This bachelor thesis deals with the use of non-standard lexical features on popular social media.
The paper describes several issues related to social media discourse, the effects of language
informality and spoken language on it, as well as the non-standard lexical features in detail. The
analytical part of the thesis focuses on the use of specific non-standard lexical features, on the
frequency of their occurrence within specific social media sites, as well as on their meaning and
the authors' motivations for using them.
Annotation in English
Tato práce pojednává o využití nestandardních lexikálních rysů jazyka sociálních sítí.
V teoretické části je popisováno několik témat týkajících se jazyka sociálních sítí, vlivů nízké
míry jazykové formality a mluveného jazyka, které na jazyk sociálních sítí působí; dále jsou
podrobně rozepsány jednotlivé nestandardní prvky a jejich funkce. Praktická část práce, tvořená
analýzou se zabývá využitím konkrétních nestandardních lexikálních prvků, jejich četností
výskytu v rámci jednotlivých sociálních sítí, a také jejich významem a důvody autorů pro jejich
užití.
Keywords
lexical features, social media, written discourse, communication, internet, language formality
Keywords in English
lexikální rysy, sociální sítě, psaný jazyk, komunikace, internet, jazyková formalita
Length of the covering note
79 s.
Language
AN
Annotation
This bachelor thesis deals with the use of non-standard lexical features on popular social media.
The paper describes several issues related to social media discourse, the effects of language
informality and spoken language on it, as well as the non-standard lexical features in detail. The
analytical part of the thesis focuses on the use of specific non-standard lexical features, on the
frequency of their occurrence within specific social media sites, as well as on their meaning and
the authors' motivations for using them.
Annotation in English
Tato práce pojednává o využití nestandardních lexikálních rysů jazyka sociálních sítí.
V teoretické části je popisováno několik témat týkajících se jazyka sociálních sítí, vlivů nízké
míry jazykové formality a mluveného jazyka, které na jazyk sociálních sítí působí; dále jsou
podrobně rozepsány jednotlivé nestandardní prvky a jejich funkce. Praktická část práce, tvořená
analýzou se zabývá využitím konkrétních nestandardních lexikálních prvků, jejich četností
výskytu v rámci jednotlivých sociálních sítí, a také jejich významem a důvody autorů pro jejich
užití.
Keywords
lexical features, social media, written discourse, communication, internet, language formality
Keywords in English
lexikální rysy, sociální sítě, psaný jazyk, komunikace, internet, jazyková formalita
Research Plan
Cílem bakalářské práce je zmapovat a zhodnotit užití vybraných lexikálních prostředků v diskurzu sociálních médií. Student nejprve představí a charakterizuje jazyk sociálních sítí a jeho specifika, dále krátce uvede rozdíly mezi mluveným a psaným jazykem na rovině stylistické. Na základě studia relevantní odborné literatury definuje neformální mluvený jazyk a popíše jeho vliv na komunikaci v diskurzu sociálních médií, zejména směřování ke zkratkovitosti a zjednodušování. Zaměří se především na vybrané jazykové prostředky neformálního jazyka (např. akronymy, zkratky, tagy, emotikony), které vydefinuje a podrobně popíše z hlediska formy a funkce. Následně provede analýzu vybraných autentických příspěvků s cílem identifikovat zkoumané jazykové prostředky, zmapovat jejich frekvenci užití a charakterizovat kontexty výskytu. Na závěr student objasní užití analyzovaných lexikálních prostředků s ohledem na funkce diskurzu sociálních médií a zhodnotí jejich vliv na komunikaci v sociálních sítích.
Research Plan
Cílem bakalářské práce je zmapovat a zhodnotit užití vybraných lexikálních prostředků v diskurzu sociálních médií. Student nejprve představí a charakterizuje jazyk sociálních sítí a jeho specifika, dále krátce uvede rozdíly mezi mluveným a psaným jazykem na rovině stylistické. Na základě studia relevantní odborné literatury definuje neformální mluvený jazyk a popíše jeho vliv na komunikaci v diskurzu sociálních médií, zejména směřování ke zkratkovitosti a zjednodušování. Zaměří se především na vybrané jazykové prostředky neformálního jazyka (např. akronymy, zkratky, tagy, emotikony), které vydefinuje a podrobně popíše z hlediska formy a funkce. Následně provede analýzu vybraných autentických příspěvků s cílem identifikovat zkoumané jazykové prostředky, zmapovat jejich frekvenci užití a charakterizovat kontexty výskytu. Na závěr student objasní užití analyzovaných lexikálních prostředků s ohledem na funkce diskurzu sociálních médií a zhodnotí jejich vliv na komunikaci v sociálních sítích.
Recommended resources
Cervera, Herly Fie U. 2016. Faces, Facets, and Facebook: A Discursive Analysis on Ethos. Iloilo City. Central Philippine University.
Fairclough, Norman. 2003. Analyzing discourse. Abingdon. Routledge.
Ginzburg, R.S. 1979. A Course in Modern English Lexicology. Moscow. Moscow: Vyssaja Škola.
Jackson, Howard, Ze Amvela, Etienne. 2007. Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London. Continuum.
Katamba, Francis. 2004. English Words. Abingdon. Routledge.
Kwak, Haewoon, Lee, Changhyun, Park, Hosung, Moon, Sue. 2010. What is Twitter, a Social Network or a News Media? New York. ACM.
Lipka, Leonhard. 1992. An outline of English lexicology: Lexical structure, word semantics, and word-formation. Tübingen. Max Niemeyer Verlag GmbH & Co KG.
Pérez-Sabater, Carmen. 2012. The Linguistics of Social Networking. Val?ncia. Universitat Polit?cnica de Val?ncia.
Varga, Tibor. 2009. Language of YouTube Video Comments. Brno. Masarykova univerzita.
Zappavigna, Michele. 2012. Discourse of Twitter and Social Media. London. Bloomsbury.
Recommended resources
Cervera, Herly Fie U. 2016. Faces, Facets, and Facebook: A Discursive Analysis on Ethos. Iloilo City. Central Philippine University.
Fairclough, Norman. 2003. Analyzing discourse. Abingdon. Routledge.
Ginzburg, R.S. 1979. A Course in Modern English Lexicology. Moscow. Moscow: Vyssaja Škola.
Jackson, Howard, Ze Amvela, Etienne. 2007. Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London. Continuum.
Katamba, Francis. 2004. English Words. Abingdon. Routledge.
Kwak, Haewoon, Lee, Changhyun, Park, Hosung, Moon, Sue. 2010. What is Twitter, a Social Network or a News Media? New York. ACM.
Lipka, Leonhard. 1992. An outline of English lexicology: Lexical structure, word semantics, and word-formation. Tübingen. Max Niemeyer Verlag GmbH & Co KG.
Pérez-Sabater, Carmen. 2012. The Linguistics of Social Networking. Val?ncia. Universitat Polit?cnica de Val?ncia.
Varga, Tibor. 2009. Language of YouTube Video Comments. Brno. Masarykova univerzita.
Zappavigna, Michele. 2012. Discourse of Twitter and Social Media. London. Bloomsbury.