- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování dvou malovaných výjevů na stropu lodi a na severní oratoři kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech
Hlavní téma v angličtině
Restoration of two painted scenes on the nave's ceiling and on the northern oratory ceiling in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty
Název dle studenta
Restaurování dvou malovaných výjevů na stropu lodi a na severní oratoři kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech
Název dle studenta v angličtině
Restoration of two painted scenes on the nave's ceiling and on the northern oratory ceiling in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty
Tato práce prezentuje kompletní restaurování jednoho malovaného výjevu v lodi kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech z konce 19. století. Autorem maleb je akademický malíř Vojtěch Bartoněk. Jedná se o výjev ve štukovém zrcadle doplněný textovým polem, také ve štukovém zrcadle. Malovaný výjev i textové pole se nacházejí nejblíže jihovýchodnímu koutu lodi kostela. Výjev je jakýmsi obrazovým znázorněním textu, zpodobňuje kráčejícího muže a anděla v krajině.
Další restaurovanou částí je jeden z výjevů v severní oratoři téhož kostela. V tomto případě se jedná o barokně vyzdobený prostor s kompozice vztahujícími se k sv. Janu Nepomuckému. Restaurovanou částí, kterou prezentuje tato práce, je výjev ve štukovém zrcadle s nápisovým polem, nacházejí se v jižní části klenby oratoře.
Anotace v angličtině
This thesis presents complete restoration of part of mural in the curch nave in the church of Assumption of the Virgin Mary in Klokoty from the end of the 19. century. It is a painted scene on the stucco mirror complemented by the text square. Text is also on the stucco mirror. Painted scene and the text square are both near the southeast corner of the church nave. The scene is a pictorial representation of the text, which represents walking man and angel in the country.
Next restorated part is one of the scenes in the north oratory of the church. In this case we talk about baroque decorated space with motives of the st. Jan Nepomucký. Restorated part is scene on the stucco mirror with text square. Both, scene and text square are in the sousth part of the oratory vault.
Klíčová slova
Vojtěch Bartoněk, tempera, nástěnné malby, olejomalba na stěně, mariánský cyklus, sv. Jan Nepomucký, restaurování
Klíčová slova v angličtině
Vojtěch Bartoněk, distemper, mural painting, oil painting, Mariana cycle, St Jan of Nepomuk, restoration
Rozsah průvodní práce
151 s. (145849 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce prezentuje kompletní restaurování jednoho malovaného výjevu v lodi kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech z konce 19. století. Autorem maleb je akademický malíř Vojtěch Bartoněk. Jedná se o výjev ve štukovém zrcadle doplněný textovým polem, také ve štukovém zrcadle. Malovaný výjev i textové pole se nacházejí nejblíže jihovýchodnímu koutu lodi kostela. Výjev je jakýmsi obrazovým znázorněním textu, zpodobňuje kráčejícího muže a anděla v krajině.
Další restaurovanou částí je jeden z výjevů v severní oratoři téhož kostela. V tomto případě se jedná o barokně vyzdobený prostor s kompozice vztahujícími se k sv. Janu Nepomuckému. Restaurovanou částí, kterou prezentuje tato práce, je výjev ve štukovém zrcadle s nápisovým polem, nacházejí se v jižní části klenby oratoře.
Anotace v angličtině
This thesis presents complete restoration of part of mural in the curch nave in the church of Assumption of the Virgin Mary in Klokoty from the end of the 19. century. It is a painted scene on the stucco mirror complemented by the text square. Text is also on the stucco mirror. Painted scene and the text square are both near the southeast corner of the church nave. The scene is a pictorial representation of the text, which represents walking man and angel in the country.
Next restorated part is one of the scenes in the north oratory of the church. In this case we talk about baroque decorated space with motives of the st. Jan Nepomucký. Restorated part is scene on the stucco mirror with text square. Both, scene and text square are in the sousth part of the oratory vault.
