Tématem bakalářské práce je význam osobního asistenta pro rodiny dětí s autismem včetně jeho společenské pozice. Teoretická část se zaměřuje na definici terminologie sociální práce, autismu, osobní asistence a komunitního plánování.
Empirická část je podpořena potřebou pro komunitní plánování magistrátu města Pardubice, a to pracovní skupiny č.1- osoby se zdravotním znevýhodněním. Je zpracována metodologicky formou dotazníku a rozhovorů. Cílem práce je výzkum potřebnosti osobní asistence v rodinách dětí s autismem a podpora stability společenské pozice osobní asistent v rámci sociální služby osobní asistence dle zákona 108/2006 Sb. Výsledný výzkum bude využit jako podklad pro komunitní plánování města Pardubice.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s work is an importance of a personal assistant for families with autistic children including his social position. The theoreticial part focuses on a definition of terms like social work, autism, personal assistance and community planning.
The empirical part is supported with community planning of Pardubice municipality especially with need of a work group number 1 people with health disadvantage. This part is made using methods of questionnaires and interviews. The aim of this work is an exploration of personal assistance need in families with autistic children and a support personal assistent social position stability within social service of personal assistance according to the law 108/2006 Sb. The result of this exploration will be used as a base of Pardubice city community planning.
Klíčová slova
Osobní asistence, poruchy autistického spektra, komunitní plánování, sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Personal asistant, autism spectrum disorders, community planning, social work
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je význam osobního asistenta pro rodiny dětí s autismem včetně jeho společenské pozice. Teoretická část se zaměřuje na definici terminologie sociální práce, autismu, osobní asistence a komunitního plánování.
Empirická část je podpořena potřebou pro komunitní plánování magistrátu města Pardubice, a to pracovní skupiny č.1- osoby se zdravotním znevýhodněním. Je zpracována metodologicky formou dotazníku a rozhovorů. Cílem práce je výzkum potřebnosti osobní asistence v rodinách dětí s autismem a podpora stability společenské pozice osobní asistent v rámci sociální služby osobní asistence dle zákona 108/2006 Sb. Výsledný výzkum bude využit jako podklad pro komunitní plánování města Pardubice.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s work is an importance of a personal assistant for families with autistic children including his social position. The theoreticial part focuses on a definition of terms like social work, autism, personal assistance and community planning.
The empirical part is supported with community planning of Pardubice municipality especially with need of a work group number 1 people with health disadvantage. This part is made using methods of questionnaires and interviews. The aim of this work is an exploration of personal assistance need in families with autistic children and a support personal assistent social position stability within social service of personal assistance according to the law 108/2006 Sb. The result of this exploration will be used as a base of Pardubice city community planning.
Klíčová slova
Osobní asistence, poruchy autistického spektra, komunitní plánování, sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Personal asistant, autism spectrum disorders, community planning, social work
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické čísti bude definována terminologie sociální politika, autismus, osobní asistence či komunitní plánování. Praktická část bude zpracována kvalitativně s použitím designu případových studií a interview. Cílem praktické části je podat důkazy o potřebnosti osobní asistence v rodinách dětí s autismem a podpořit stabilitu pozice osobního asistenta. Materiál by mohl být využit jako výstup pro komunitní plánování města Pardubice.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické čísti bude definována terminologie sociální politika, autismus, osobní asistence či komunitní plánování. Praktická část bude zpracována kvalitativně s použitím designu případových studií a interview. Cílem praktické části je podat důkazy o potřebnosti osobní asistence v rodinách dětí s autismem a podpořit stabilitu pozice osobního asistenta. Materiál by mohl být využit jako výstup pro komunitní plánování města Pardubice.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Ministerstvo vnitra. Sbírka zákonů: Česká republika. Ročník 2004, Částka
166-200 Praha : Ministerstvo vnitra, 2004.
HRDLIČKA Michal, Vladimír KOMÁREK Dětský autismus: přehled současných poznatků.
2., dopl. vyd.. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-802-6206-866.
PARDUBICE. Rada města. Komunitní plán sociálních a souvisejících služeb na
období 2013-2016
PATRICK, Nancy J, Simona ŠEBESTOVÁ a Giuseppe. RUCHINGER. Rozvíjení sociálních
dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie
pro každodenní život. Vyd. 1. Překlad Miroslava Jelínková. Praha:
Portál, 2011, 157 s. ISBN 978-807-3678-678
RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná
behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. Speciální
pedagogika (Portál). ISBN 80-736-7102-6.
TOMEŠ, Igor a Miroslava JELÍNKOVÁ. Úvod do teorie a metodologie sociální
politiky: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál,
2010, 439 s. Speciální pedagogika (Portál).ISBN 978-807-3676-803.
UZLOVÁ, Iva a Olga SOZANSKÁ. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním:
praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1.
Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Ministerstvo vnitra. Sbírka zákonů: Česká republika. Ročník 2004, Částka
166-200 Praha : Ministerstvo vnitra, 2004.
HRDLIČKA Michal, Vladimír KOMÁREK Dětský autismus: přehled současných poznatků.
2., dopl. vyd.. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-802-6206-866.
PARDUBICE. Rada města. Komunitní plán sociálních a souvisejících služeb na
období 2013-2016
PATRICK, Nancy J, Simona ŠEBESTOVÁ a Giuseppe. RUCHINGER. Rozvíjení sociálních
dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie
pro každodenní život. Vyd. 1. Překlad Miroslava Jelínková. Praha:
Portál, 2011, 157 s. ISBN 978-807-3678-678
RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná
behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. Speciální
pedagogika (Portál). ISBN 80-736-7102-6.
TOMEŠ, Igor a Miroslava JELÍNKOVÁ. Úvod do teorie a metodologie sociální
politiky: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál,
2010, 439 s. Speciální pedagogika (Portál).ISBN 978-807-3676-803.
UZLOVÁ, Iva a Olga SOZANSKÁ. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním:
praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1.
Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.