Bakalářská práce se zabývá hodnotovým systémem vysokoškolských studentů a zkoumá rozdíly mezi studenty v České republice a Estonsku. Skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou vymezeny pojmy důležité pro pochopení problematiky hodnot, dále popsány faktory ovlivňující jejich vývoj, jejich funkce, klasifikace, různé přístupy k jejich zkoumání a zmíněny výsledky některých předešlých šetření. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum provedený mezi studenty vysokých škol obou zemí, jeho metodologické ukotvení a výsledky. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda se liší přístup studentů k hodnotám v různých zemích a pokud ano, jak.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about value system of university students. It researches differences between students in Czech Republic and Estonia. It consists of theoretical and practical part. Theoretical part defines terms and concepts of values, which is necessary for understanding. Furthermore there are described some influencing factors, functions, classifications and different ways how to examine them. There are also mentioned some result from researches realized previously. Practical part focuses on my own research which was conducted on the students from both countries. It contains a methodology of research and outcomes, too. Main goal of the work was try to find out, if there is some diversity in view of values in different countries.
values, value systems, value orientations, university students, comparison
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hodnotovým systémem vysokoškolských studentů a zkoumá rozdíly mezi studenty v České republice a Estonsku. Skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou vymezeny pojmy důležité pro pochopení problematiky hodnot, dále popsány faktory ovlivňující jejich vývoj, jejich funkce, klasifikace, různé přístupy k jejich zkoumání a zmíněny výsledky některých předešlých šetření. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum provedený mezi studenty vysokých škol obou zemí, jeho metodologické ukotvení a výsledky. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda se liší přístup studentů k hodnotám v různých zemích a pokud ano, jak.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about value system of university students. It researches differences between students in Czech Republic and Estonia. It consists of theoretical and practical part. Theoretical part defines terms and concepts of values, which is necessary for understanding. Furthermore there are described some influencing factors, functions, classifications and different ways how to examine them. There are also mentioned some result from researches realized previously. Practical part focuses on my own research which was conducted on the students from both countries. It contains a methodology of research and outcomes, too. Main goal of the work was try to find out, if there is some diversity in view of values in different countries.
values, value systems, value orientations, university students, comparison
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat porovnáním hodnotového systému vysokoškolských studentů v České republice a Estonsku. Cílem práce je zjistit, jaké hodnoty v současnosti mladí lidé uznávají a jakou důležitost jim přikládají a v jaké míře ovlivňuje kultura a prostředí utváření hodnotového systému.
V teoretické části budou popsány pojmy hodnota a hodnotový systém. Teoretická část bude také popisovat vývoj a funkci těchto hodnot, stejně jako faktory, které je ovlivňují.
Praktická část bude složena z metodologické části a výsledků výzkumu, včetně jejich následné interpretace. Výzkumné soubory budou představovat studenti vysokých škol v ČR a v Estonsku. Pro získání dat použiji metodu dotazování formou dotazníku vlastní konstrukce. Obě skupiny studentů budou odpovídat na stejný dotazník a na základě získaných dat budou porovnány rozdíly.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat porovnáním hodnotového systému vysokoškolských studentů v České republice a Estonsku. Cílem práce je zjistit, jaké hodnoty v současnosti mladí lidé uznávají a jakou důležitost jim přikládají a v jaké míře ovlivňuje kultura a prostředí utváření hodnotového systému.
V teoretické části budou popsány pojmy hodnota a hodnotový systém. Teoretická část bude také popisovat vývoj a funkci těchto hodnot, stejně jako faktory, které je ovlivňují.
Praktická část bude složena z metodologické části a výsledků výzkumu, včetně jejich následné interpretace. Výzkumné soubory budou představovat studenti vysokých škol v ČR a v Estonsku. Pro získání dat použiji metodu dotazování formou dotazníku vlastní konstrukce. Obě skupiny studentů budou odpovídat na stejný dotazník a na základě získaných dat budou porovnány rozdíly.
Seznam doporučené literatury
Základní literatura:
- CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. 427s. ISBN 80-7220195-6.
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova. Brno: vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 8085668-34-3.
- PRUDKÝ, Libor. et al. Inventura hodnot. Praha: Academia, 2009. 344 s. ISBN: 978-80-200-1751-2.
Internetové zdroje:
- BOCAN M., MAŘÍKOVÁ H. a SPÁLENÝ A. Hodnotové orientace dětí ve věku 615 let. Závěrečná zpráva z výzkumu. Národní institut dětí a mládeže: Klíče pro život, 2011. http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1-vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve-veku-6-15let.pdf
- Factum Invenio s.r.o. Mladé hlasy. Závěrečná výzkumná zpráva. Praha: Český výbor pro UNICEF, 2008. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1225714651.pdf
Seznam doporučené literatury
Základní literatura:
- CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. 427s. ISBN 80-7220195-6.
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova. Brno: vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 8085668-34-3.
- PRUDKÝ, Libor. et al. Inventura hodnot. Praha: Academia, 2009. 344 s. ISBN: 978-80-200-1751-2.
Internetové zdroje:
- BOCAN M., MAŘÍKOVÁ H. a SPÁLENÝ A. Hodnotové orientace dětí ve věku 615 let. Závěrečná zpráva z výzkumu. Národní institut dětí a mládeže: Klíče pro život, 2011. http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1-vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve-veku-6-15let.pdf
- Factum Invenio s.r.o. Mladé hlasy. Závěrečná výzkumná zpráva. Praha: Český výbor pro UNICEF, 2008. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1225714651.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka představila závěrečnou práci z hlediska motivace, cílů, struktury, obsahu a metod. Zodpověděla dotazy členů komise a oponenta.