Klíčová slova
Vojtěch Bartoněk, tempera, nástěnné malby, olejomalba na stěně, mariánský cyklus, sv. Jan Nepomucký, restaurování
Klíčová slova v angličtině
Vojtěch Bartoněk, distemper, mural painting, oil painting, Mariana cycle, St Jan of Nepomuk, restoration
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Oldřišce Horákové byl nejprve přidělen jeden malovaný výjev ve štukovém rámci nejblíže k jihovýchodnímu koutu lodi, a to včetně souvisejícího textového zrcadla pod ním. Jedná se o výjev, v němž jsou zobrazeny postavy kráčejícího muže a anděla v krajině. Malovaný výjev vytvořený do štukového rámu má tvar oválu, jenž je ve spodní části redukován, takže ve výsledku tvoří tvar ledviny. Jeho rozměry jsou 178 x 94,5 cm. Pod výjevem se nachází nápisové zrcadlo s textem, jehož je zřejmě malovaný výjev ilustrací. Nápisové zrcadlo má rozměry 43 x 72,5 cm a je namalováno rovněž do štukového rámu. Obě zrcadla jeví známky přemaleb, znečištění, výjimečně i lokální ztráty adheze barevné vrstvy.
Dále byl studentce přidělen výjev na severní oratoři, jež byla dle přítomných vyobrazení pravděpodobně zároveň kaplí sv. Jana Nepomuckého. Konkrétně se jedná o výjev v jižní části klenby. Námětem výjevu je shromáždění církevních i světských postav v prostoru chrámu, jež zkoumají jakýsi předmět na stole před nimi. Jedna z postav ukazuje také směrem k rakvi zobrazené v popředí výjevu. Pravděpodobně se tedy jedná o scénu vyzdvižení ostatků sv. Jana Nepomuckého. Rozměry malby uvnitř štukového rámu tvořeného akantovými rozvilinami, páskou a stuhou jsou 59,5 x 63,5 cm. Výjev nese známky poškození barevné vrstvy, četných přemaleb i silného ztmavnutí a znečištění. Pod výjevem se nachází nápisové zrcadlo s příslušejícím latinským nápisem, který je částečně poškozen, není však znemožněna jeho čitelnost. Nápisové zrcadlo je rovněž umístěno do štukového rámu a má vnitřní rozměry 18 x 48 cm.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození
a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přidělených úseků malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Studentka je povinna při tvorbě společné dokumentace poskytnout potřebnou součinnost.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. V případě odhalení poškození většího rozsahu bude vyžadována barevná studie doplňků.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se autora výmalby lodi Vojtěcha Bartoňka. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit
o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi Bartoňkovými klokotskými malbami a jeho dalšími realizacemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích maleb i u ostatních výjevů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na
FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Oldřišce Horákové byl nejprve přidělen jeden malovaný výjev ve štukovém rámci nejblíže k jihovýchodnímu koutu lodi, a to včetně souvisejícího textového zrcadla pod ním. Jedná se o výjev, v němž jsou zobrazeny postavy kráčejícího muže a anděla v krajině. Malovaný výjev vytvořený do štukového rámu má tvar oválu, jenž je ve spodní části redukován, takže ve výsledku tvoří tvar ledviny. Jeho rozměry jsou 178 x 94,5 cm. Pod výjevem se nachází nápisové zrcadlo s textem, jehož je zřejmě malovaný výjev ilustrací. Nápisové zrcadlo má rozměry 43 x 72,5 cm a je namalováno rovněž do štukového rámu. Obě zrcadla jeví známky přemaleb, znečištění, výjimečně i lokální ztráty adheze barevné vrstvy.
