Předmětem této diplomové práce je provést mikroekonomickou analýzu vývoje trhu s pivem v ČR. První část práce zachycuje historii pivovarnictví. Následující část práce je věnována statistické analýze spotřeby piva, celkového výstavu piva a dalších statistických ukazatelů. Třetí část práce se zaměřuje na mikroekonomickou analýzu soustředěnou na poptávku po pivu, nejvýznamnější producenty piva a jejich nabídku. V této části je rovněž analyzována tržní struktura ze strany nabídky. V návaznosti na provedenou analýzu jsou stanoveny vhodné marketingové strategie zahrnující diferenciaci produktu a tvorbu cenových strategií. Poslední část práce shrnuje zjištěné poznatky o trhu s pivem a zahrnuje i odhady budoucích modelů pro průměrnou spotřebu na obyvatele a celkového výstavu piva.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to realize microeconomic analysis of development of the beer market in the Czech Republic. The first part of thesis describes history of brewing. The following part of thesis is dedicated to statistic analysis of consumption of beer, total produce of beer and another statistic indicators. The third part of thesis focuses on the microeconomic analysis of demand of beer, main producents of beer and their supply. The market structure of producents is mentioned in this part of thesis. By following analysis are determined appropriate marketing strategies including product diferenciation and pricing strategies. Last part summarize findings of the beer market and includes prediction of future value for average consumption of beer and total produce of beer.
Klíčová slova
pivo, pivovary, analýza, trh
Klíčová slova v angličtině
beer, breweries, analysis, market
Rozsah průvodní práce
88 s. (123900)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je provést mikroekonomickou analýzu vývoje trhu s pivem v ČR. První část práce zachycuje historii pivovarnictví. Následující část práce je věnována statistické analýze spotřeby piva, celkového výstavu piva a dalších statistických ukazatelů. Třetí část práce se zaměřuje na mikroekonomickou analýzu soustředěnou na poptávku po pivu, nejvýznamnější producenty piva a jejich nabídku. V této části je rovněž analyzována tržní struktura ze strany nabídky. V návaznosti na provedenou analýzu jsou stanoveny vhodné marketingové strategie zahrnující diferenciaci produktu a tvorbu cenových strategií. Poslední část práce shrnuje zjištěné poznatky o trhu s pivem a zahrnuje i odhady budoucích modelů pro průměrnou spotřebu na obyvatele a celkového výstavu piva.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to realize microeconomic analysis of development of the beer market in the Czech Republic. The first part of thesis describes history of brewing. The following part of thesis is dedicated to statistic analysis of consumption of beer, total produce of beer and another statistic indicators. The third part of thesis focuses on the microeconomic analysis of demand of beer, main producents of beer and their supply. The market structure of producents is mentioned in this part of thesis. By following analysis are determined appropriate marketing strategies including product diferenciation and pricing strategies. Last part summarize findings of the beer market and includes prediction of future value for average consumption of beer and total produce of beer.
Klíčová slova
pivo, pivovary, analýza, trh
Klíčová slova v angličtině
beer, breweries, analysis, market
Zásady pro vypracování
Cíl práce: aplikace mikroekonomické analýzy formování tržních struktur na konkrétní tržní segment (trh piva), s využitím statistických a empirických dat provést analýzu vývoje a současné situace na trhu piva v ČR (analýza poptávky, spotřeby a nabídky, struktura výrobců a jejich tržní podíl, produkce včetně její diferenciace), marketingové a cenové strategie.
Osnova:
- Historický vývoj trhu s pivem v ČR.
- Statistická analýza trhu s pivem v ČR.
- Mikroekonomická analýza trhu s pivem v ČR.
- Tvorba marketingové a cenové strategie, diferenciace produktů.
- Závěrečné shrnutí a odhady budoucího vývoje.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: aplikace mikroekonomické analýzy formování tržních struktur na konkrétní tržní segment (trh piva), s využitím statistických a empirických dat provést analýzu vývoje a současné situace na trhu piva v ČR (analýza poptávky, spotřeby a nabídky, struktura výrobců a jejich tržní podíl, produkce včetně její diferenciace), marketingové a cenové strategie.
Osnova:
- Historický vývoj trhu s pivem v ČR.
- Statistická analýza trhu s pivem v ČR.
- Mikroekonomická analýza trhu s pivem v ČR.
- Tvorba marketingové a cenové strategie, diferenciace produktů.
- Závěrečné shrnutí a odhady budoucího vývoje.
Seznam doporučené literatury
Český statistický úřad [online]. Praha: Český statistický úřad, c2017 [cit. 2017-06-05]. Dostupné z: https://www.czso.cz/
DIESTLER, R., ed., 2014. Pivopedie: encyklopedie českého a slovenského piva. 2., aktualiz. vyd. Praha: Knižní klub. ISBN 9788024244860.
HOLMAN, R. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. 2., aktualiz. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2007. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7179-862-0.
KOTLER, P. a M. KOTLER, 2013. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. Brno: BizBooks. ISBN 9788026500766.
SWINNEN, J. F. M. The economics of beer. Oxford: Oxford University Press, 2011. ISBN 9780199693801.
Seznam doporučené literatury
Český statistický úřad [online]. Praha: Český statistický úřad, c2017 [cit. 2017-06-05]. Dostupné z: https://www.czso.cz/
DIESTLER, R., ed., 2014. Pivopedie: encyklopedie českého a slovenského piva. 2., aktualiz. vyd. Praha: Knižní klub. ISBN 9788024244860.
HOLMAN, R. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. 2., aktualiz. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2007. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7179-862-0.
KOTLER, P. a M. KOTLER, 2013. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. Brno: BizBooks. ISBN 9788026500766.
SWINNEN, J. F. M. The economics of beer. Oxford: Oxford University Press, 2011. ISBN 9780199693801.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s diplomovou prací s názvem Trh s pivem v ČR. Cílem práce je aplikace mikroekonomické analýzy formování tržních struktur na konkrétní tržní segment (trh piva), s využitím statistických a empirických dat provést analýzu vývoje a současné situace na trhu piva v ČR, marketingové a cenové strategie. Studentovi byly položeny následující otázky: Zhodnoťte efektivnost marketingových strategií nejvýznamnějších producentů piva v ČR. Charakterizujte trh, na kterém lze využít strategii tržní penetrace. Uveďte příklad pivovaru, který prováděl tuto strategii. V komentáři k výsledkům vícenásobné regrese uvádíte (str. 76), že pokud výstav vzroste o milion hl, tak průměrná spotřeba vzroste o 3,6 l za předpokladu, že ostatní proměnné se nezmění. Vysvětlete, proč jste zvolil toto nastavení závislé a nezávislé proměnné. Jaké další proměnné byste uvažoval? Jaké další faktory ovlivňují spotřebu piva? Vysvětlete vývoj, který máte uveden na grafu vývoje poměru off trade a on trade. Existuje jiná vhodná metoda k měření efektivity? Interpretujte ukazatel míry koncentrace. Proč jste rozděloval pivovary podle tržních struktur a na základě čeho? Student na položené otázky byl schopný odpovědět. Cíle práce byly splněny.