Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu českého malíře Zdeňka Sýkory -- zejména na jeho Struktury. Jsou popsány principy tvorby strukturálních obrazů a Černobílá Struktura. V první části se autor věnuje životu a uměleckému dílu Zdeňka Sýkory. Ve druhé části popisuje systém pro tvorbu strukturálních obrazů. Dále popisuje implementaci aplikace, která tvoří obrazy na základě principů tohoto malíře. V závěru se věnuje generování Struktur na základě vzorového zadání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the work of Czech painter Zdeněk Sýkora -- especially on his Structures. The principles of structural images and the Black and White Structure are described. In the first part the author focuses on the life and work of Zdeněk Sýkora. The second part describes a system for creating structural images. It also describes the implementation of an application that creates images based on the principles of this painter. At the end, it focuses on generating Structures based on sample assignments.
Klíčová slova
Zdeněk Sýkora, digitální umění, obrazy, struktury, aplikace, C#, Windows Forms
Klíčová slova v angličtině
Zdeněk Sýkora, digital art, paintings, structure, application, C#, Windows forms
Rozsah průvodní práce
96
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu českého malíře Zdeňka Sýkory -- zejména na jeho Struktury. Jsou popsány principy tvorby strukturálních obrazů a Černobílá Struktura. V první části se autor věnuje životu a uměleckému dílu Zdeňka Sýkory. Ve druhé části popisuje systém pro tvorbu strukturálních obrazů. Dále popisuje implementaci aplikace, která tvoří obrazy na základě principů tohoto malíře. V závěru se věnuje generování Struktur na základě vzorového zadání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the work of Czech painter Zdeněk Sýkora -- especially on his Structures. The principles of structural images and the Black and White Structure are described. In the first part the author focuses on the life and work of Zdeněk Sýkora. The second part describes a system for creating structural images. It also describes the implementation of an application that creates images based on the principles of this painter. At the end, it focuses on generating Structures based on sample assignments.
Klíčová slova
Zdeněk Sýkora, digitální umění, obrazy, struktury, aplikace, C#, Windows Forms
Klíčová slova v angličtině
Zdeněk Sýkora, digital art, paintings, structure, application, C#, Windows forms
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat principy, které využíval Zdeněk Sýkora ve svých tzv. strukturálních obrazech.
Tyto obrazy jsou vytvářeny opakovaným použitím několika základních elementů, které mají specifické vnitřní členění a mají čtvercový nebo obdélníkový tvar. Vzájemnou polohu elementů určuje zvolené pravidlo: navazují barvami a tvary, navazují barvami a nenavazují tvary, nenavazují barvami a navazují tvary, nenavazují barvami ani tvary. Při vlastní tvorbě Zdeněk Sýkora používal tzv. partituru s polohou výchozích elementů a znamének plus a mínus. Znaménka určují, kde se přičítá nebo odečítá koeficient, který má funkci urychlení nebo zpomalení přechodů od světlých elementů k tmavým nebo naopak. Přesný popis koeficientu nejspíše není známý. Roli tohoto koeficientu je třeba analyzovat statistickými metodami na některém obraze, u kterého je k dispozici partitura.
Hlavním úkolem je vytvořit aplikaci, která umí obrazy na bázi Sýkorových pravidel vytvořit. Způsob implementace je ponechán na volbě diplomanta. U strukturálních obrazů bude třeba zvolit vhodnou reprezentaci struktur v počítači a naprogramovat volbu z množiny přípustných struktur. U některých obrazů vznikajících rotací a výřezem ze základního rastru je třeba aplikovat vhodné transformace souřadnic.
Součástí závěrečné práce bude uživatelská příručka popisující aplikaci.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat principy, které využíval Zdeněk Sýkora ve svých tzv. strukturálních obrazech.
Tyto obrazy jsou vytvářeny opakovaným použitím několika základních elementů, které mají specifické vnitřní členění a mají čtvercový nebo obdélníkový tvar. Vzájemnou polohu elementů určuje zvolené pravidlo: navazují barvami a tvary, navazují barvami a nenavazují tvary, nenavazují barvami a navazují tvary, nenavazují barvami ani tvary. Při vlastní tvorbě Zdeněk Sýkora používal tzv. partituru s polohou výchozích elementů a znamének plus a mínus. Znaménka určují, kde se přičítá nebo odečítá koeficient, který má funkci urychlení nebo zpomalení přechodů od světlých elementů k tmavým nebo naopak. Přesný popis koeficientu nejspíše není známý. Roli tohoto koeficientu je třeba analyzovat statistickými metodami na některém obraze, u kterého je k dispozici partitura.
Hlavním úkolem je vytvořit aplikaci, která umí obrazy na bázi Sýkorových pravidel vytvořit. Způsob implementace je ponechán na volbě diplomanta. U strukturálních obrazů bude třeba zvolit vhodnou reprezentaci struktur v počítači a naprogramovat volbu z množiny přípustných struktur. U některých obrazů vznikajících rotací a výřezem ze základního rastru je třeba aplikovat vhodné transformace souřadnic.
Součástí závěrečné práce bude uživatelská příručka popisující aplikaci.
Seznam doporučené literatury
KAPPEL, Pavel. Zdeněk Sýkora 90. Praha: Verzone, 2010. 106 s. ISBN 978-80-904546-2-0.
MAREK, Jaroslav a Marie NEDVĚDOVÁ. Historie digitálního umění: náhoda, počítač a linie Zdeňka Sýkory. In: Bečvář, Jindřich a Martina Bečvářová (eds.). 37. mezinárodní konference Poděbrady 2016. Praha: MATFYZPRESS, nakladatelství Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, 2016, s. 137-146. Dostupný též z WWW: .
SÝKORA, Zdeněk a Jaroslav BLAŽEK. Computer aided Multi element Geometrical Abstract Paintings. Leonardo. 1970, roč. 3, s. 409.
Seznam doporučené literatury
KAPPEL, Pavel. Zdeněk Sýkora 90. Praha: Verzone, 2010. 106 s. ISBN 978-80-904546-2-0.
MAREK, Jaroslav a Marie NEDVĚDOVÁ. Historie digitálního umění: náhoda, počítač a linie Zdeňka Sýkory. In: Bečvář, Jindřich a Martina Bečvářová (eds.). 37. mezinárodní konference Poděbrady 2016. Praha: MATFYZPRESS, nakladatelství Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, 2016, s. 137-146. Dostupný též z WWW: .
SÝKORA, Zdeněk a Jaroslav BLAŽEK. Computer aided Multi element Geometrical Abstract Paintings. Leonardo. 1970, roč. 3, s. 409.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce se zabývá principy tvorby strukturálních obrazů Zdeňka Sýkory. Práce částečně navazuje na bakalářskou peáci Linie Zdeňka Sýkory Bc. Jana Oboleckého a bakalářskou práci Matematika a výtvarné umění Ing. Marie Nedvědové. V předložené diplomové práci autor seznamuje čtenáře s principy tvorby strukturálních obrazů. Text je napsán přehledně a je vhodně prokládán obrázky popisujícími aplikaci anebo vysvětlované pojmy.