Obsahem diplomové práce je řešení problematiky sledování a vyhodnocování vývoje provozního opotřebení kol dvojkolí moderních lokomotiv, které jsou provozovány na traťových úsecích charakterizovaných různým technickým stavem, kvalitou údržby a nestejnými geometrickými parametry koleje. Cílem diplomové práce je pak návrh takové četnosti měření dvojkolí a údržbových zásahů na jízdních obrysech kol, kterými bude možné dosáhnout prodloužení životnosti kol lokomotiv.
Anotace v angličtině
The scope of the thesis is problem solving for modern locomotives with monitoring and evaluation of the wheelset operating wear trends. Locomotives operate on the line sections that are defined by the variable technical conditions, maintenance quality and by the rails unequal geometrical parameters. The thesis aim is a proposal for the measurement frequency on the vehicle wheel profile and maintenance checks to extend the wheel durability.
wheelset, vehicle wheel profile, maintenance, optimalization, extend of durability
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem diplomové práce je řešení problematiky sledování a vyhodnocování vývoje provozního opotřebení kol dvojkolí moderních lokomotiv, které jsou provozovány na traťových úsecích charakterizovaných různým technickým stavem, kvalitou údržby a nestejnými geometrickými parametry koleje. Cílem diplomové práce je pak návrh takové četnosti měření dvojkolí a údržbových zásahů na jízdních obrysech kol, kterými bude možné dosáhnout prodloužení životnosti kol lokomotiv.
Anotace v angličtině
The scope of the thesis is problem solving for modern locomotives with monitoring and evaluation of the wheelset operating wear trends. Locomotives operate on the line sections that are defined by the variable technical conditions, maintenance quality and by the rails unequal geometrical parameters. The thesis aim is a proposal for the measurement frequency on the vehicle wheel profile and maintenance checks to extend the wheel durability.
wheelset, vehicle wheel profile, maintenance, optimalization, extend of durability
Zásady pro vypracování
Na základě provozních měření stavu dvojkolí (jízdní obrysy, rozkolí, průměry kol) moderních lokomotiv vyhodnoťte vývoj opotřebení kol dvojkolí s ohledem na dosažení mezních hodnot, četnost měření a provádění údržbových zásahů na kolech. Vypracujte:
1. Teoretickou část zaměřenou na geometrický vztah dvojkolí-kolej (zejména s ohledem na stabilitu jízdy vozidla v přímé koleji, průjezdnost obloukem koleje, opotřebení) a na mezní hodnoty základních rozměrů dvojkolí z hlediska platné legislativy.
2. Vyhodnocení měření opotřebení kol dvojkolí s ohledem na charakter provozního nasazení lokomotiv a použitý teoretický jízdní obrys.
3. Vyhodnocení vývoje tvaru jízdních obrysů kol lokomotiv z hlediska změn charakteristik kontaktní geometrie.
4. Návrh optimalizace četnosti měření a údržbových zásahů na jízdních obrysech kol s cílem prodloužení životnosti kol.
Zásady pro vypracování
Na základě provozních měření stavu dvojkolí (jízdní obrysy, rozkolí, průměry kol) moderních lokomotiv vyhodnoťte vývoj opotřebení kol dvojkolí s ohledem na dosažení mezních hodnot, četnost měření a provádění údržbových zásahů na kolech. Vypracujte:
1. Teoretickou část zaměřenou na geometrický vztah dvojkolí-kolej (zejména s ohledem na stabilitu jízdy vozidla v přímé koleji, průjezdnost obloukem koleje, opotřebení) a na mezní hodnoty základních rozměrů dvojkolí z hlediska platné legislativy.
2. Vyhodnocení měření opotřebení kol dvojkolí s ohledem na charakter provozního nasazení lokomotiv a použitý teoretický jízdní obrys.
3. Vyhodnocení vývoje tvaru jízdních obrysů kol lokomotiv z hlediska změn charakteristik kontaktní geometrie.
4. Návrh optimalizace četnosti měření a údržbových zásahů na jízdních obrysech kol s cílem prodloužení životnosti kol.
Seznam doporučené literatury
[1] IZER, J.; ZELENKA, J.: Charakteristiky kontaktní geometrie. In: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B - The Jan Perner Transport Faculty, č. 2/1996. S. 39-62. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1996. ISSN 1211-6610.
[2] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2004. 206 s. ISBN 80-7194-696-6.
[3] ZELENKA, J.; MICHÁLEK, T.: Teorie vozidel - studijní opora. 1. vydání, 78 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2013. ISBN 978-80-7395-652-3.
[4] ČSN EN 15313:2016. Železniční aplikace - Požadavky na dvojkolí v provozu - Údržba dvojkolí v provozu na vozidlech a po demontáži. Český normalizační institut, září 2016.
[5] Nařízení Komise (EU) č. 1302/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla - lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii.
Seznam doporučené literatury
[1] IZER, J.; ZELENKA, J.: Charakteristiky kontaktní geometrie. In: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B - The Jan Perner Transport Faculty, č. 2/1996. S. 39-62. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1996. ISSN 1211-6610.
[2] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2004. 206 s. ISBN 80-7194-696-6.
[3] ZELENKA, J.; MICHÁLEK, T.: Teorie vozidel - studijní opora. 1. vydání, 78 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2013. ISBN 978-80-7395-652-3.
[4] ČSN EN 15313:2016. Železniční aplikace - Požadavky na dvojkolí v provozu - Údržba dvojkolí v provozu na vozidlech a po demontáži. Český normalizační institut, září 2016.
[5] Nařízení Komise (EU) č. 1302/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla - lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce a s mírnými nedostatky reagoval na dotazy členů komise.