Diplomová práce se zabývá možnostmi stanovení kontaminace motorového oleje naftou s přídavkem biokomponenty a jejich komparací. Byly připraveny modelové standardní vzorky motorového oleje specifikace 15W-40 s přídavkem motorové nafty s biokomponentou MEŘO (v rozsahu koncentrací motorové nafty 0-7,6 % hm.) a u těchto vzorků byla hodnocena změna viskozity, hustoty, bodu vzplanutí a dále stanovena koncentrace obsahu paliva FTIR spektrometrií a přístrojem FUEL DILUTION METER. Získané výsledky byly vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of determining contamination of engine oil by the diesel with the addition of biocomponent and their comparisons. Were prepared standard model samples of engine oil specifications 15W-40 with the addition of diesel fuel with biocomponents FAME (concentration range diesel 0-8 % wt.) and these samples were evaluated by the change of viscosity, density, flash point and further were specify concentration determined amount of fuel FTIR spectroscopy and by apparatus FUEL DILUTION METER. The results were statistically analyzed.
Klíčová slova
motorový olej, nafta s přídavkem biokomponenty, bod vzplanutí v otevřeném kelímku, přístroj Spectro FDM Q600 Fuel Dilution Meter, viskozita, FTIR spektormetrie, kontaminace palivem, methylester mastných kyselin
Klíčová slova v angličtině
engine oil, diesel with the addition of biocomponent, flash point in open cup, Spectro instrument FDM Q600 Fuel Dilution Meter, viscosity, FTIR spectroscopy, fuel contamination, fatty acid methyl ester
Rozsah průvodní práce
56 s. (10 256 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi stanovení kontaminace motorového oleje naftou s přídavkem biokomponenty a jejich komparací. Byly připraveny modelové standardní vzorky motorového oleje specifikace 15W-40 s přídavkem motorové nafty s biokomponentou MEŘO (v rozsahu koncentrací motorové nafty 0-7,6 % hm.) a u těchto vzorků byla hodnocena změna viskozity, hustoty, bodu vzplanutí a dále stanovena koncentrace obsahu paliva FTIR spektrometrií a přístrojem FUEL DILUTION METER. Získané výsledky byly vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of determining contamination of engine oil by the diesel with the addition of biocomponent and their comparisons. Were prepared standard model samples of engine oil specifications 15W-40 with the addition of diesel fuel with biocomponents FAME (concentration range diesel 0-8 % wt.) and these samples were evaluated by the change of viscosity, density, flash point and further were specify concentration determined amount of fuel FTIR spectroscopy and by apparatus FUEL DILUTION METER. The results were statistically analyzed.
Klíčová slova
motorový olej, nafta s přídavkem biokomponenty, bod vzplanutí v otevřeném kelímku, přístroj Spectro FDM Q600 Fuel Dilution Meter, viskozita, FTIR spektormetrie, kontaminace palivem, methylester mastných kyselin
Klíčová slova v angličtině
engine oil, diesel with the addition of biocomponent, flash point in open cup, Spectro instrument FDM Q600 Fuel Dilution Meter, viscosity, FTIR spectroscopy, fuel contamination, fatty acid methyl ester
Zásady pro vypracování
1.Úvod
2.Analyzujte současný stav poznání v dané problematice
3.Seznamte se a popište principy metod, kterými lze obsah paliva v oleji sledovat
4.Proveďte hodnocení průniku nafty s přídavkem biokomponenty do motorového oleje na základě stanovení bodu vzplanutí v otevřeném kelímku, viskozity a hustoty. Hodnocení proveďte rovněž přístrojem SpectroFDM Q600 a FTIR spektrometrií.
5.Proveďte vyhodnocení a komparaci výsledků stanovení paliva v motorovém oleji na základě realizované experimentální části diplomové práce.
6.Závěr
Zásady pro vypracování
1.Úvod
2.Analyzujte současný stav poznání v dané problematice
3.Seznamte se a popište principy metod, kterými lze obsah paliva v oleji sledovat
4.Proveďte hodnocení průniku nafty s přídavkem biokomponenty do motorového oleje na základě stanovení bodu vzplanutí v otevřeném kelímku, viskozity a hustoty. Hodnocení proveďte rovněž přístrojem SpectroFDM Q600 a FTIR spektrometrií.
