V diplomové práci je předestřen pohled na osobité prvky myšlení Alexandra Vveděnského, které stojí na konceptech "bessmyslitza" a "logická alogikace". Je zasazeno do dějinného a myšlenkového kontextu a podrobeno nejen interpretaci, ale také srovnávací práci. Využívá k tomu zahraniční studie i myšlenky klasiků, především Kanta a Schopenhauera. Studie na zcela konkrétním případu hledá zvláštnosti a odpovědi ve vztahu poezie a filosofie, ke kterým se dostává implicitně. Pro tento účel představuje i několik do češtiny dosud nepřeložených úryvků z Vveděnského básní. Snaží se vykreslit ucelený obraz básníkovy filosofické roviny a inspirace, která tkví v jeho základních tématech času, Boha a smrti, a především zkoumá, vysvětluje a vykládá Vveděnského vynalézavé uchopení těchto otázek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a view of the distinctive elements of Alexander Vvedensky's thinking, which are based on the concepts of "bessmyslitza" and "logical alogication". His reasoning is embedded in a historical and intellectual context and subjected not only to interpretation, but also to comparative work. The study incorporates foreign studies and the ideas of classical thinkers, especially Kant and Schopenhauer. The study looks for peculiarities and answers in the relation of poetry and philosophy on a very concrete level, and it arrives to them implicitly. For this purpose, it also presents a small variety of unreleased excerpts from Vvedensky's poems in new Czech translation. It attempts to portray a coherent picture of the poet's philosophical dimension and inspiration, which both stand on his fundamental themes of time, God, and death, and above all, it intends to explore, explain and explicate his ingenuous grasp of these questions.
Klíčová slova
Alexandr Vveděnskij, OBERIU, avantgarda, čas, smrt, Bůh, bessmyslitza, temporalita, poezie
Klíčová slova v angličtině
Alexander Vvedensky, OBERIU, avant-garde, time, death, God, bessmyslitza, temporality, poetry
Rozsah průvodní práce
133 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci je předestřen pohled na osobité prvky myšlení Alexandra Vveděnského, které stojí na konceptech "bessmyslitza" a "logická alogikace". Je zasazeno do dějinného a myšlenkového kontextu a podrobeno nejen interpretaci, ale také srovnávací práci. Využívá k tomu zahraniční studie i myšlenky klasiků, především Kanta a Schopenhauera. Studie na zcela konkrétním případu hledá zvláštnosti a odpovědi ve vztahu poezie a filosofie, ke kterým se dostává implicitně. Pro tento účel představuje i několik do češtiny dosud nepřeložených úryvků z Vveděnského básní. Snaží se vykreslit ucelený obraz básníkovy filosofické roviny a inspirace, která tkví v jeho základních tématech času, Boha a smrti, a především zkoumá, vysvětluje a vykládá Vveděnského vynalézavé uchopení těchto otázek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a view of the distinctive elements of Alexander Vvedensky's thinking, which are based on the concepts of "bessmyslitza" and "logical alogication". His reasoning is embedded in a historical and intellectual context and subjected not only to interpretation, but also to comparative work. The study incorporates foreign studies and the ideas of classical thinkers, especially Kant and Schopenhauer. The study looks for peculiarities and answers in the relation of poetry and philosophy on a very concrete level, and it arrives to them implicitly. For this purpose, it also presents a small variety of unreleased excerpts from Vvedensky's poems in new Czech translation. It attempts to portray a coherent picture of the poet's philosophical dimension and inspiration, which both stand on his fundamental themes of time, God, and death, and above all, it intends to explore, explain and explicate his ingenuous grasp of these questions.
Klíčová slova
Alexandr Vveděnskij, OBERIU, avantgarda, čas, smrt, Bůh, bessmyslitza, temporalita, poezie
Klíčová slova v angličtině
Alexander Vvedensky, OBERIU, avant-garde, time, death, God, bessmyslitza, temporality, poetry
Zásady pro vypracování
Autor bude interpretovat fragmenty filosofických úvah neoficiální petěrburské avantgardy hlavně z 20. a 30. let 20. století (především umělecko-literární skupina tzv. "činarů"). Studie se zaměří v první řadě na myšlení, argumentaci a náčrt originálního pojetí poezie Alexandra Vveděnského. Představí některé styčné body i třecí plochy s Schopenhauerem, Kantem nebo také s dalšími činary, filosofy Jakovem Druskinem a Leonidem Lipavským. Práce též prozkoumá ideový obsah Vveděnského poezie, respektive se pokusí odpovědět na otázku, kterou nepřímo postuloval sám Vveděnskij: nakolik lze u ní mluvit o filosofickém vyznění? Tato otázka se ovšem bude týkat i výše zmíněné "podzemní" avantgardy jako celku: lze u ní mluvit o aktivitě, jíž lze přisoudit řádnou filosofickou povahu? Jsou úvahy o čase, světu, Bohu, neobjasnitelnu či smrti v díle Vveděnského a dalších zmíněných činarů filosoficky aktuální a srovnatelné s výkony systematických či koherentních myslitelů tehdejší či i dnešní doby?
