů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of aims in activities concentrated on vocabulary in the selected textbook. Theoretical part deals with definition of cognitive processes and aims according to the Revised Bloom's Taxonomy, principles of learning and teaching English vocabulary and the role of the textbook as a teaching aid. The research in the practical part is conducted in the form of qualitative analysis of the exercises using the coding scheme and quantitative analysis for measuring the frequence of the dimensions to find out if and how much are the knowledge dimension and the dimension of cognitive processes presented in the textbook.
Bloom's taxonomy, vocabulary, textbook evaluation, the cognitive process dimension, knowledge dimension
Rozsah průvodní práce
33s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou cílů učebních aktivit zaměřených na osvojování slovní zásoby ve vybrané učebnici anglického jazyka. V teoretické části jsou definovány kognitivní cíle aktivit podle revidované Bloomovy taxonomie, principy vyučování/učení se anglické slovní zásobě a role učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části je provedena kvalitativní analýza učebních aktivit pomocí kódovacího schématu a následně kvantitativní analýza pro určení frekvence jednotlivých dimenzí, pro zjištění, zda a v jaké míře jsou v osvojování slovní zásoby pomocí učebnice zastoupeny kategorie vzdělávacích cílů zahrnující znalostní dimenzi a dimenzi kognitivních procesů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of aims in activities concentrated on vocabulary in the selected textbook. Theoretical part deals with definition of cognitive processes and aims according to the Revised Bloom's Taxonomy, principles of learning and teaching English vocabulary and the role of the textbook as a teaching aid. The research in the practical part is conducted in the form of qualitative analysis of the exercises using the coding scheme and quantitative analysis for measuring the frequence of the dimensions to find out if and how much are the knowledge dimension and the dimension of cognitive processes presented in the textbook.
Bloom's taxonomy, vocabulary, textbook evaluation, the cognitive process dimension, knowledge dimension
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou cílů učebních aktivit zaměřených na osvojování slovní zásoby ve vybrané učebnici anglického jazyka. V teoretické části budou definovány kognitivní cíle aktivit podle revidované Bloomovy taxonomie, principy vyučování/učení se anglické slovní zásobě a role učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části studentka provede kvalitativní analýzu učebních aktivit pomocí kódovacího schématu a následně kvantitativní analýzu pro určení frekvence jednotlivých dimenzí, aby zjistila, zda a v jaké míře jsou v osvojování slovní zásoby pomocí učebnice zastoupeny kategorie vzdělávacích cílů zahrnující znalostní dimenzi a dimenzi kognitivních procesů.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat problematikou cílů učebních aktivit zaměřených na osvojování slovní zásoby ve vybrané učebnici anglického jazyka. V teoretické části budou definovány kognitivní cíle aktivit podle revidované Bloomovy taxonomie, principy vyučování/učení se anglické slovní zásobě a role učebnice jako didaktického prostředku. V praktické části studentka provede kvalitativní analýzu učebních aktivit pomocí kódovacího schématu a následně kvantitativní analýzu pro určení frekvence jednotlivých dimenzí, aby zjistila, zda a v jaké míře jsou v osvojování slovní zásoby pomocí učebnice zastoupeny kategorie vzdělávacích cílů zahrnující znalostní dimenzi a dimenzi kognitivních procesů.
Seznam doporučené literatury
1. ALLEN, Virginia French. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. Teaching techniques in English as a second language. ISBN 0-19-434130-5.
2. ANDERSON, Lorin W. a David R. KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, c2001. ISBN 080131903X.
3. NATION, I. S. P. Learning vocabulary in another language. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Cambridge applied linguistics series. ISBN 978-1-107-62302-6.
4. O'DELL, Felicity a Annie BROADHEAD. Objective CAE: student's book. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. Cambridge books for Cambridge exams. ISBN 978-0-521-70056-6.
5. READ, John A. S. Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Cambridge applied linguistics series. ISBN 978-0-521-62741-2.
6. SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford: Macmillan, 2005. Macmillan books for teachers. ISBN 1405013990.
7. SEAL, Bernard. Vocabulary builder: 1 [online]. Harlow: Longman, 1987 [cit. 2016-07-08]. ISBN 0582965004.
8. The Journal of Teaching Language Skills: On the Representation of Bloom's Revised Taxonomy in Interchange Coursebooks [online]. Shiraz University, Shiraz, 2012, 2012(66/4) [cit. 2016-09-05]. Dostupné z: http://jtls.shirazu.ac.ir/pdf_336_08de9e44167f362be03b70d95d2090e7.html
Seznam doporučené literatury
1. ALLEN, Virginia French. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. Teaching techniques in English as a second language. ISBN 0-19-434130-5.
2. ANDERSON, Lorin W. a David R. KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, c2001. ISBN 080131903X.
3. NATION, I. S. P. Learning vocabulary in another language. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Cambridge applied linguistics series. ISBN 978-1-107-62302-6.
4. O'DELL, Felicity a Annie BROADHEAD. Objective CAE: student's book. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. Cambridge books for Cambridge exams. ISBN 978-0-521-70056-6.
5. READ, John A. S. Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Cambridge applied linguistics series. ISBN 978-0-521-62741-2.
6. SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford: Macmillan, 2005. Macmillan books for teachers. ISBN 1405013990.
7. SEAL, Bernard. Vocabulary builder: 1 [online]. Harlow: Longman, 1987 [cit. 2016-07-08]. ISBN 0582965004.
8. The Journal of Teaching Language Skills: On the Representation of Bloom's Revised Taxonomy in Interchange Coursebooks [online]. Shiraz University, Shiraz, 2012, 2012(66/4) [cit. 2016-09-05]. Dostupné z: http://jtls.shirazu.ac.ir/pdf_336_08de9e44167f362be03b70d95d2090e7.html