Tato diplomová práce se zabývá prevencí nekázně žáků za pomoci využití tzv. aktivního učení. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve představuje školní kázeň, projevy nekázně žáků a také strategie pro udržování kázně ve třídě. Poté je popsáno aktivní učení jako jedna z preventivních strategií nekázně. Poslední dvě kapitoly pak pojednávají o propojení aktivního učení s kurikulární reformou České republiky a CEFR deskriptory.
Následující praktická část představuje výzkum, jehož cílem je zjistit, zdali při úkolech zaměřených na žákovo zapojení se do výuky dochází k rušivému chování ze strany žáků, či nikoliv.
Annotation in English
This master thesis deals with preventing learner indiscipline in the classroom with the help of so called active learning. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part, firstly, introduces classroom discipline, manifestations of learner indiscipline as well as strategies for maintaining discipline in the classroom. Then, active learning as one of the preventive strategies for indiscipline is described. Lastly, the interconnection of active learning with the Czech curricular reform as well as CEFR descriptors presented.
The following practical part introduces a research which aim is to find out if learner disruptive behaviour occurs while active learning tasks are being implemented in instruction.
Keywords
kázeň, rušivé chování, preventivní strategie, aktivní učení, žákovo zapojení se, kurikulární reforma, organizační formy
Keywords in English
discipline, disruptive behaviour, preventive strategies, active learning, learner involvement, curricular reform, organizational forms
Length of the covering note
75 stran (155 919 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá prevencí nekázně žáků za pomoci využití tzv. aktivního učení. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve představuje školní kázeň, projevy nekázně žáků a také strategie pro udržování kázně ve třídě. Poté je popsáno aktivní učení jako jedna z preventivních strategií nekázně. Poslední dvě kapitoly pak pojednávají o propojení aktivního učení s kurikulární reformou České republiky a CEFR deskriptory.
Následující praktická část představuje výzkum, jehož cílem je zjistit, zdali při úkolech zaměřených na žákovo zapojení se do výuky dochází k rušivému chování ze strany žáků, či nikoliv.
Annotation in English
This master thesis deals with preventing learner indiscipline in the classroom with the help of so called active learning. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part, firstly, introduces classroom discipline, manifestations of learner indiscipline as well as strategies for maintaining discipline in the classroom. Then, active learning as one of the preventive strategies for indiscipline is described. Lastly, the interconnection of active learning with the Czech curricular reform as well as CEFR descriptors presented.
The following practical part introduces a research which aim is to find out if learner disruptive behaviour occurs while active learning tasks are being implemented in instruction.
Keywords
kázeň, rušivé chování, preventivní strategie, aktivní učení, žákovo zapojení se, kurikulární reforma, organizační formy
Keywords in English
discipline, disruptive behaviour, preventive strategies, active learning, learner involvement, curricular reform, organizational forms
Research Plan
Diplomant se ve své práci bude zabývat problematikou zajištění kázně v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce bude v rámci konstruktivistického pojetí výuky definovat pojetí aktivizace žáků jako preventivní strategie udržování kázně v hodinách anglického jazyka při rozvíjení produktivní dovednosti mluvení. V praktické části bude prostřednictvím metody pozorování zjišťovat, zda při aktivitách / úkolech zaměřených na žákovo zapojení se do výuky (podle východisek teoretické části) dochází k rušivému chování ze strany žáků, či nikoliv.
Research Plan
Diplomant se ve své práci bude zabývat problematikou zajištění kázně v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce bude v rámci konstruktivistického pojetí výuky definovat pojetí aktivizace žáků jako preventivní strategie udržování kázně v hodinách anglického jazyka při rozvíjení produktivní dovednosti mluvení. V praktické části bude prostřednictvím metody pozorování zjišťovat, zda při aktivitách / úkolech zaměřených na žákovo zapojení se do výuky (podle východisek teoretické části) dochází k rušivému chování ze strany žáků, či nikoliv.
Recommended resources
AUGER, Marie-Thér?se a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907- 0.
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. 1.vyd. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
CANGELOSI, James S. Classroom management strategies: gaining and maintaining students' cooperation. 4th ed. New York: Wiley, 2000. 432 s. ISBN 0-471-36539-4.
DENSCOMBE, Martyn. The good research guide: for small-scale social research projects. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2003. 310 s. ISBN 0-335-21303-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-1-4058-5311-8.
KYRIACOU, Chris. Effective teaching in schools: theory and practice. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 1997. 176 s. ISBN 0-7487-2888-0.
LITTLEWOOD, William. Communicative language teaching: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. New directions in language teaching. ISBN 0521281547.
NUNAN, David. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2005. ISBN 9783125393936.
RICHARDS, Jack C. Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press. 2006. ISBN 9780521934367.
ROGERS, Bill. Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2011. 264 s. ISBN 978-0-85702-167-0.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford: Macmillan, 2005, 431 s. Macmillan books for teachers. ISBN 1405013990.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
Recommended resources
AUGER, Marie-Thér?se a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907- 0.
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. 1.vyd. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
CANGELOSI, James S. Classroom management strategies: gaining and maintaining students' cooperation. 4th ed. New York: Wiley, 2000. 432 s. ISBN 0-471-36539-4.
DENSCOMBE, Martyn. The good research guide: for small-scale social research projects. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2003. 310 s. ISBN 0-335-21303-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-1-4058-5311-8.
KYRIACOU, Chris. Effective teaching in schools: theory and practice. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 1997. 176 s. ISBN 0-7487-2888-0.
LITTLEWOOD, William. Communicative language teaching: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. New directions in language teaching. ISBN 0521281547.
NUNAN, David. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2005. ISBN 9783125393936.
RICHARDS, Jack C. Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press. 2006. ISBN 9780521934367.
ROGERS, Bill. Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2011. 264 s. ISBN 978-0-85702-167-0.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford: Macmillan, 2005, 431 s. Macmillan books for teachers. ISBN 1405013990.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.