Zásady pro vypracování
Autor bude interpretovat fragmenty filosofických úvah neoficiální petěrburské avantgardy hlavně z 20. a 30. let 20. století (především umělecko-literární skupina tzv. "činarů"). Studie se zaměří v první řadě na myšlení, argumentaci a náčrt originálního pojetí poezie Alexandra Vveděnského. Představí některé styčné body i třecí plochy s Schopenhauerem, Kantem nebo také s dalšími činary, filosofy Jakovem Druskinem a Leonidem Lipavským. Práce též prozkoumá ideový obsah Vveděnského poezie, respektive se pokusí odpovědět na otázku, kterou nepřímo postuloval sám Vveděnskij: nakolik lze u ní mluvit o filosofickém vyznění? Tato otázka se ovšem bude týkat i výše zmíněné "podzemní" avantgardy jako celku: lze u ní mluvit o aktivitě, jíž lze přisoudit řádnou filosofickou povahu? Jsou úvahy o čase, světu, Bohu, neobjasnitelnu či smrti v díle Vveděnského a dalších zmíněných činarů filosoficky aktuální a srovnatelné s výkony systematických či koherentních myslitelů tehdejší či i dnešní doby?
Seznam doporučené literatury
DRUSKIN, Jakov Semjonovič, Daniil CHARMS, Leonid LIPAVSKIJ, Nikolaj OLEJNIKOV a Alexandr VVEDĚNSKIJ. Ten, který vyšel z domu...: Antologie literární a filozofické tvorby činarů. Vyd. 1. Překlad Jakub Šedivý, Miroslav Olšovský, Tomáš Vůjtek. Praha: Volvox Globator, 2003. Kameny, sv. 9. ISBN 80-7207-526-8.
VVEDĚNSKIJ, Alexandr Ivanovič a Václav DANĚK. Smrtipoty. Vyd. 1. Praha: Brody, 1997. Reakční žonglérství. ISBN 80-86112-02-0.
OSTASHEVSKY, Eugene, Matvei YANKELEVICH, Thomas EPSTEIN, Ilya BERNSTEIN a Genya TUROVSKAYA. OBERIU: An Anthology of Russian Absurdism. Evanston, Ill.: Northwestern University Press, 2006. ISBN 978-0-8101-2293-2.
VVEDENSKY, Alexander Ivanovich, Eugene OSTASHEVSKY a Matvei YANKELEVICH. An Invitation for Me to Think. New York: New York Review Books, 2013. New York Review Books poets. ISBN 978-1-59017-630-6.
ROBERTS, Graham. The Last Soviet Avant-Garde: OBERIU - Fact, Fiction, Metafiction. New York: Cambridge University Press, 2006. ISBN 978-0-521-02834-9.
Seznam doporučené literatury
DRUSKIN, Jakov Semjonovič, Daniil CHARMS, Leonid LIPAVSKIJ, Nikolaj OLEJNIKOV a Alexandr VVEDĚNSKIJ. Ten, který vyšel z domu...: Antologie literární a filozofické tvorby činarů. Vyd. 1. Překlad Jakub Šedivý, Miroslav Olšovský, Tomáš Vůjtek. Praha: Volvox Globator, 2003. Kameny, sv. 9. ISBN 80-7207-526-8.
VVEDĚNSKIJ, Alexandr Ivanovič a Václav DANĚK. Smrtipoty. Vyd. 1. Praha: Brody, 1997. Reakční žonglérství. ISBN 80-86112-02-0.
OSTASHEVSKY, Eugene, Matvei YANKELEVICH, Thomas EPSTEIN, Ilya BERNSTEIN a Genya TUROVSKAYA. OBERIU: An Anthology of Russian Absurdism. Evanston, Ill.: Northwestern University Press, 2006. ISBN 978-0-8101-2293-2.
VVEDENSKY, Alexander Ivanovich, Eugene OSTASHEVSKY a Matvei YANKELEVICH. An Invitation for Me to Think. New York: New York Review Books, 2013. New York Review Books poets. ISBN 978-1-59017-630-6.
ROBERTS, Graham. The Last Soviet Avant-Garde: OBERIU - Fact, Fiction, Metafiction. New York: Cambridge University Press, 2006. ISBN 978-0-521-02834-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil základní teze práce. Po přečtení posudků proběhla diskuse nad výhradami a připomínkami z kritického posudku.