Cílem bakalářské práce je představit problematiku utváření normativu poslušného občana v českých zemích v devatenáctém a na počátku dvacátého století, s užším zaměřením na žáky základních škol. Na základě pramenné analýzy takzvaných černých a zlatých knih, které kantorům sloužily k zaznamenávání kázeňských přestupků a pochval žáků, je zkoumán jak vývoj disciplinárních technik, tak také samotný žák a jeho pozice ve škole a ve společnosti. To, jak byl ovlivňován svým okolím a autoritami, jaký na něj byl vyvíjen nátlak, a jaké jeho chování bylo ještě tolerováno a co už bylo považováno za přečin, který bylo nutné potrestat. Pozornost je však věnována také učitelům. Tomu, v jakém sociálním postavení se nacházeli a jak vystupovali vůči svým svěřencům, kterým se snažili nejen předávat vědomosti, ale také formovat jejich charakter a vést je ke kázni a dobrým mravům.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to introduce a problem of normative formation of the obedient citizen in Czech lands during the nineteenth and early twentieth century, with a closer focus on elementary school pupils. The development of disciplinary techniques, as well as the pupils themselves and their position in school and society were studied with the help of source analysis from the so-called black and gold books, which served the cantors to record the pupils' disciplinary misconducts and praises. It is investigated how the pupil was influenced by his surroundings and authorities, how much pressure he was subjected to, and which his behaviour was still tolerated and what was considered as a crime that was necessary to punish. Attention is also paid to teachers. What social status belonged to teachers and how they behaved towards their students, for which they tried not only to transfer knowledge but also to shape their character and lead them to discipline and good morals.
Klíčová slova
historie, 19. století, dětství, disciplinace, pochvala, škola, trest, učitel, žá
Klíčová slova v angličtině
history, 19th century, childhood, disciplination, praise, school, punishment, teacher, student
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je představit problematiku utváření normativu poslušného občana v českých zemích v devatenáctém a na počátku dvacátého století, s užším zaměřením na žáky základních škol. Na základě pramenné analýzy takzvaných černých a zlatých knih, které kantorům sloužily k zaznamenávání kázeňských přestupků a pochval žáků, je zkoumán jak vývoj disciplinárních technik, tak také samotný žák a jeho pozice ve škole a ve společnosti. To, jak byl ovlivňován svým okolím a autoritami, jaký na něj byl vyvíjen nátlak, a jaké jeho chování bylo ještě tolerováno a co už bylo považováno za přečin, který bylo nutné potrestat. Pozornost je však věnována také učitelům. Tomu, v jakém sociálním postavení se nacházeli a jak vystupovali vůči svým svěřencům, kterým se snažili nejen předávat vědomosti, ale také formovat jejich charakter a vést je ke kázni a dobrým mravům.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to introduce a problem of normative formation of the obedient citizen in Czech lands during the nineteenth and early twentieth century, with a closer focus on elementary school pupils. The development of disciplinary techniques, as well as the pupils themselves and their position in school and society were studied with the help of source analysis from the so-called black and gold books, which served the cantors to record the pupils' disciplinary misconducts and praises. It is investigated how the pupil was influenced by his surroundings and authorities, how much pressure he was subjected to, and which his behaviour was still tolerated and what was considered as a crime that was necessary to punish. Attention is also paid to teachers. What social status belonged to teachers and how they behaved towards their students, for which they tried not only to transfer knowledge but also to shape their character and lead them to discipline and good morals.
Klíčová slova
historie, 19. století, dětství, disciplinace, pochvala, škola, trest, učitel, žá
Klíčová slova v angličtině
history, 19th century, childhood, disciplination, praise, school, punishment, teacher, student
Zásady pro vypracování
Práce, vycházející z metodologie historické antropologie, reflektuje utváření disciplinárních technik ve školství v českých zemích v 19. a první polovině 20. století. Na základě analýzy tzv. černých a zlatých školských knih, tedy evidence kázeňských přestupků a pochval, autorka představí historii utváření normativu poslušného občana. Dané prameny budou analyzovány jakožto pramen k historii uplatňování disciplinárních strategií, ale také jako zdroj informací, jež lze prostřednictvím metody zhuštěného popisu chápat jako zdroj informací k pochopení specifických forem dětské kultury sledované doby. Autorka rovněž představí genderově a sociálně-profesní analýzy, definující rozdíly v utváření normativu a jejich akceptace ze strany žactva.
Zásady pro vypracování
Práce, vycházející z metodologie historické antropologie, reflektuje utváření disciplinárních technik ve školství v českých zemích v 19. a první polovině 20. století. Na základě analýzy tzv. černých a zlatých školských knih, tedy evidence kázeňských přestupků a pochval, autorka představí historii utváření normativu poslušného občana. Dané prameny budou analyzovány jakožto pramen k historii uplatňování disciplinárních strategií, ale také jako zdroj informací, jež lze prostřednictvím metody zhuštěného popisu chápat jako zdroj informací k pochopení specifických forem dětské kultury sledované doby. Autorka rovněž představí genderově a sociálně-profesní analýzy, definující rozdíly v utváření normativu a jejich akceptace ze strany žactva.
Seznam doporučené literatury
DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie: vývoj problémy úkoly. Praha: Dokořán, 2002, 116 s.ISBN 80-86569-15-2.
FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Praha: Dauphin, 2000, 427 s.ISBN 80-86019-96-9.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, 180 s. ISBN 80-7194-756-3.
LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006, 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix. ISBN 80-7185-647-9.
NOVÁK, Pavel. Dějiny hmotné kultury a každodennosti českého venkova devatenáctého a první poloviny dvacátého století. Praha: Národní zemědělské muzeum Praha, 2007, 341 s. ISBN 978-80-86874-06-7.
HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2012, 282 s. Monographica. ISBN 978-80-7395-486-4.
Seznam doporučené literatury
DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie: vývoj problémy úkoly. Praha: Dokořán, 2002, 116 s.ISBN 80-86569-15-2.
FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Praha: Dauphin, 2000, 427 s.ISBN 80-86019-96-9.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, 180 s. ISBN 80-7194-756-3.
LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006, 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix. ISBN 80-7185-647-9.
NOVÁK, Pavel. Dějiny hmotné kultury a každodennosti českého venkova devatenáctého a první poloviny dvacátého století. Praha: Národní zemědělské muzeum Praha, 2007, 341 s. ISBN 978-80-86874-06-7.
HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2012, 282 s. Monographica. ISBN 978-80-7395-486-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představa práce autorkou. 2. Seznámení s posudky. 3. Rozprava: pedagogická literatura 19. století, způsoby chválení o vyznamenání studentů v 19. století, knihy cti a hanby a jejich dochování v českých archivech a ostatních paměťových institucích