Tato bakalářská práce pojednává o komplexním restaurování šesti uměleckých děl na papírové podložce. Monotyp olejomalba na papíře "Před zrcadlem" od Aloise Wierera. Olejomalba na masonitu "Žlutá židle" od Jana Kotíka. Pastel na velurovém papíře "Zátiší s vejci" od Miloslava Holého. Pastel na papíře "1. Máj 1890" od Viléma Kratochvíla. Kvaš na papíře "Pán Ježiš od Jána pokřtěn". Dvě papírové části z tapet ze státního zámku Veltrusy.
Teoretická část práce navazuje na restaurování monotypu olejomalby na papírové podložce od Aloise Wierera. Práce představuje ve stručnosti jeho život a dílo a je doplněna rešerší dostupných materiálů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with complex restoration of six artworks on paper. Monotype oil painting on paper "In front of the mirror" by Alois Wierer. Oil painting on masonit "The yellow chair" by Jan Kotík. Pastel on velour paper "Stillife with the eggs" by Miloslav Holý. Pastel on paper "1. May 1890" by Vilém Kratochvíl. Gouache on paper "Lord Jesus baptized by John". Two paper parts of wallpapers from chateau Veltrusy.
Theoretical part of this thesis refers to restoration of monotype oil painting on paper support by Alois Wierer. Thesis introduces shortly his life and his work, there is added enclosure with recherche of available materials.
Tato bakalářská práce pojednává o komplexním restaurování šesti uměleckých děl na papírové podložce. Monotyp olejomalba na papíře "Před zrcadlem" od Aloise Wierera. Olejomalba na masonitu "Žlutá židle" od Jana Kotíka. Pastel na velurovém papíře "Zátiší s vejci" od Miloslava Holého. Pastel na papíře "1. Máj 1890" od Viléma Kratochvíla. Kvaš na papíře "Pán Ježiš od Jána pokřtěn". Dvě papírové části z tapet ze státního zámku Veltrusy.
Teoretická část práce navazuje na restaurování monotypu olejomalby na papírové podložce od Aloise Wierera. Práce představuje ve stručnosti jeho život a dílo a je doplněna rešerší dostupných materiálů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with complex restoration of six artworks on paper. Monotype oil painting on paper "In front of the mirror" by Alois Wierer. Oil painting on masonit "The yellow chair" by Jan Kotík. Pastel on velour paper "Stillife with the eggs" by Miloslav Holý. Pastel on paper "1. May 1890" by Vilém Kratochvíl. Gouache on paper "Lord Jesus baptized by John". Two paper parts of wallpapers from chateau Veltrusy.
Theoretical part of this thesis refers to restoration of monotype oil painting on paper support by Alois Wierer. Thesis introduces shortly his life and his work, there is added enclosure with recherche of available materials.
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
- olejomalby na masonitu Jana Kotíka "Žlutá židle" inv. č. O 342, doba vzniku 1945 pro Východočeskou galerie v Pardubicích (včetně dobového ozdobného rámu);
- monotypu - olejomalby - na papírové podložce od Aloise Wierera "Před zrcadlem", inv. č. C 13119, nedatováno,
asi 1. čtvrtina 20. století (?), rozměry monotypu 350 x 265 mm, pro Moravskou galerii v Brně;
- suchého pastelu na papírové podložce od Miloslava Holého, "Zátiší s vejci", inv. č. O 1554, 1949, rozměry pastelu
395 x 500 mm, pro GASK Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- suchého pastelu na papírové podložce od Viléma Kratochvíla, "1. Máj 1890", inv. č. O 667, nedatováno, asi 50. léta 20. století, pro GASK Galerii Středočeského kraje (včetně adjustování do nového ozdobného rámu), rozměry 1280 x 1040 mm, společně
s Monikou Košárkovou, studentkou IV. ročníku ARUDP);
- kvaše na papírové podložce "Pán Ježiš od Jána pokřtěn", panel č. 12, nesignováno, autor neznámý, nedatováno,
asi přelom 19. a 20. století, rozměry malby 593 x 437 mm, dílo je majetkem FR UPa a pochází z Prackova;
- kombinované techniky na papírové podložce dvě papírové aplikace z tapet z panelů 8.P a 11.P z Velkého čínského salonu
ze SZ Veltrusy, nedatováno, 18. stol. (?)., autor neznámý, největší rozměry maleb na aplikacích 280 x 289 mm a 265 x 285 mm, zadavatel Josef Čoban, akad. mal. a rest. pro NPÚ Středočeského kraje.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských
a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce
