Diplomová práce se věmuje návrhu a vytvoření kooperativní počítačové hry. Jsou zde vysvětleny základní pojmy z teorie her a diskutována klasifikace konfliktních situací. Současně jsou popsány principy nekooperativní hry n hráčů, rovnovážné strategie a model nekoluzivního oligopolu. Z matematických nástrojů jsou použity a popsány vybrané metody teorie grafů. Aplikace tvořící součást práce je naprogramována v jazyku Java a vývojovém prostředí NetBeans. Část práce je věnována popisu pravidel a ovládacích prvků aplikace, jsou demonstrovány funkcionality vybraných fragmentů zdrojového kódu a iterační proces vývoje a testování aplikace.
Anotace v angličtině
The thesis on the design and development of cooperative computer games. The basic terms from the theory of games are introduced here and the classification of conflict situations is discussed. In the iterim , the priciples of the uncooperative game of n players, offset strategies and the model of non-collusive oligopoly are described. Afterwards the thesis follows up with a description of the cooperative game of n gamers a principle of forming coalitions and model of collusive oligopoly. As far as other mathematical tools are concerned, specifically chosen methods of graph theories are utilized and described. An application which relates to the thesis is programmed in the Java language and development enviroment. A part of the thesis is dedicated to the specification of rules and operating elements of the application . Additionally, functionalities concerning selected fragments of the source code, iterative development process and application testing are displayed.
Klíčová slova
teorie her, teorie grafů, oligopol, kooperace, konflikt
Klíčová slova v angličtině
theory of games, graph theories, oligopoly, cooperation, conflict
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věmuje návrhu a vytvoření kooperativní počítačové hry. Jsou zde vysvětleny základní pojmy z teorie her a diskutována klasifikace konfliktních situací. Současně jsou popsány principy nekooperativní hry n hráčů, rovnovážné strategie a model nekoluzivního oligopolu. Z matematických nástrojů jsou použity a popsány vybrané metody teorie grafů. Aplikace tvořící součást práce je naprogramována v jazyku Java a vývojovém prostředí NetBeans. Část práce je věnována popisu pravidel a ovládacích prvků aplikace, jsou demonstrovány funkcionality vybraných fragmentů zdrojového kódu a iterační proces vývoje a testování aplikace.
Anotace v angličtině
The thesis on the design and development of cooperative computer games. The basic terms from the theory of games are introduced here and the classification of conflict situations is discussed. In the iterim , the priciples of the uncooperative game of n players, offset strategies and the model of non-collusive oligopoly are described. Afterwards the thesis follows up with a description of the cooperative game of n gamers a principle of forming coalitions and model of collusive oligopoly. As far as other mathematical tools are concerned, specifically chosen methods of graph theories are utilized and described. An application which relates to the thesis is programmed in the Java language and development enviroment. A part of the thesis is dedicated to the specification of rules and operating elements of the application . Additionally, functionalities concerning selected fragments of the source code, iterative development process and application testing are displayed.
Klíčová slova
teorie her, teorie grafů, oligopol, kooperace, konflikt
Klíčová slova v angličtině
theory of games, graph theories, oligopoly, cooperation, conflict
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude navrhnout na základě principů teorie her koncept počítačové kooperativní hry.
U kooperativních her hráči nehrají proti sobě, ale hrají proti samotné hře.
Způsob implementace je ponechán na volbě diplomanta.
Výsledkem práce nebude hra s dokončeným grafickým designem, ale jen jádro hry pracující s vhodnou výplatní maticí. Tuto matici autor promyslí tak, aby hráči mohli zvolit různou obtížnost hry.
Autor vypracuje hrubý návrh herního plánu, po kterém se budou hráči pohybovat. Pohyb hráčů může být optimalizován pomocí teorie grafů. Dále autor navrhne fáze hry, akce hráče, herní prvky, interakci a komunikaci hráčů.
Aplikace bude obsahovat i analýzu aliancí, hráčů, a jejich strategií.
Součástí závěrečné práce bude uživatelská příručka, ve které bude popsáno ovládání vytvořené aplikace.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude navrhnout na základě principů teorie her koncept počítačové kooperativní hry.
U kooperativních her hráči nehrají proti sobě, ale hrají proti samotné hře.
Způsob implementace je ponechán na volbě diplomanta.
Výsledkem práce nebude hra s dokončeným grafickým designem, ale jen jádro hry pracující s vhodnou výplatní maticí. Tuto matici autor promyslí tak, aby hráči mohli zvolit různou obtížnost hry.
Autor vypracuje hrubý návrh herního plánu, po kterém se budou hráči pohybovat. Pohyb hráčů může být optimalizován pomocí teorie grafů. Dále autor navrhne fáze hry, akce hráče, herní prvky, interakci a komunikaci hráčů.
Aplikace bude obsahovat i analýzu aliancí, hráčů, a jejich strategií.
Součástí závěrečné práce bude uživatelská příručka, ve které bude popsáno ovládání vytvořené aplikace.
Seznam doporučené literatury
HYKŠOVÁ, Magdalena. Počátky teorie kooperativních her. In: Bečvář, Jindřich a Martina Bečvářová (eds.). 37. mezinárodní konference Poděbrady 2016. Praha: MATFYZPRESS, nakladatelství Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, 2016, s. 11-24. Dostupný též z WWW: .
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a konflikt zájmů. Praha: Nakladatelství Oeconomica. 2012. ISBN 80-245-0450-2.
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a optimální rozhodování. Praha: SNTL. 1974.
Seznam doporučené literatury
HYKŠOVÁ, Magdalena. Počátky teorie kooperativních her. In: Bečvář, Jindřich a Martina Bečvářová (eds.). 37. mezinárodní konference Poděbrady 2016. Praha: MATFYZPRESS, nakladatelství Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, 2016, s. 11-24. Dostupný též z WWW: .
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a konflikt zájmů. Praha: Nakladatelství Oeconomica. 2012. ISBN 80-245-0450-2.
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a optimální rozhodování. Praha: SNTL. 1974.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Závěrečná práce se věnuje teorii her . Autor v práci navrhuje koncept vlastní kooperativní hry, kterou realizuje ve spustitelné aplikaci. Autor ve své aplikaci zvládl naimplementovat hru s kooperativními prvky, což bylo cílem práce. Text práce je strukturován přehledně. Hlavní cíl práce byl splněn, student vytvořil funkční aplikaci.