Náplní bakalářské práce bylo zpracování přehledu faktorů ovlivňujících čitelnost,
metod využívaných pro hodnocení čitelnosti a následné vytvoření vlastní metody hodnocení
čitelnosti, která byla inspirována metodami již provedenými s ohledem na důležité
faktory, které čitelnost ovlivňují.
Bylo provedeno několik variant testování na různých věkových kategoriích. U tištěné
verze to byly varianty rozdílu čitelnosti mezi patkovým a bezpatkovým písmem, v závislosti
na velikosti sazby a na plošné hmotnosti papírů. V elektronické variantě pak rozdíl
v čitelnosti v závislosti na typu obrazovky a mezi patkovým a bezpatkovým písmem.
Respondentům byl měřen čas potřebný k přečtení příbalového letáku, čas potřebný
k odpovězení položených otázek vycházejících z textu a čas potřebný na dohledání
nezodpovězených otázek. Rovněž byl vytvořen dotazník, kde respondenti popisovali,
co dle nich čitelnost posiluje a co ji naopak zhoršuje. Z těchto naměřených hodnot
byla následně vyhodnocována čitelnost. Každá věková kategorie preferovala k dosažení
lepší čitelnosti jiné prostředky, nelze tedy jednoznačně říci, který ze zkoumaných
faktorů měl na čitelnost největší vliv.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor?s work was a processing of factors influencing the legibility,
methods used for evaluation of legibility and also creating my own method of
evaluation of legibility, that was inspired by some methods used in the past considering
all important factors influencing the legibility.
Here was accomplished several versions of testing in various age cathegories of the
people. In the printed version there were variants of the difference in legibility between
serif font and sans serif font type depending on the size of the typesetting and also on
grammage of paper. In the second variant that was electronic, was the difference in legibility
dependant on the kind of a screen and serif font and sans serif font type as well.
The time needed for reading package leaflets, the time needed to answer the questions
connected with the text and also time to repair your answers if you were wrong, was measured.
There was created a questionare where the respondents described what makes the
legibility even better and what makes it even worse. According to these measured values
the legibility was finally evaluated. Each age cathegory preferes different means to achieve
better legibility so it is not possible to decide which factor was the most influential.
Náplní bakalářské práce bylo zpracování přehledu faktorů ovlivňujících čitelnost,
metod využívaných pro hodnocení čitelnosti a následné vytvoření vlastní metody hodnocení
čitelnosti, která byla inspirována metodami již provedenými s ohledem na důležité
faktory, které čitelnost ovlivňují.
Bylo provedeno několik variant testování na různých věkových kategoriích. U tištěné
verze to byly varianty rozdílu čitelnosti mezi patkovým a bezpatkovým písmem, v závislosti
na velikosti sazby a na plošné hmotnosti papírů. V elektronické variantě pak rozdíl
v čitelnosti v závislosti na typu obrazovky a mezi patkovým a bezpatkovým písmem.
Respondentům byl měřen čas potřebný k přečtení příbalového letáku, čas potřebný
k odpovězení položených otázek vycházejících z textu a čas potřebný na dohledání
nezodpovězených otázek. Rovněž byl vytvořen dotazník, kde respondenti popisovali,
co dle nich čitelnost posiluje a co ji naopak zhoršuje. Z těchto naměřených hodnot
byla následně vyhodnocována čitelnost. Každá věková kategorie preferovala k dosažení
lepší čitelnosti jiné prostředky, nelze tedy jednoznačně říci, který ze zkoumaných
faktorů měl na čitelnost největší vliv.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor?s work was a processing of factors influencing the legibility,
methods used for evaluation of legibility and also creating my own method of
evaluation of legibility, that was inspired by some methods used in the past considering
all important factors influencing the legibility.
Here was accomplished several versions of testing in various age cathegories of the
people. In the printed version there were variants of the difference in legibility between
serif font and sans serif font type depending on the size of the typesetting and also on
grammage of paper. In the second variant that was electronic, was the difference in legibility
dependant on the kind of a screen and serif font and sans serif font type as well.
The time needed for reading package leaflets, the time needed to answer the questions
connected with the text and also time to repair your answers if you were wrong, was measured.
There was created a questionare where the respondents described what makes the
legibility even better and what makes it even worse. According to these measured values
the legibility was finally evaluated. Each age cathegory preferes different means to achieve
better legibility so it is not possible to decide which factor was the most influential.
1. Na základě studia odborné literatury zpracujte přehled faktorů ovlivňujících čitelnost a popište metody využívané pro hodnocení čitelnosti.
2. Pro zvolený typ reprodukovaného textu připravte podklady pro experimentální hodnocení čitelnosti v závislosti na vybraných faktorech. Proveďte experiment se vzorkem respondentů, výsledky vyhodnoťte a analyzujte vliv jednotlivých faktorů i jejich kombinace na čitelnost.
3. Na základě zjištěných závěrů formulujte doporučení pro zajištění optimální čitelnosti daného typu textu v různých podmínkách. Diskutujte praktickou využitelnost použité metody hodnocení čitelnosti a možnosti její aplikace pro další typy textu.
Zásady pro vypracování
1. Na základě studia odborné literatury zpracujte přehled faktorů ovlivňujících čitelnost a popište metody využívané pro hodnocení čitelnosti.
2. Pro zvolený typ reprodukovaného textu připravte podklady pro experimentální hodnocení čitelnosti v závislosti na vybraných faktorech. Proveďte experiment se vzorkem respondentů, výsledky vyhodnoťte a analyzujte vliv jednotlivých faktorů i jejich kombinace na čitelnost.
3. Na základě zjištěných závěrů formulujte doporučení pro zajištění optimální čitelnosti daného typu textu v různých podmínkách. Diskutujte praktickou využitelnost použité metody hodnocení čitelnosti a možnosti její aplikace pro další typy textu.
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
doc. Ing. Jan Panák,CSc. - Hodnotil se stále stejný text?
prof. Ing. Michal Veselý, CSc. - Proč jste nastavil daným způsobem testované monitory? Jak jste nastavil bílý bod a úroveň jasu?
ing. Tomáš Syrový, Ph.D. - Jaké bylo prostorové rozlišení monitorů?
ing. Jan Vališ, Ph.D. - Čtení probíhalo při standartním osvětlení?