Diplomová práce s názvem Vliv sociálních rozdílů mezi žáky na vznik šikany je teoreticko-výzkumnou prací. Teoretická část se zabývá terminologií šikany, charakterizuje agresora a oběť šikany, upozorňuje na varovné signály šikany, popisuje dopady šikany na oběť a také se zabývá strategiemi vyšetřování šikany a její prevencí. Diplomová práce dále v teoretické části charakterizuje dle legislativy "jedince se sociálním znevýhodněním", obsahuje zamyšlení nad zavedením školních uniforem do českých škol a popisuje ekonomickou šikanu. Poslední kapitola teoretické části je věnována chudobě. Výzkumná část diplomové práce je zpracována kvantitativním přístupem formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo prováděno u žáků na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit a vzájemně porovnat výskyt ekonomické šikany na základě sociálně-ekonomických rozdílů mezi žáky na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is research work focused on study of the formation of bullying between classmates with social differences. The practical work of thesis is focused on bullying terminology, alerts for warning signals, characteristics of bullying assailant, characteristics of bullying victim and bullying prevention. Also, this thesis is focused on bullying investigation and prevention. The next theoretical part of thesis is focused on analysis of implementation of school uniforms to Czech schools and this part describes a meaning of economist bullying. The last theoretical part is focused on poverty. The research part was carried out on pupils of second level of elementary school and on students of high schools using quantitative form of questionnaires. The main research goal of thesis was exploring and compares the occurrence of economic bullying on the second level of elementary school with high schools.
Klíčová slova
školní šikana, hlavní aktéři šikany, ekonomická šikana, sociální aspekty šikany, prevence šikany, chudoba
Klíčová slova v angličtině
School bullying, bullying victim, bullying assailant, economic bullying, bullying prevention, poverty, social inequality
Rozsah průvodní práce
100 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Vliv sociálních rozdílů mezi žáky na vznik šikany je teoreticko-výzkumnou prací. Teoretická část se zabývá terminologií šikany, charakterizuje agresora a oběť šikany, upozorňuje na varovné signály šikany, popisuje dopady šikany na oběť a také se zabývá strategiemi vyšetřování šikany a její prevencí. Diplomová práce dále v teoretické části charakterizuje dle legislativy "jedince se sociálním znevýhodněním", obsahuje zamyšlení nad zavedením školních uniforem do českých škol a popisuje ekonomickou šikanu. Poslední kapitola teoretické části je věnována chudobě. Výzkumná část diplomové práce je zpracována kvantitativním přístupem formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo prováděno u žáků na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit a vzájemně porovnat výskyt ekonomické šikany na základě sociálně-ekonomických rozdílů mezi žáky na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is research work focused on study of the formation of bullying between classmates with social differences. The practical work of thesis is focused on bullying terminology, alerts for warning signals, characteristics of bullying assailant, characteristics of bullying victim and bullying prevention. Also, this thesis is focused on bullying investigation and prevention. The next theoretical part of thesis is focused on analysis of implementation of school uniforms to Czech schools and this part describes a meaning of economist bullying. The last theoretical part is focused on poverty. The research part was carried out on pupils of second level of elementary school and on students of high schools using quantitative form of questionnaires. The main research goal of thesis was exploring and compares the occurrence of economic bullying on the second level of elementary school with high schools.
Klíčová slova
školní šikana, hlavní aktéři šikany, ekonomická šikana, sociální aspekty šikany, prevence šikany, chudoba
Klíčová slova v angličtině
School bullying, bullying victim, bullying assailant, economic bullying, bullying prevention, poverty, social inequality
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Vliv sociálních rozdílů mezi žáky na vznik šikany je teoreticko-výzkumná práce.
V teoretické části se zabývá terminologií šikany, charakteristikou agresora a obětí šikany a také prevencí šikany. Dle legislativy specifikuje jedince se sociálním znevýhodněním. V popisu agresora šikany se zaměřuje také na typ agresora vyvolávající tzv. ekonomickou šikanu.
Výzkumná část diplomové práce je zpracována kvantitativním přístupem formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření je prováděno u žáků na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit, zda ve školním prostředí existuje ekonomická šikana, která vzniká na základě sociálně-ekonomických rozdílů mezi žáky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Vliv sociálních rozdílů mezi žáky na vznik šikany je teoreticko-výzkumná práce.
V teoretické části se zabývá terminologií šikany, charakteristikou agresora a obětí šikany a také prevencí šikany. Dle legislativy specifikuje jedince se sociálním znevýhodněním. V popisu agresora šikany se zaměřuje také na typ agresora vyvolávající tzv. ekonomickou šikanu.
Výzkumná část diplomové práce je zpracována kvantitativním přístupem formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření je prováděno u žáků na druhém stupni základních škol a na středních odborných školách. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit, zda ve školním prostředí existuje ekonomická šikana, která vzniká na základě sociálně-ekonomických rozdílů mezi žáky.
Seznam doporučené literatury
1. FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
2. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
3. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
4. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
5. MATTHEWS, Julie and Andrew. Stop the bullying!. Australia: Seashell Publishers, 2011 [cit. 2016-03-22]. ISBN 978-0-9872057-2-8.
Seznam doporučené literatury
1. FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
2. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
3. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
4. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
5. MATTHEWS, Julie and Andrew. Stop the bullying!. Australia: Seashell Publishers, 2011 [cit. 2016-03-22]. ISBN 978-0-9872057-2-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s cílem a obsahem závěrečné práce. Zodpověděla otázky z protokolů a zapojila se do odborné diskuse o dané problematice.