Bakalářská práce se zabývá rolí domácích úkolů v hodinách anglického jazyka. V teoretické části je nejprve definována autonomie žáka, jelikož je úzce spojená s problematikou domácích úkolů. Následně jsou rozebrány a popsány positivní a negativní vlivy domácích úkolů. Další kapitola se věnuje předcházení a minimalizaci negativních vlivů domácích úkolů v hodinách angličtiny. Poslední dvě kapitoly se zabývají jednotlivými komponenty komunikační kompetence a jazykovými dovednostmi jakožto cíly výuky anglického jazyka.
Praktická část ověřuje, zda shromážděné domácí úkoly přispívají k rozvoji komunikační kompetence a za jakým účelem byly zadány. Výzkum se také zaměřuje na postoj učitele k domácím úkolům v angličtině. Výzkum je analyzován a hodnocen podle vybraných metodik. V poslední části práce jsou prezentovány závěry výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the role of homework in English classes. In the theoretical part, firstly, learner autonomy is defined as it is closely associated with homework. Next, the positive and negative impacts of homework are described. Furthermore, a chapter concerning preventing negative impacts and creating effective homework follows. The final two chapters deal with the individual components of communicative competence and the four necessary language skills as the aim of English teaching.
The practical part verifies whether collected home assignments contribute to the development of communicative competence and for which purposes the homework was assigned. The research also focuses on the attitude of a teacher towards homework in English classes. The research is analysed and evaluated according to chosen methodologies. In conclusion, the data of the research is presented.
Klíčová slova
domácí úkoly, funkce domácích úkolů, komunikační kompetence, jazykové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
homework, homework purposes, communicative competence, four language skills, motivation
Rozsah průvodní práce
44 s. (87205)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rolí domácích úkolů v hodinách anglického jazyka. V teoretické části je nejprve definována autonomie žáka, jelikož je úzce spojená s problematikou domácích úkolů. Následně jsou rozebrány a popsány positivní a negativní vlivy domácích úkolů. Další kapitola se věnuje předcházení a minimalizaci negativních vlivů domácích úkolů v hodinách angličtiny. Poslední dvě kapitoly se zabývají jednotlivými komponenty komunikační kompetence a jazykovými dovednostmi jakožto cíly výuky anglického jazyka.
Praktická část ověřuje, zda shromážděné domácí úkoly přispívají k rozvoji komunikační kompetence a za jakým účelem byly zadány. Výzkum se také zaměřuje na postoj učitele k domácím úkolům v angličtině. Výzkum je analyzován a hodnocen podle vybraných metodik. V poslední části práce jsou prezentovány závěry výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the role of homework in English classes. In the theoretical part, firstly, learner autonomy is defined as it is closely associated with homework. Next, the positive and negative impacts of homework are described. Furthermore, a chapter concerning preventing negative impacts and creating effective homework follows. The final two chapters deal with the individual components of communicative competence and the four necessary language skills as the aim of English teaching.
The practical part verifies whether collected home assignments contribute to the development of communicative competence and for which purposes the homework was assigned. The research also focuses on the attitude of a teacher towards homework in English classes. The research is analysed and evaluated according to chosen methodologies. In conclusion, the data of the research is presented.
Klíčová slova
domácí úkoly, funkce domácích úkolů, komunikační kompetence, jazykové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
homework, homework purposes, communicative competence, four language skills, motivation
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rolí domácích úkolů v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části vydefinuje základní termíny, bude se zabývat domácími úkoly ve vztahu k autonomii žáka, jejich funkcemi a zaměří se také na problematiku domácích úkolů ve spojitosti s rozvojem komunikační kompetence a v anglickém jazyce. V praktické části bude pak pomocí vhodně zvolených výzkumných nástrojů zjišťovat relevanci domácích úkolů zadávaných učitelem k rozvoji komunikační kompetence a účel, za jakým jsou domácí úkoly zadávány. Cílem zkoumání bude také zjistit učitelův postoj k zadávání domácích úkolů.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat rolí domácích úkolů v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části vydefinuje základní termíny, bude se zabývat domácími úkoly ve vztahu k autonomii žáka, jejich funkcemi a zaměří se také na problematiku domácích úkolů ve spojitosti s rozvojem komunikační kompetence a v anglickém jazyce. V praktické části bude pak pomocí vhodně zvolených výzkumných nástrojů zjišťovat relevanci domácích úkolů zadávaných učitelem k rozvoji komunikační kompetence a účel, za jakým jsou domácí úkoly zadávány. Cílem zkoumání bude také zjistit učitelův postoj k zadávání domácích úkolů.
