Informační a komunikační technologie (ICT) se čím dál tím víc stávají nedílnou součástí výuky anglického jazyka. Cílém této práce je zjistit, jakým způsobem mohou ICT v hodinách anglického jazyka pozitivně ovlivnit rozvoj komunikativní jazykové kompetence žáků základní školy. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je stručně vyobrazen vývoj komunikativních jazykových kompetencí, princip individualizace a popis učebních stylů na bázi smyslového vnímání (model VAK). Závěr teoretické části je věnován potenciálním výhodám ICT ve vztahu k předešlým kapitolám. Praktická část zjišťuje, zda učitelé anglického jazyka využívají výhody spojené s ICT ve svých hodinách a případně jakým způsobem.
Anotace v angličtině
Information and Communication Technologies are becoming more and more integral part of English language teaching. The aim of the thesis is, to find out in which way ICT positively influence the development of communicative language competence during English lessons in primary school learners. The paper is divided into two parts, where the theoretical part briefly describes the process of gradual improvement of communicative language competence, the principle of individualization, and the description of sensory-based learning styles (VAK model). The last chapter of the theoretical part suggests some possible advantages of using ICT concerning the previous chapters. The practical part analyzes whether English teachers take advantage of using ICT in the English lessons and if so, the way they do it.
information and communication technologies, tablets, communicative language competence, individualization, learning styles
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
AN
Anotace
Informační a komunikační technologie (ICT) se čím dál tím víc stávají nedílnou součástí výuky anglického jazyka. Cílém této práce je zjistit, jakým způsobem mohou ICT v hodinách anglického jazyka pozitivně ovlivnit rozvoj komunikativní jazykové kompetence žáků základní školy. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je stručně vyobrazen vývoj komunikativních jazykových kompetencí, princip individualizace a popis učebních stylů na bázi smyslového vnímání (model VAK). Závěr teoretické části je věnován potenciálním výhodám ICT ve vztahu k předešlým kapitolám. Praktická část zjišťuje, zda učitelé anglického jazyka využívají výhody spojené s ICT ve svých hodinách a případně jakým způsobem.
Anotace v angličtině
Information and Communication Technologies are becoming more and more integral part of English language teaching. The aim of the thesis is, to find out in which way ICT positively influence the development of communicative language competence during English lessons in primary school learners. The paper is divided into two parts, where the theoretical part briefly describes the process of gradual improvement of communicative language competence, the principle of individualization, and the description of sensory-based learning styles (VAK model). The last chapter of the theoretical part suggests some possible advantages of using ICT concerning the previous chapters. The practical part analyzes whether English teachers take advantage of using ICT in the English lessons and if so, the way they do it.
information and communication technologies, tablets, communicative language competence, individualization, learning styles
Zásady pro vypracování
Student se ve své práci bude zabývat problematikou využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce anglického jazyka. V teoretické části bude bakalant definovat koncept komunikační kompetence a možnosti jejího rozvoje prostřednictvím ICT u žáků na základní škole, přičemž se zaměří na vydefinování výhod práce s ICT ve vztahu k učení se anglickému jazyku. V praktické části bude student zjišťovat, jak učitelé anglického jazyka pracují s ICT ve svých hodinách, tj. kdy, jaké, k čemu a proč jsou ICT využívány. Praktická část bude realizována pomocí pozorování, použitý výzkumný nástroj bude vytvořen na základě východisek teoretické části.
Zásady pro vypracování
Student se ve své práci bude zabývat problematikou využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce anglického jazyka. V teoretické části bude bakalant definovat koncept komunikační kompetence a možnosti jejího rozvoje prostřednictvím ICT u žáků na základní škole, přičemž se zaměří na vydefinování výhod práce s ICT ve vztahu k učení se anglickému jazyku. V praktické části bude student zjišťovat, jak učitelé anglického jazyka pracují s ICT ve svých hodinách, tj. kdy, jaké, k čemu a proč jsou ICT využívány. Praktická část bude realizována pomocí pozorování, použitý výzkumný nástroj bude vytvořen na základě východisek teoretické části.
Seznam doporučené literatury
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
RANK, Tom, Chris WARREN a Trevor MILLUM. Teaching English using ICT: a practical guide for secondary school teachers. London: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-1782-3.
GLIKSMAN, Sam. IPad in education for dummies. Second edition. Hoboken, NJ: John Wiley, 2014. --For dummies. ISBN 9781118946985.
YOUNIE, Sarah, Marilyn LEASK and Kevin BURDEN (eds.). Teaching and learning with ICT in the primary school. 2nd ed. London: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-78314-0.
JANČAŘÍK, Antonín. Vybrané teorie učení a jejich projekce do využívání ICT ve výuce matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-766-3.
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
STEINBAUER, Miloslav (ed.). Efektivní využití ICT ve výuce: metodická příručka pro efektivní využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce v počátečním vzdělávání. Brno: Entity Production, 2011. ISBN 978-80-214-4317-4.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9934-6.
Seznam doporučené literatury
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
RANK, Tom, Chris WARREN a Trevor MILLUM. Teaching English using ICT: a practical guide for secondary school teachers. London: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-1782-3.
GLIKSMAN, Sam. IPad in education for dummies. Second edition. Hoboken, NJ: John Wiley, 2014. --For dummies. ISBN 9781118946985.
YOUNIE, Sarah, Marilyn LEASK and Kevin BURDEN (eds.). Teaching and learning with ICT in the primary school. 2nd ed. London: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-78314-0.
JANČAŘÍK, Antonín. Vybrané teorie učení a jejich projekce do využívání ICT ve výuce matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-766-3.
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
STEINBAUER, Miloslav (ed.). Efektivní využití ICT ve výuce: metodická příručka pro efektivní využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce v počátečním vzdělávání. Brno: Entity Production, 2011. ISBN 978-80-214-4317-4.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9934-6.