V této disertační práci je vytvořen model valivého kontaktu kola a kolejnice za účelem zjištění
rozložení normálového a tečného napětí. Je založen na trojrozměrném konečněprvkovém
modelu. Pomocí tohoto modelu jsou vyšetřovány eliptické a neeliptické dotykové plošky. Navíc
k výpočtu metodou konečných prvků jsou využity analytické metody, jejichž výstupy jsou
srovnány s předkládaným konečněprvkovým modelem. Kromě lineárně elastického
materiálového modelu je však v simulacích využit i model elasto-plastický. Implementace
tohoto modelu přináší možnost vyšetřovat vliv plastických deformací na charakteristiky
kontaktu.
Anotace v angličtině
In this dissertation, the wheel and rail rolling contact models have been analysed to obtain the
normal and tangential stress distributions. The rolling contact models were based on the 3-D
FE models. The elliptic and non-elliptic contact patches were examined by means of FE models.
In addition to the FE method, the analytical methods have been computed and their outputs
have been compared with the results of the proposed FE models. Both linear elastic and elasticplastic
material models were implemented in the simulations. Usage of the elastic-plastic
material model enables to examine the effects of plastic deformation on the contact interface.
Klíčová slova
kontakt kolo?kolejnice, simulace valivého kontaktu, skluz, kontaktní napětí, neeliptický
kontakt, kontaktní tlak
Klíčová slova v angličtině
Wheel and rail contact, Rolling contact simulation, Creepage, Contact stress, Nonelliptic
contact, Contact pressure.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
V této disertační práci je vytvořen model valivého kontaktu kola a kolejnice za účelem zjištění
rozložení normálového a tečného napětí. Je založen na trojrozměrném konečněprvkovém
modelu. Pomocí tohoto modelu jsou vyšetřovány eliptické a neeliptické dotykové plošky. Navíc
k výpočtu metodou konečných prvků jsou využity analytické metody, jejichž výstupy jsou
srovnány s předkládaným konečněprvkovým modelem. Kromě lineárně elastického
materiálového modelu je však v simulacích využit i model elasto-plastický. Implementace
tohoto modelu přináší možnost vyšetřovat vliv plastických deformací na charakteristiky
kontaktu.
Anotace v angličtině
In this dissertation, the wheel and rail rolling contact models have been analysed to obtain the
normal and tangential stress distributions. The rolling contact models were based on the 3-D
FE models. The elliptic and non-elliptic contact patches were examined by means of FE models.
In addition to the FE method, the analytical methods have been computed and their outputs
have been compared with the results of the proposed FE models. Both linear elastic and elasticplastic
material models were implemented in the simulations. Usage of the elastic-plastic
material model enables to examine the effects of plastic deformation on the contact interface.
Klíčová slova
kontakt kolo?kolejnice, simulace valivého kontaktu, skluz, kontaktní napětí, neeliptický
kontakt, kontaktní tlak
Klíčová slova v angličtině
Wheel and rail contact, Rolling contact simulation, Creepage, Contact stress, Nonelliptic
contact, Contact pressure.
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Po představení doktoranda byla komise seznámena se stanoviskem školitele a vedoucím školícího pracoviště k disertační práci. Doktorand seznámil komisi se svojí disertační prací formou prezentace. Poté byly předneseny posudky oponentů a doktorand uspokojivě reagoval na připomínky oponentů. V následné veřejné diskusi byly zodpovězeny otázky členů komise, které jsou uvedeny na samostatných listech. Na závěr proběhlo tajné hlasování. Protokol o výsledcích hlasování tvoří samostatnou přílohu.