Diplomová práce se zaměřuje na návrh nových systémů na bázi výpočetní inteligence pro řízení výukového modelu CE151 od firmy Humusoft. Před hlavními modifikacemi modelu se popíše samotný výukový model a identifikují se problémy s řízením. Původní způsob regulace se dále použije jako podklad pro učení výpočetní inteligence. Po získání trénovacího souboru dat se vyberou a definují vhodné metody výpočetní inteligence pro návrh nových regulátorů. Následně dojde k jejich implementaci, analýze jejich funkce a porovnání s původním regulátorem pomocí několika kritérií. Obsah práce může sloužit pro výzkumné účely v oblasti umělé a výpočetní inteligence v souvislosti v řízením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on design of new systems on computational intelligence (CI) basis for educational model CE151 by Humusoft Ltd. control. Before the main modifications, educational model alone will be depicted as well as issues with its controlling. Original way of control will be used as a foundation for computational intelligence learning. After the acqusition of training dataset, suitable methods of CI will be defined for the purpose of designing new controllers. After that, their implementation will be done as well as their analysis of functionality and comparing with original controller using few criterions. Contents of this thesis may be used for research purposes in the artificial or computational intelligence domains.
Diplomová práce se zaměřuje na návrh nových systémů na bázi výpočetní inteligence pro řízení výukového modelu CE151 od firmy Humusoft. Před hlavními modifikacemi modelu se popíše samotný výukový model a identifikují se problémy s řízením. Původní způsob regulace se dále použije jako podklad pro učení výpočetní inteligence. Po získání trénovacího souboru dat se vyberou a definují vhodné metody výpočetní inteligence pro návrh nových regulátorů. Následně dojde k jejich implementaci, analýze jejich funkce a porovnání s původním regulátorem pomocí několika kritérií. Obsah práce může sloužit pro výzkumné účely v oblasti umělé a výpočetní inteligence v souvislosti v řízením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on design of new systems on computational intelligence (CI) basis for educational model CE151 by Humusoft Ltd. control. Before the main modifications, educational model alone will be depicted as well as issues with its controlling. Original way of control will be used as a foundation for computational intelligence learning. After the acqusition of training dataset, suitable methods of CI will be defined for the purpose of designing new controllers. After that, their implementation will be done as well as their analysis of functionality and comparing with original controller using few criterions. Contents of this thesis may be used for research purposes in the artificial or computational intelligence domains.
Cílem práce je návrh modelu řízení na bázi výpočetní inteligence (Soft Computing, Computational Intelligence) pro výukový model CE151 od firmy Humusoft.
Práce bude obsahovat:
popis výukového modelu a vybraných metod výpočetní inteligence z pohledu řízení;
možnosti návrhů řízení modelu na bázi výpočetní inteligence;
návrh vybraných modelů řízení na bázi výpočetní inteligence;
porovnání modelů řízení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh modelu řízení na bázi výpočetní inteligence (Soft Computing, Computational Intelligence) pro výukový model CE151 od firmy Humusoft.
Práce bude obsahovat:
popis výukového modelu a vybraných metod výpočetní inteligence z pohledu řízení;
možnosti návrhů řízení modelu na bázi výpočetní inteligence;
návrh vybraných modelů řízení na bázi výpočetní inteligence;
porovnání modelů řízení.
Seznam doporučené literatury
BALÁTĚ, Jaroslav. Automatické řízení. 2. přeprac. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004. 663 s. ISBN 80-7300-148-9.
KARBAN, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2006. 220 s. ISBN 80-251-1301-9.
JURA, Pavel. Základy fuzzy logiky pro řízení a modelování. 1. vyd. Brno: VUTIUM, 2003. 132 s. ISBN 80-214-2261-0.
RUSSEL, Stuart - NORVIG, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2010. 1152 s. ISBN 0-13-604259-7.
NILSSON, Nils J. Artificial Intelligence: A New Synthesis. 1st ed. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers, Inc., 1998. 513 s. ISBN 7-111-07438-6.
POKORNÝ, Miroslav. Umělá inteligence v modelování a řízení. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 1996. 187 s. ISBN 80-901984-4-9.
NGUYEN, Hung T. - WALKER, Elbert A. A first course in fuzzy logic. 3rd ed. Boca Raton: Chapman & Hall, 2006. 440 s. ISBN 1-58488-526-2.
JANG, Jyh-Shing R. - SUN, Chuen-Tsai - MIZUTANI, Eiji. Neuro-fuzzy and soft computing: a computational approach to learning and machine intelligence. 1st ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 1997. 614 s. ISBN 0-13-261066-3.
HAYKIN, Simon S. Neural networks: a comprehensive foundation. 2nd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1999. 842 s. ISBN 0-13-273350-1.
Seznam doporučené literatury
BALÁTĚ, Jaroslav. Automatické řízení. 2. přeprac. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004. 663 s. ISBN 80-7300-148-9.
KARBAN, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2006. 220 s. ISBN 80-251-1301-9.
JURA, Pavel. Základy fuzzy logiky pro řízení a modelování. 1. vyd. Brno: VUTIUM, 2003. 132 s. ISBN 80-214-2261-0.
RUSSEL, Stuart - NORVIG, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2010. 1152 s. ISBN 0-13-604259-7.
NILSSON, Nils J. Artificial Intelligence: A New Synthesis. 1st ed. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers, Inc., 1998. 513 s. ISBN 7-111-07438-6.
POKORNÝ, Miroslav. Umělá inteligence v modelování a řízení. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 1996. 187 s. ISBN 80-901984-4-9.
NGUYEN, Hung T. - WALKER, Elbert A. A first course in fuzzy logic. 3rd ed. Boca Raton: Chapman & Hall, 2006. 440 s. ISBN 1-58488-526-2.
JANG, Jyh-Shing R. - SUN, Chuen-Tsai - MIZUTANI, Eiji. Neuro-fuzzy and soft computing: a computational approach to learning and machine intelligence. 1st ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 1997. 614 s. ISBN 0-13-261066-3.
HAYKIN, Simon S. Neural networks: a comprehensive foundation. 2nd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1999. 842 s. ISBN 0-13-273350-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil práci na téma Model řízení na bázi výpočetní inteligence. Během obhajoby prezentoval postup návrhu nových systémů na bázi výpočetní inteligence pro řízení výukového modelu CE151 od firmy Humusoft. Před hlavními modifikacemi modelu byl popsán samotný výukový model a identifikovány problémy s řízením. Po získání trénovacího souboru dat byly vybrány a definovány vhodné metody výpočetní inteligence pro návrh nových regulátorů. Dalšími kroky pak byly implementace, analýza funkčnosti a porovnání s původním regulátorem pomocí několika kritérií. V rámci rozpravy student reagoval na připomínku oponenta práce, aby při obhajobě detailně popsal průběh identifikačních experimentů a regulačních pochodů.
Následně byly položeny tyto otázky: Jaký máte názor na použití ''standardního'' fuzzy regulátoru (FR) a vámi použitého FR typu ANFIS? Co znamená manuální optimalizace fuzzy logiky? Jaké znáte průmyslové použití FR? Ve stručnosti charakterizujte. V práci řešíte poměrně jednoduchý úkol. Jak by se změnilo nastavení regulátorů v případě složitějších systémů?