5.Proveďte vyhodnocení a komparaci výsledků stanovení paliva v motorovém oleji na základě realizované experimentální části diplomové práce.
6.Závěr
Seznam doporučené literatury
1.SpectroFDM Q600 Fuel Dilution Meter (Fuel Sniffer). [online]. Dostupné z http://www.spectro.cz/store/spectro-fdm-q600.pdf
2.Černý, J.: Vlastnosti motorových olejů palivo v oleji. [online]. Dostupné z https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti-motorovych-oleju---Palivo-v-oleji
3.Stanovení paliva v motorovém oleji metodou infračervené spektrometrie. [on-line]. Dostupné z http://uen.vscht.cz/files/uzel/0008733/4.%20Stanoven%C3%AD%20paliva%20v%20motorov%C3%A9m%20oleji%20metodou%20infra%C4%8Derven%C3%A9%20spektrometrie.pdf
4.SEJKOROVÁ, M. Metody tribotechnické diagnostiky. Vysoká škola báňská Technická univerzita Ostrava, Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-248-3280-7. Dostupné z: http://www.vvvd.cz/doc/cms_library/metody-tribotechnicke-diagnostiky-398.pdf
5.Sejkorová, M., Hurtová, I., Tesař, M.: Stanovení množství paliva v motorovém oleji přístrojem Fuel dilution Meter: In. Sborník přednášek 22. Ročníku konference Reotrib 2016 Kvalita paliv a maziv. str. 82-89. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. ISBN: 978-80-7080-962-4.
6.CAPONE, Simonetta, et al. Application of a gas sensors array to the detection of fuel as contamination defect in engine oil. In: Sensors, 2008 IEEE. IEEE, 2008. p. 442-445.
7.Vlk František: Paliva a maziva motorových vozidel. Prof. Ing. František Vlk, DrSc. , nakladatelství. Brno 2006. ISBN 80-239-6461-5
Seznam doporučené literatury
1.SpectroFDM Q600 Fuel Dilution Meter (Fuel Sniffer). [online]. Dostupné z http://www.spectro.cz/store/spectro-fdm-q600.pdf
2.Černý, J.: Vlastnosti motorových olejů palivo v oleji. [online]. Dostupné z https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti-motorovych-oleju---Palivo-v-oleji
3.Stanovení paliva v motorovém oleji metodou infračervené spektrometrie. [on-line]. Dostupné z http://uen.vscht.cz/files/uzel/0008733/4.%20Stanoven%C3%AD%20paliva%20v%20motorov%C3%A9m%20oleji%20metodou%20infra%C4%8Derven%C3%A9%20spektrometrie.pdf
4.SEJKOROVÁ, M. Metody tribotechnické diagnostiky. Vysoká škola báňská Technická univerzita Ostrava, Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-248-3280-7. Dostupné z: http://www.vvvd.cz/doc/cms_library/metody-tribotechnicke-diagnostiky-398.pdf
5.Sejkorová, M., Hurtová, I., Tesař, M.: Stanovení množství paliva v motorovém oleji přístrojem Fuel dilution Meter: In. Sborník přednášek 22. Ročníku konference Reotrib 2016 Kvalita paliv a maziv. str. 82-89. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. ISBN: 978-80-7080-962-4.
6.CAPONE, Simonetta, et al. Application of a gas sensors array to the detection of fuel as contamination defect in engine oil. In: Sensors, 2008 IEEE. IEEE, 2008. p. 442-445.
7.Vlk František: Paliva a maziva motorových vozidel. Prof. Ing. František Vlk, DrSc. , nakladatelství. Brno 2006. ISBN 80-239-6461-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila zkušební komisi svoji diplomovou práci zabývající se možnostmi určení kontaminace motorového oleje při provozu motoru na naftu s přídavkem biokomponenty. Prezentaci měla diplomantka přehledně připravenou, přičemž prezentovala své dosažené výsledky prostřednictvím přehledných tabulek a názorných grafů. Projev diplomantky byl srozumitelný, převážně jistý a plynulý, mírně však bylo znát, že je ovlivněn nervozitou. Diplomantka správně zodpověděla otázky položené v oponentním posudku a dále uspokojivě reagovala na většinu dotazů položených komisí, občas s menšími zaváháními.