Práce se zabývá restaurováním tří olejomaleb na textilních podložkách a dřevěných napínacích rámech: Portrét starosty Uherského Hradiště Adama Bernarda Antla, Marína se signaturou P. Giani a obraz Panna Marie. Součástí diplomové práce je literární rešerše materiálů, využívaných v malířské tvorbě v období 19. století a zhotovení dílčích podkladů pro plánovaný atlas poškození maleb na textilních podložkách, jehož konkrétním cílem bylo fotograficky detailně zdokumentovat a pojmenovat charakteristická a běžně se vyskytující poškození olejomaleb na lněných a konopných podložkách při využití poznatků z restaurování výše uvedených obrazů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the restoration of three oil paintings on textile supports baroque portrait of Adam Bernard Antl, the mayor of the town Uherské Hradiště, Marina painting, signed P. Gianni, and the painting of Virgin Mary. Part of the thesis consists of the literary research of materials used in painting during the 19th century and photographic documentation of the damage of the restored artworks that are typically found on the oil paintings on canvas.
Klíčová slova
Restaurování, olejomalba, textilní podložka, 19. století, materiály v malířské
tvorbě
Klíčová slova v angličtině
Restoration, oil-painting, textile support, 19. century, materials used in paintings
Rozsah průvodní práce
227
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá restaurováním tří olejomaleb na textilních podložkách a dřevěných napínacích rámech: Portrét starosty Uherského Hradiště Adama Bernarda Antla, Marína se signaturou P. Giani a obraz Panna Marie. Součástí diplomové práce je literární rešerše materiálů, využívaných v malířské tvorbě v období 19. století a zhotovení dílčích podkladů pro plánovaný atlas poškození maleb na textilních podložkách, jehož konkrétním cílem bylo fotograficky detailně zdokumentovat a pojmenovat charakteristická a běžně se vyskytující poškození olejomaleb na lněných a konopných podložkách při využití poznatků z restaurování výše uvedených obrazů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the restoration of three oil paintings on textile supports baroque portrait of Adam Bernard Antl, the mayor of the town Uherské Hradiště, Marina painting, signed P. Gianni, and the painting of Virgin Mary. Part of the thesis consists of the literary research of materials used in painting during the 19th century and photographic documentation of the damage of the restored artworks that are typically found on the oil paintings on canvas.
Klíčová slova
Restaurování, olejomalba, textilní podložka, 19. století, materiály v malířské
tvorbě
Klíčová slova v angličtině
Restoration, oil-painting, textile support, 19. century, materials used in paintings
Zásady pro vypracování
Závěrečnou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl na textilních podložkách, a to konkrétně:
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od neznámého autora "Panna Marie", nedatováno, asi konec 19. století (?), pro soukromého majitele;
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od P. Giani (signováno na laku), s pracovním názvem "Marína", nedatováno, asi konec 19. století (?), pro soukromého majitele;
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od neznámého autora, "Podobizna starosty Adama B. Antla", 1706, pro Městské muzeum v Uherském Hradišti.
Tato část magisterské diplomové práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojené s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní diplomových prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby, přemaleb, případně lakových vrstev, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část diplomové práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Materiály a pomůcky používané na olejomalbách na textilních podložkách v období 1800 - 1850", která bude doplněná aktuálně získanými podklady pro atlas poškození olejomaleb na textilu.
Zásady pro vypracování
Závěrečnou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl na textilních podložkách, a to konkrétně:
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od neznámého autora "Panna Marie", nedatováno, asi konec 19. století (?), pro soukromého majitele;
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od P. Giani (signováno na laku), s pracovním názvem "Marína", nedatováno, asi konec 19. století (?), pro soukromého majitele;
- olejomalby na textilní podložce a dřevěném napínacím rámu od neznámého autora, "Podobizna starosty Adama B. Antla", 1706, pro Městské muzeum v Uherském Hradišti.
Tato část magisterské diplomové práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojené s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní diplomových prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby, přemaleb, případně lakových vrstev, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část diplomové práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Materiály a pomůcky používané na olejomalbách na textilních podložkách v období 1800 - 1850", která bude doplněná aktuálně získanými podklady pro atlas poškození olejomaleb na textilu.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl, Techniky restaurování II. díl.
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
R. V. Strub, Reclamshandbuch, Stuttgart 1984, překlad J. Josefík a P. Blattny.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl, Techniky restaurování II. díl.
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
R. V. Strub, Reclamshandbuch, Stuttgart 1984, překlad J. Josefík a P. Blattny.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práci obhájila odpovídajícím způsobem. Na doplňující otázky, týkající se teoretické části diplomové práce, nedokázala přesvědčivě odpovědět (nedostatečný rozhled v odborné literatuře, zvláště pak v evropském kontextu).