Tato diplomová práce se zabývá prostředím ve vybraných detektivních románek dvou autorek z takzvaného zlatého věku britské detektivní prózy. První dvě kapitoly teoretické části stručně shrnují historii detektivních románů a jejich definice, poté je popsán i zlatý věk a autorky Agatha Christie a Margery Allingham. Třetí kapitola se věnuje výhradně prostředí v detektivních románech, jeho definicím a teorii s ním spojené. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na rozdíly mezi venkovským a městským prostředím. Následně je prostředí venkovského domu a městské prostředí analyzováno v pěti vybraných detektivních románech a jejich rozdíly a podobnosti jsou porovnány na základě poznatků získaných v teoretické části práci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the setting in selected detective novels by two authors belonging to the so-called Golden Age of British crime fiction. First two chapters of the theoretical part summarize the history and definitions of detective novels, then the Golden Age and writers Agatha Christie and Margery Allingham are discussed. The third chapter is devoted solely to the setting in detective novels, its definitions and the theory connected to it. The last chapter of the theoretical part discusses the differences between the rural and urban setting. Subsequently, the country-house setting and the urban setting are analysed in five selected detective novels and their differences and similarities are compared based on the knowledge obtained in the theoretical part of the work.
Klíčová slova
Detektivní román, zlatý věk, Christie, Allingham, prostředí, venkovský dům, město
Klíčová slova v angličtině
Detective novel, Golden Age, Christie, Allingham, setting, country house, city
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá prostředím ve vybraných detektivních románek dvou autorek z takzvaného zlatého věku britské detektivní prózy. První dvě kapitoly teoretické části stručně shrnují historii detektivních románů a jejich definice, poté je popsán i zlatý věk a autorky Agatha Christie a Margery Allingham. Třetí kapitola se věnuje výhradně prostředí v detektivních románech, jeho definicím a teorii s ním spojené. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na rozdíly mezi venkovským a městským prostředím. Následně je prostředí venkovského domu a městské prostředí analyzováno v pěti vybraných detektivních románech a jejich rozdíly a podobnosti jsou porovnány na základě poznatků získaných v teoretické části práci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the setting in selected detective novels by two authors belonging to the so-called Golden Age of British crime fiction. First two chapters of the theoretical part summarize the history and definitions of detective novels, then the Golden Age and writers Agatha Christie and Margery Allingham are discussed. The third chapter is devoted solely to the setting in detective novels, its definitions and the theory connected to it. The last chapter of the theoretical part discusses the differences between the rural and urban setting. Subsequently, the country-house setting and the urban setting are analysed in five selected detective novels and their differences and similarities are compared based on the knowledge obtained in the theoretical part of the work.
Klíčová slova
Detektivní román, zlatý věk, Christie, Allingham, prostředí, venkovský dům, město
Klíčová slova v angličtině
Detective novel, Golden Age, Christie, Allingham, setting, country house, city
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje charakteristice různých typů prostředí, v nichž se typicky odehrávají vybraná díla klasické anglické detektivní školy. Detektivní próza bude nejprve charakterizována v kontextu populární literatury a vývoje teoretických přístupů k populárním žánrům. Dále autorka zařadí do kontextu detektivní prózy klasickou anglickou detektivní školu, tj. Golden Age Detective Fiction, jejíž typické rysy především typická prostředí a jejich role bude dále konfrontovat např. s americkou hard-boiled fiction. Různé role typických prostředí pak do značné míry určují další pod-žánry detektivky, kterým se autorka také bude věnovat, ale mají i řadu dalších významů a vypovídají o soudobém přístupu např. k anglickému venkovu, k exotickým lokalitám, k různým sociálně odlišným prostředím apod. S pomocí relevantního kulturně historického kontextu bude autorka tyto přístupy charakterizovat s odkazem na příslušnou teorii a konfrontovat je s vlastní literární analýzou zvolených děl Agathy Christie a Margery Allingham.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje charakteristice různých typů prostředí, v nichž se typicky odehrávají vybraná díla klasické anglické detektivní školy. Detektivní próza bude nejprve charakterizována v kontextu populární literatury a vývoje teoretických přístupů k populárním žánrům. Dále autorka zařadí do kontextu detektivní prózy klasickou anglickou detektivní školu, tj. Golden Age Detective Fiction, jejíž typické rysy především typická prostředí a jejich role bude dále konfrontovat např. s americkou hard-boiled fiction. Různé role typických prostředí pak do značné míry určují další pod-žánry detektivky, kterým se autorka také bude věnovat, ale mají i řadu dalších významů a vypovídají o soudobém přístupu např. k anglickému venkovu, k exotickým lokalitám, k různým sociálně odlišným prostředím apod. S pomocí relevantního kulturně historického kontextu bude autorka tyto přístupy charakterizovat s odkazem na příslušnou teorii a konfrontovat je s vlastní literární analýzou zvolených děl Agathy Christie a Margery Allingham.
Seznam doporučené literatury
Allingham, Margery. The Crime at Black Dudley. London: Bloomsbury Reader, 2016.
Bradford, Richard. Crime Fiction: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2015.
Christie, Agatha. Murder on the Orient Express: A Hercule Poirot Mystery. New York: Harper, 2011.
Curran, John. Agatha Christie's Secret Notebooks: Fifty Years of Mysteries in the Making. New York: Harper, 2011.
Davis, J. Madison. Murderous Schemes: An Anthology of Classic Detective Stories. New York: Oxford University Press, 1998.
Forshaw, Berry. British Crime Writing: An Encyclopedia. Oxford: Greenwood World Publishing, 2009.
Haycraft, Howard. The Art of the Mystery Story: A Collection of Critical Essays. New York: Carroll & Graf, 1992.
James, P. D. Talking About Detective Fiction. New York: Vintage Books, 2009.
Nickerson, Catherine Ross. The Cambridge companion to American crime fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Pike, B.A. Campion's Career: A Study of the Novels of Margery Allingham. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 1987.
Rowland, Susan. From Agatha Christie to Ruth Rendell: British Women Writers in Detective and Crime Fiction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2001.
Scaggs, John. Crime fiction. New York: Routledge, 2005.
Seznam doporučené literatury
Allingham, Margery. The Crime at Black Dudley. London: Bloomsbury Reader, 2016.
Bradford, Richard. Crime Fiction: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2015.
Christie, Agatha. Murder on the Orient Express: A Hercule Poirot Mystery. New York: Harper, 2011.
Curran, John. Agatha Christie's Secret Notebooks: Fifty Years of Mysteries in the Making. New York: Harper, 2011.
Davis, J. Madison. Murderous Schemes: An Anthology of Classic Detective Stories. New York: Oxford University Press, 1998.
Forshaw, Berry. British Crime Writing: An Encyclopedia. Oxford: Greenwood World Publishing, 2009.
Haycraft, Howard. The Art of the Mystery Story: A Collection of Critical Essays. New York: Carroll & Graf, 1992.
James, P. D. Talking About Detective Fiction. New York: Vintage Books, 2009.
Nickerson, Catherine Ross. The Cambridge companion to American crime fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Pike, B.A. Campion's Career: A Study of the Novels of Margery Allingham. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 1987.
Rowland, Susan. From Agatha Christie to Ruth Rendell: British Women Writers in Detective and Crime Fiction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2001.
Scaggs, John. Crime fiction. New York: Routledge, 2005.