Tato bakalářská práce se zabývá problematikou potřeb žáků v procesu učení se anglické gramatice. Teoretická část práce shrnuje relevantní poznatky k tomuto tématu a poskytuje základní rámec pro výzkum praktické části, který je založen na hodnocení úloh cílených na gramatiku ve vybrané učebnici. Hlavním záměrem výzkumu je zjistit, zda dané gramatické úlohy korespondují s kognitivními potřebami žáků a zda úlohy oslovují všechny typy vícečetných inteligencí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of learners' needs in the process of learning English grammar. The theoretical part summarizes the main findings relevant to this topic and provides a basic framework for the research in the practical part, which is based on the evaluation of the tasks aimed at grammar in the selected textbook. The main intention of the research is to find out whether the given grammatical tasks correspond with the cognitive needs of learners and whether all types of multiple intelligences are addressed.
Klíčová slova
gramatika, učebnice, úlohy, potřeby žáků, Bloomova taxonomie, vícečetné inteligence
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou potřeb žáků v procesu učení se anglické gramatice. Teoretická část práce shrnuje relevantní poznatky k tomuto tématu a poskytuje základní rámec pro výzkum praktické části, který je založen na hodnocení úloh cílených na gramatiku ve vybrané učebnici. Hlavním záměrem výzkumu je zjistit, zda dané gramatické úlohy korespondují s kognitivními potřebami žáků a zda úlohy oslovují všechny typy vícečetných inteligencí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of learners' needs in the process of learning English grammar. The theoretical part summarizes the main findings relevant to this topic and provides a basic framework for the research in the practical part, which is based on the evaluation of the tasks aimed at grammar in the selected textbook. The main intention of the research is to find out whether the given grammatical tasks correspond with the cognitive needs of learners and whether all types of multiple intelligences are addressed.
Klíčová slova
gramatika, učebnice, úlohy, potřeby žáků, Bloomova taxonomie, vícečetné inteligence
Studentka se ve své práci bude zabývat učebními úlohami ve výuce anglického jazyka, zaměří se specificky na úlohy v učebnicích pro 2. stupeň základní školy cílené na gramatiku a jejich relevanci potřebám žáků. V teoretické části nejprve definuje učebnici jako jednu z rovin didaktické transformace obsahu a významný materiální didaktický prostředek, dále bude diskutovat relevantní typy úloh pro výuku gramatiky. Následně se studentka zaměří na kognitivní potřeby žáků 2. stupně základy školy, diskutovat bude zejména otázku kognitivní náročnosti a učební styly. Výstupem teoretické části bude rámec pro vlastní analýzu vybrané učebnice.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude prostřednictvím analýzy učebních aktivit zjistit, zda učební úlohy v učebnicích pro 2. stupeň základy školy cílené na gramatiku reflektují kognitivní potřeby žáků.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat učebními úlohami ve výuce anglického jazyka, zaměří se specificky na úlohy v učebnicích pro 2. stupeň základní školy cílené na gramatiku a jejich relevanci potřebám žáků. V teoretické části nejprve definuje učebnici jako jednu z rovin didaktické transformace obsahu a významný materiální didaktický prostředek, dále bude diskutovat relevantní typy úloh pro výuku gramatiky. Následně se studentka zaměří na kognitivní potřeby žáků 2. stupně základy školy, diskutovat bude zejména otázku kognitivní náročnosti a učební styly. Výstupem teoretické části bude rámec pro vlastní analýzu vybrané učebnice.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude prostřednictvím analýzy učebních aktivit zjistit, zda učební úlohy v učebnicích pro 2. stupeň základy školy cílené na gramatiku reflektují kognitivní potřeby žáků.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Thomas. Multiple intelligences in the classroom. 3rd ed. Alexandria: ASCD, c2009. ISBN 978-1-4166-0789-2.
CONVERY, Anne; COYLE, Do. Differentiation and Individual Learners : a guide for classroom practice. 1st ed. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 1999. ISBN 190203105.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-297-3.
HARMER, Jeremy. Teaching and learning grammar. 5th impression. London: Longman, 1991. Longman education texts. ISBN 058274623x.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 3rd ed. Harlow: Pearson Education, ?2001. ISBN 0-582-40385-5.
KNECHT, P., JANÍK, T. a kol.: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. 198 s. ISBN 978-80-7315-174-4.
MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno : Paido, 2006. 124 s. ISBN 80-7315-124-3.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178- 246-7.
NUNAN, David. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Cambridge language teaching library. ISBN 0521379156.
NUNAN, David. Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. Cambridge language teaching library. ISBN 0-521-54947-7.
PENNY, Ur. A Course in English Language Teaching. Cambride: Cambridge University Press, 2012. ISBN 1107684676.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.
PUCHTA, Herbert. Multiple intelligences in EFL. Cambridge University Press, 2007. ISBN 052171611X
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Thomas. Multiple intelligences in the classroom. 3rd ed. Alexandria: ASCD, c2009. ISBN 978-1-4166-0789-2.
CONVERY, Anne; COYLE, Do. Differentiation and Individual Learners : a guide for classroom practice. 1st ed. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 1999. ISBN 190203105.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-297-3.
HARMER, Jeremy. Teaching and learning grammar. 5th impression. London: Longman, 1991. Longman education texts. ISBN 058274623x.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 3rd ed. Harlow: Pearson Education, ?2001. ISBN 0-582-40385-5.
KNECHT, P., JANÍK, T. a kol.: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. 198 s. ISBN 978-80-7315-174-4.
MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno : Paido, 2006. 124 s. ISBN 80-7315-124-3.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178- 246-7.
NUNAN, David. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Cambridge language teaching library. ISBN 0521379156.
NUNAN, David. Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. Cambridge language teaching library. ISBN 0-521-54947-7.
PENNY, Ur. A Course in English Language Teaching. Cambride: Cambridge University Press, 2012. ISBN 1107684676.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.
PUCHTA, Herbert. Multiple intelligences in EFL. Cambridge University Press, 2007. ISBN 052171611X
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.