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4. vyd. New York: Longman Publishing, 2000. 352 s. ISBN 0-13-017816-0 (upce knihovna)
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000, 207 s, ISBN 8085931796 (upce knihovna)
HARMER, Jeremy. The practise of English language teaching. 4th edition. Harlow: Longman, 2007, 448 s, ISBN 9781405853118 (upce knihovna)
HELM, Wilfried. Lépe motivovat, méně se rozčilovat: jak pomáhat dětem se školou, 1. Vyd. Praha: Portál, 1993, 103 s, ISBN 8071780871 (upce knihovna)
HONG, Eunsoog, MILGRAM, M. Roberta, Homework: Motivation and learning reference, Westport, Conn.: Bervin and Garvey, 2000, xv, 197 p. ISBN 089789851 (upce knihovna)
HORSLEY, Mark, WALKER, Richard, Reforming Homework: Practices, learning and policy.1st edition, Sydney, 2000, 280 p. ISBN 978-1-4202-5613-0 (upce knihovna)
KALHOUS, Zdeněk, Školní didaktika, 1. vyd. Olomouc: Univerzita palackého, 2000, 178 s, ISBN 80-7069-920-4 (upce knihovna)
MAŇÁK, Josef, Problém domácích úkolů na základní škole, 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 1992, 157 s, ISBN 80-210-0388-1 (upce knihovna)
PAINTER, Lesley. Homework. 6th ed. New York: Oxford University Press, 2010. ISBN-10:
0194375749 (upce knihovna)
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. 380 s. ISBN 80-7178-681-0 (upce knihovna)
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, 2. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 220-245 s. ISBN 978-80-247-1821-7 (upce knihovna)
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. (upce knihovna)
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4. vyd. New York: Longman Publishing, 2000. 352 s. ISBN 0-13-017816-0 (upce knihovna)
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000, 207 s, ISBN 8085931796 (upce knihovna)
HARMER, Jeremy. The practise of English language teaching. 4th edition. Harlow: Longman, 2007, 448 s, ISBN 9781405853118 (upce knihovna)
HELM, Wilfried. Lépe motivovat, méně se rozčilovat: jak pomáhat dětem se školou, 1. Vyd. Praha: Portál, 1993, 103 s, ISBN 8071780871 (upce knihovna)
HONG, Eunsoog, MILGRAM, M. Roberta, Homework: Motivation and learning reference, Westport, Conn.: Bervin and Garvey, 2000, xv, 197 p. ISBN 089789851 (upce knihovna)
HORSLEY, Mark, WALKER, Richard, Reforming Homework: Practices, learning and policy.1st edition, Sydney, 2000, 280 p. ISBN 978-1-4202-5613-0 (upce knihovna)
KALHOUS, Zdeněk, Školní didaktika, 1. vyd. Olomouc: Univerzita palackého, 2000, 178 s, ISBN 80-7069-920-4 (upce knihovna)
MAŇÁK, Josef, Problém domácích úkolů na základní škole, 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 1992, 157 s, ISBN 80-210-0388-1 (upce knihovna)
PAINTER, Lesley. Homework. 6th ed. New York: Oxford University Press, 2010. ISBN-10:
0194375749 (upce knihovna)
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. 380 s. ISBN 80-7178-681-0 (upce knihovna)
SKALKOVÁ, Jarmila, Obecná didaktika, 2. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 220-245 s. ISBN 978-80-247-1821-7 (upce knihovna)
ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. (upce knihovna)