Práce se vyrovnává s pojmem tvůrčí psaní a aktualizuje jeho vnímání na základě českého diskursu. Text nastiňuje vývojové tendence oboru s přesahem k současnému stavu. Je využito základních principů metody orální historie za pomoci rozhovorů s pamětníky a vybranými lektory. Hlavním cílem výzkumu je představit vývoj institucionální výuky tvůrčího psaní v kontextu české literární kultury.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the concept of creative writing and updates it on the basis of Czech discourse. The paper presents nowadays developmental tendencies of the discipline. The basic principles of the oral history are used with the help of interviews with witnesses and selected lecturers. The main aim of research is to introduce the development of institutional teaching of creative writing in the context of Czech literary culture.
Klíčová slova
tvůrčí psaní, institucionální výuka, literární kultura, orální historie
Klíčová slova v angličtině
Creative Writing, Institutional Teaching, Czech Literary Culture, Oral History
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se vyrovnává s pojmem tvůrčí psaní a aktualizuje jeho vnímání na základě českého diskursu. Text nastiňuje vývojové tendence oboru s přesahem k současnému stavu. Je využito základních principů metody orální historie za pomoci rozhovorů s pamětníky a vybranými lektory. Hlavním cílem výzkumu je představit vývoj institucionální výuky tvůrčího psaní v kontextu české literární kultury.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the concept of creative writing and updates it on the basis of Czech discourse. The paper presents nowadays developmental tendencies of the discipline. The basic principles of the oral history are used with the help of interviews with witnesses and selected lecturers. The main aim of research is to introduce the development of institutional teaching of creative writing in the context of Czech literary culture.
Klíčová slova
tvůrčí psaní, institucionální výuka, literární kultura, orální historie
Klíčová slova v angličtině
Creative Writing, Institutional Teaching, Czech Literary Culture, Oral History
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapování vývoje institucionální (v rámci výukových programů konkrétních vzdělávacích pracovišť, především akademických) výuky tvůrčího psaní v českém prostředí, dílčích podob oboru (ve vztahu k profilovým osobnostem a jejich metodickým východiskům) a vývojových (metodologických, edukativních) tendencí s přesahem k současnému stavu. Kromě dostupné domácí literatury bude využito i základních principů orální historie v podobě osobních rozhovorů s vybranými lektory či pamětníky působení zakladatelských osobností výuky tvůrčího psaní u nás.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapování vývoje institucionální (v rámci výukových programů konkrétních vzdělávacích pracovišť, především akademických) výuky tvůrčího psaní v českém prostředí, dílčích podob oboru (ve vztahu k profilovým osobnostem a jejich metodickým východiskům) a vývojových (metodologických, edukativních) tendencí s přesahem k současnému stavu. Kromě dostupné domácí literatury bude využito i základních principů orální historie v podobě osobních rozhovorů s vybranými lektory či pamětníky působení zakladatelských osobností výuky tvůrčího psaní u nás.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura: A. Berková: O psaní, Praha 2014. M. Dočekalová: Tvůrčí psaní pro každého 1-3, Praha 2008-2012. J. Dvořák (ed.): Psaní jako sebevyjádření, Hradec Králové 1998. Z. Fišer: Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní, Brno 2001. Z. Fišer (ed.): Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole: sborník příspěvků z mezinárodní konference uskutečněné ve dnech 21. až 23. října 2005 na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, Brno 2005. F. Hrdlička: Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní, Praha 2008. Z. Kožmín: Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře, Praha 1995. H. Kupcová (ed.): Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 2002, Praha 2002. E. Musilová: Kurz tvůrčího psaní 1-2, Praha 2007-2008. Rukopis (všech 6 dílů časopisu). J. Studený: Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec 2010. M. Viewegh: Lekce tvůrčího psaní, Brno 2005. Blogy a webové stránky věnované tvůrčímu psaní. Kvalifikační práce věnované tématu.
Sekundární literatura: K. Brucknerová: Cesty tvůrčího psaní do české školy [rukopis], 2004. M. Dočekalová: Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích, Praha 2014. J. Dubová, J. Poláková, A. E. Ference (eds.): Kreativní psaní = Kreatives Schreiben: sborník příspěvků z konference: Olomouc 2010, Brno 2011. Z. Fišer, V. Havlík, R. Horáček: Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu, Brno 2012. Z. Fišer a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání, Brno 2012. J. Gajdoš (ed.): Od (tvořivého) psaní ke scénickému umění: sborník ze sympozia [konaného 1. prosince 2011 na Literární akademii (Soukromé vysoké škole Josefa Škvoreckého) v Praze, Praha 2012. R. Malý (ed.): Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát: Sborník z kolokvia pořádaného Literární akademií (Soukromou vysokou školou Josefa Škvoreckého), Praha 2013. M. Pavlovská (ed.): My, ty, oni, aneb, Tvůrčí psaní na PdF MU: sborník vychází ku příležitosti pořádání Festivalu tvůrčího psaní My, ty, oni, Brno 2010.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura: A. Berková: O psaní, Praha 2014. M. Dočekalová: Tvůrčí psaní pro každého 1-3, Praha 2008-2012. J. Dvořák (ed.): Psaní jako sebevyjádření, Hradec Králové 1998. Z. Fišer: Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní, Brno 2001. Z. Fišer (ed.): Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole: sborník příspěvků z mezinárodní konference uskutečněné ve dnech 21. až 23. října 2005 na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, Brno 2005. F. Hrdlička: Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní, Praha 2008. Z. Kožmín: Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře, Praha 1995. H. Kupcová (ed.): Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 2002, Praha 2002. E. Musilová: Kurz tvůrčího psaní 1-2, Praha 2007-2008. Rukopis (všech 6 dílů časopisu). J. Studený: Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec 2010. M. Viewegh: Lekce tvůrčího psaní, Brno 2005. Blogy a webové stránky věnované tvůrčímu psaní. Kvalifikační práce věnované tématu.
Sekundární literatura: K. Brucknerová: Cesty tvůrčího psaní do české školy [rukopis], 2004. M. Dočekalová: Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích, Praha 2014. J. Dubová, J. Poláková, A. E. Ference (eds.): Kreativní psaní = Kreatives Schreiben: sborník příspěvků z konference: Olomouc 2010, Brno 2011. Z. Fišer, V. Havlík, R. Horáček: Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu, Brno 2012. Z. Fišer a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání, Brno 2012. J. Gajdoš (ed.): Od (tvořivého) psaní ke scénickému umění: sborník ze sympozia [konaného 1. prosince 2011 na Literární akademii (Soukromé vysoké škole Josefa Škvoreckého) v Praze, Praha 2012. R. Malý (ed.): Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát: Sborník z kolokvia pořádaného Literární akademií (Soukromou vysokou školou Josefa Škvoreckého), Praha 2013. M. Pavlovská (ed.): My, ty, oni, aneb, Tvůrčí psaní na PdF MU: sborník vychází ku příležitosti pořádání Festivalu tvůrčího psaní My, ty, oni, Brno 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Student představil téma práce, cíle,zvolenou metodu. 2. Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky. 3. Student reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise. 4. Diskuse.