a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část bakalářské práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Alois Wierer, život a dílo, rešerše dostupných materiálů" ve vazbě na restaurování monotypu olejomalby na papírové podložce.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
- olejomalby na masonitu Jana Kotíka "Žlutá židle" inv. č. O 342, doba vzniku 1945 pro Východočeskou galerie v Pardubicích (včetně dobového ozdobného rámu);
- monotypu - olejomalby - na papírové podložce od Aloise Wierera "Před zrcadlem", inv. č. C 13119, nedatováno,
asi 1. čtvrtina 20. století (?), rozměry monotypu 350 x 265 mm, pro Moravskou galerii v Brně;
- suchého pastelu na papírové podložce od Miloslava Holého, "Zátiší s vejci", inv. č. O 1554, 1949, rozměry pastelu
395 x 500 mm, pro GASK Galerii Středočeského kraje (včetně dobového ozdobného rámu);
- suchého pastelu na papírové podložce od Viléma Kratochvíla, "1. Máj 1890", inv. č. O 667, nedatováno, asi 50. léta 20. století, pro GASK Galerii Středočeského kraje (včetně adjustování do nového ozdobného rámu), rozměry 1280 x 1040 mm, společně
s Monikou Košárkovou, studentkou IV. ročníku ARUDP);
- kvaše na papírové podložce "Pán Ježiš od Jána pokřtěn", panel č. 12, nesignováno, autor neznámý, nedatováno,
asi přelom 19. a 20. století, rozměry malby 593 x 437 mm, dílo je majetkem FR UPa a pochází z Prackova;
- kombinované techniky na papírové podložce dvě papírové aplikace z tapet z panelů 8.P a 11.P z Velkého čínského salonu
ze SZ Veltrusy, nedatováno, 18. stol. (?)., autor neznámý, největší rozměry maleb na aplikacích 280 x 289 mm a 265 x 285 mm, zadavatel Josef Čoban, akad. mal. a rest. pro NPÚ Středočeského kraje.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských
a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce
a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Jako teoretickou část bakalářské práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Alois Wierer, život a dílo, rešerše dostupných materiálů" ve vazbě na restaurování monotypu olejomalby na papírové podložce.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl;
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Ďurovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky
a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
Živná Lucie, Diplomová práce 2014/2015, Suchý pastel, FR UPa;
Cikrytová Tereza, Zmapování dochovaných tapet orientálního stylu v České republice, Projekt SGFR01/2011, Studentská grantová soutěž, Řešitelka: Mgr. Art. Veronika Kopecká, članka řešitelského týmu a autorka katalogu. BcA. Tereza Cikrytová, FR UPa, ARUDP, 2011;
WANG Yao-ť ing, Čínské malířství, Průvodce filosofií, technikou a historií, přeložila Michaela Pejčochová, Euromedia Group, k. s. - Knižní Klub 2008, ISBN 978-80-242-2239- 4;
Nedbalová Tereza, Restaurování ideální poloviny jednoho panelu (supraporty) ze souboru tapet z tzv. Velkého čínského salonku SZ Veltrusy, Praktická bakalářská práce 2006 2007 (společně s Michaelou Kudovou Kudovou), FR UPa 2007.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl;
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Ďurovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky
a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
Živná Lucie, Diplomová práce 2014/2015, Suchý pastel, FR UPa;
Cikrytová Tereza, Zmapování dochovaných tapet orientálního stylu v České republice, Projekt SGFR01/2011, Studentská grantová soutěž, Řešitelka: Mgr. Art. Veronika Kopecká, članka řešitelského týmu a autorka katalogu. BcA. Tereza Cikrytová, FR UPa, ARUDP, 2011;
WANG Yao-ť ing, Čínské malířství, Průvodce filosofií, technikou a historií, přeložila Michaela Pejčochová, Euromedia Group, k. s. - Knižní Klub 2008, ISBN 978-80-242-2239- 4;
Nedbalová Tereza, Restaurování ideální poloviny jednoho panelu (supraporty) ze souboru tapet z tzv. Velkého čínského salonku SZ Veltrusy, Praktická bakalářská práce 2006 2007 (společně s Michaelou Kudovou Kudovou), FR UPa 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledně shrnula praktickou část své bakalářské práce; přesvědčivě prezentovala všechny průzkumy restaurovaných děl i zvolené restaurátorské postupy a zodpověděla všechny dotazy. Jasně a logicky, jen s minimálním zaváháním, zodpověděla otázky ze všech tří okruhů.