Tato diplomová práce je věnována ideovému návrhu konstrukcí rámu nástavby a podvozkového rámu třístranného sklápěcího traktorového přívěsu s maximální technickou hmotností 5 500 kg a užitečnou hmotností 4 000 kg. První část se zabývá popisem stávajících řešení sklápěcích přívěsů, legislativou a požadavky pro návrh přívěsu. Druhá část je hlavně zaměřena na popis konstrukcí ideově navržených rámů přívěsu, na základě kterých byly provedeny pevnostní analýzy v počítačovém programu SolidWorks 2014 dle stanovených zátěžových stavů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an ideological design of a construction of a body frame and chassis frame of a three-way tractor tipping trailer with maximum technically permissible weight of 5 500 kg and a load capacity of 4 000 kg. The first part of this thesis deals with a description of existing solutions of the tipping trailers, with the legislation and requirements for the design of the trailer. The second part is mainly focused on the description of ideological designs of trailer frames, which were the base for making the strength analyses via the computer programme SolidWorks 2014 according to the given stress conditions.
Klíčová slova
rám, náprava, legislativa, traktorový sklápěcí přívěs, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
frame, axle, legislation, tractor tipping trailer, finite element method
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je věnována ideovému návrhu konstrukcí rámu nástavby a podvozkového rámu třístranného sklápěcího traktorového přívěsu s maximální technickou hmotností 5 500 kg a užitečnou hmotností 4 000 kg. První část se zabývá popisem stávajících řešení sklápěcích přívěsů, legislativou a požadavky pro návrh přívěsu. Druhá část je hlavně zaměřena na popis konstrukcí ideově navržených rámů přívěsu, na základě kterých byly provedeny pevnostní analýzy v počítačovém programu SolidWorks 2014 dle stanovených zátěžových stavů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an ideological design of a construction of a body frame and chassis frame of a three-way tractor tipping trailer with maximum technically permissible weight of 5 500 kg and a load capacity of 4 000 kg. The first part of this thesis deals with a description of existing solutions of the tipping trailers, with the legislation and requirements for the design of the trailer. The second part is mainly focused on the description of ideological designs of trailer frames, which were the base for making the strength analyses via the computer programme SolidWorks 2014 according to the given stress conditions.
Klíčová slova
rám, náprava, legislativa, traktorový sklápěcí přívěs, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
frame, axle, legislation, tractor tipping trailer, finite element method
Zásady pro vypracování
Práci zaměřte na konstrukční návrh a pevnostní výpočty rámu a korby traktorového přívěsu. Konstrukční návrh doplňte o stanovení koncepce brzdové soustavy, nápravy a příslušenství přívěsu. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci rámu. Pro pevnostní výpočty použijte metody současné vědy a techniky.
Vypracovat:
1. Úvod
2. Popis stávajících řešení traktorových sklápěcích přívěsů.
3. Zpracujte přehled legislativních a konstrukčních požadavků na traktorové sklápěcí přívěsy.
4. Stanovení vstupních parametrů zatížení.
5. Na základě požadavků a zatížení navrhněte rám přívěsu.
6. Provést kontrolu pevnosti rámu přívěsu.
7. Návrh koncepce řešení brzdové soustavy, nápravy a příslušenství.
8. Závěr
Zásady pro vypracování
Práci zaměřte na konstrukční návrh a pevnostní výpočty rámu a korby traktorového přívěsu. Konstrukční návrh doplňte o stanovení koncepce brzdové soustavy, nápravy a příslušenství přívěsu. Zpracujte odpovídající výkresovou dokumentaci rámu. Pro pevnostní výpočty použijte metody současné vědy a techniky.
Vypracovat:
1. Úvod
2. Popis stávajících řešení traktorových sklápěcích přívěsů.
3. Zpracujte přehled legislativních a konstrukčních požadavků na traktorové sklápěcí přívěsy.
4. Stanovení vstupních parametrů zatížení.
5. Na základě požadavků a zatížení navrhněte rám přívěsu.
6. Provést kontrolu pevnosti rámu přívěsu.
7. Návrh koncepce řešení brzdové soustavy, nápravy a příslušenství.
8. Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] EN ČSN 69 0010. Tlakové nádoby stabilní. Technická pravidla výpočet pevnosti. Český normalizační institut.
[2] ČSN EN 1993-1-9 (dříve ČSN 731401). Navrhování ocelových konstrukcí - Část 1-9: Únava. Česká technická norma. Český normalizační institut, 1998.
[3] Vyhláška č. 341/2014 Sb., Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o
technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
[4] Shigley,J.,E.,Mischke,Ch.,R.,Budynas,R.,G. Konstruování strojních součástí.
Nakladatelství VUTIUM, VUT Brno, 2010. ISBN 978-80-214-2629-0.
Seznam doporučené literatury
[1] EN ČSN 69 0010. Tlakové nádoby stabilní. Technická pravidla výpočet pevnosti. Český normalizační institut.
[2] ČSN EN 1993-1-9 (dříve ČSN 731401). Navrhování ocelových konstrukcí - Část 1-9: Únava. Česká technická norma. Český normalizační institut, 1998.
[3] Vyhláška č. 341/2014 Sb., Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o
technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
[4] Shigley,J.,E.,Mischke,Ch.,R.,Budynas,R.,G. Konstruování strojních součástí.
Nakladatelství VUTIUM, VUT Brno, 2010. ISBN 978-80-214-2629-0.
Student seznámil zkušební komisi s návrhem rámu traktorového sklápěcího přívěsu. Projev studenta byl plynulý, srozumitelný a prezentaci nečetl. Po celou dobu své prezentace udržoval oční kontakt se všemi členy komise. Student se 14 snímky ve své prezentaci nepřekročil doporučený čas obhajoby své diplomové práce. Student dobře reagoval na otázky recenzenta diplomové práce a rovněž tak i na dotazy členů komise, kde prokázal své znalosti z dané problematiky. Po celou dobu působil přesvědčivým dojmem. Komise se nakonec usnesla, že obhajoba diplomové práce proběhla úspěšně.