Dále byl studentce přidělen výjev na severní oratoři, jež byla dle přítomných vyobrazení pravděpodobně zároveň kaplí sv. Jana Nepomuckého. Konkrétně se jedná o výjev v jižní části klenby. Námětem výjevu je shromáždění církevních i světských postav v prostoru chrámu, jež zkoumají jakýsi předmět na stole před nimi. Jedna z postav ukazuje také směrem k rakvi zobrazené v popředí výjevu. Pravděpodobně se tedy jedná o scénu vyzdvižení ostatků sv. Jana Nepomuckého. Rozměry malby uvnitř štukového rámu tvořeného akantovými rozvilinami, páskou a stuhou jsou 59,5 x 63,5 cm. Výjev nese známky poškození barevné vrstvy, četných přemaleb i silného ztmavnutí a znečištění. Pod výjevem se nachází nápisové zrcadlo s příslušejícím latinským nápisem, který je částečně poškozen, není však znemožněna jeho čitelnost. Nápisové zrcadlo je rovněž umístěno do štukového rámu a má vnitřní rozměry 18 x 48 cm.
Na vybraných úsecích má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby výjevů a povrchových úprav na štucích, tak i na rozbor poškození
a určení sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přidělených úseků malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Studentka je povinna při tvorbě společné dokumentace poskytnout potřebnou součinnost.
Vzhledem k předpokládaným úbytkům původní barevné vrstvy bude studentka kromě čištění a konsolidace nucena řešit i otázku následných retuší a rekonstrukcí, které jsou vzhledem k liturgické funkci interiéru požadovány vlastníkem i zástupcem odborné složky památkové péče. V případě odhalení poškození většího rozsahu bude vyžadována barevná studie doplňků.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se autora výmalby lodi Vojtěcha Bartoňka. Poté, co shromáždí a zpracuje potřebnou literaturu k tématu, se bude snažit
o nalezení možných inspiračních zdrojů klokotských maleb. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí mezi Bartoňkovými klokotskými malbami a jeho dalšími realizacemi. Tato část práce může posloužit i při případných rekonstrukcích maleb i u ostatních výjevů.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na
FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
6. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
7. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
8. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
9. Hulíková V., Vojtěch Bartoněk (1859-1908): Popeláři (Z ulice), 1887. Praha 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
12. Chadim D., Kovářík Z., Slouková L., Šimánek P., Vojtěchovský J.: Restaurátorský průzkum a dokumentace. Restaurování nástěnných maleb a štukové výzdoby v prostoru jižní oratoře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl 2014.
13. Poláková M., Slouková L., Vařejková B., Vojtěchovský J.: Restaurátorská dokumentace. Restaurování nástenných maleb v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl, 2016.
14. Fialová V., Slouková L., Svoboda D., Škrabalová A., Vojtěchovský J.: Restaurátorská dokumentace. Restaurování nástenných maleb v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl, 2017.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hall J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.
6. Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
7. Ourodová L.: Klokoty: Poutní místo, Tábor 2013
8. Ourodová L.: Světecké obrazové cykly na jihu Čech. Vyd. 1. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, 2011
9. Hulíková V., Vojtěch Bartoněk (1859-1908): Popeláři (Z ulice), 1887. Praha 2011
10. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v kupoli presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2012
11. Bartůňková L., Vojtěchovský J.: Restaurování nástěnných maleb v západní části presbytáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, Restaurátorská dokumentace, Litomyšl 2013
12. Chadim D., Kovářík Z., Slouková L., Šimánek P., Vojtěchovský J.: Restaurátorský průzkum a dokumentace. Restaurování nástěnných maleb a štukové výzdoby v prostoru jižní oratoře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl 2014.
13. Poláková M., Slouková L., Vařejková B., Vojtěchovský J.: Restaurátorská dokumentace. Restaurování nástenných maleb v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl, 2016.
14. Fialová V., Slouková L., Svoboda D., Škrabalová A., Vojtěchovský J.: Restaurátorská dokumentace. Restaurování nástenných maleb v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech. Litomyšl, 2017.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace bakalářské práce byla velmi svědomitě připravená, studentka zodpověděla všechny položené dotazy.