The thesis depicts the American autobiography, its history, and purpose with an emphasis on the Afro-American autobiography. It tries to answer the questions concerning autobiography and it analyses two autobiographical works by Afro-American writers. It mentions the elements of autobiography and compares the lives of the authors from the view of the racial relationship depiction and the demonstration of the Afro-American community specifics.
Anotace v angličtině
Práce se věnuje americké autobiografii, její historii a účelu. Nejvíce se zaměřuje na afroamerickou autobiografii. Práce se taktéž zabývá jejími hlavními otázkami a analyzuje dvě autobiografická díla od černošských autorů. Zmiňuje významné prvky autobiografie a v analýze porovnává dospívání obou autorů vybraných děl a tím ukazuje, jak byly v knihách zobrazeny rasové vztahy a zachyceny specifika černošské komunity amerického jihu v období segregace.
Klíčová slova
autobiografie, segregace, rasismus, Black Boy, Richard Wright, I Know Why the Caged Bird Sings, Maya Angelou, afroamerická literatura
Klíčová slova v angličtině
autobiography, segregation, racism, Black Boy, Richard Wright, I Know Why the Caged Bird Sings, Maya Angelou, Afro-American literature
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
AN
Anotace
The thesis depicts the American autobiography, its history, and purpose with an emphasis on the Afro-American autobiography. It tries to answer the questions concerning autobiography and it analyses two autobiographical works by Afro-American writers. It mentions the elements of autobiography and compares the lives of the authors from the view of the racial relationship depiction and the demonstration of the Afro-American community specifics.
Anotace v angličtině
Práce se věnuje americké autobiografii, její historii a účelu. Nejvíce se zaměřuje na afroamerickou autobiografii. Práce se taktéž zabývá jejími hlavními otázkami a analyzuje dvě autobiografická díla od černošských autorů. Zmiňuje významné prvky autobiografie a v analýze porovnává dospívání obou autorů vybraných děl a tím ukazuje, jak byly v knihách zobrazeny rasové vztahy a zachyceny specifika černošské komunity amerického jihu v období segregace.
Klíčová slova
autobiografie, segregace, rasismus, Black Boy, Richard Wright, I Know Why the Caged Bird Sings, Maya Angelou, afroamerická literatura
Klíčová slova v angličtině
autobiography, segregation, racism, Black Boy, Richard Wright, I Know Why the Caged Bird Sings, Maya Angelou, Afro-American literature
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat dvěma dílům americké literatury, která lze označit za autobiografická. V úvodu práce studentka definuje pojem autobiografie a nastíní některé teoretické otázky s žánrem spojené. Zvolené autory a jejich díla zasadí do literárního kontextu a svou volbu děl zdůvodní. Jádrem práce bude analýza vybraných románů, v níž se studentka soustředí na autobiografické rysy děl, jejich zachycení specifik černošské komunity dané doby, způsob zobrazení rasových vztahů, apod. Své vývody bude vhodně ilustrovat primárními texty a konzultovat se sekundárními zdroji. Závěrem své analýzy shrne a obě díla a jejich využití žánru autobiografie porovná.
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat dvěma dílům americké literatury, která lze označit za autobiografická. V úvodu práce studentka definuje pojem autobiografie a nastíní některé teoretické otázky s žánrem spojené. Zvolené autory a jejich díla zasadí do literárního kontextu a svou volbu děl zdůvodní. Jádrem práce bude analýza vybraných románů, v níž se studentka soustředí na autobiografické rysy děl, jejich zachycení specifik černošské komunity dané doby, způsob zobrazení rasových vztahů, apod. Své vývody bude vhodně ilustrovat primárními texty a konzultovat se sekundárními zdroji. Závěrem své analýzy shrne a obě díla a jejich využití žánru autobiografie porovná.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Primární díla
Angelou, Maya. I Know Why the Caged Bird Sings.
Wright, Richard. Black Boy.
Sekundární díla:
Andrews, William L. "Introduction to the 20 th -Century Autobiography," Black American
Literature Forum 24 (2), 197-201.
Braxton, Joanne M. Maya Angelou's I Know why the Caged Bird Sings: A Casebook. Oxford
University Press, 1999.
Davis, Mary. "Becoming: A Course in Autobiography." The English Journal 74. 3 (1985):
34-36.
Eakin, John Paul. Fictions in Autobiography: Studies in the Art of Self-Invention. Princeton,
New Jersey: Princeton University Press, 1988.
Gibson, Donald B. "Richard Wright's Black Boy and The Trauma of Autobiographical
Rebirth." Callaloo, no. 28 (1986): 492-98.
Hart, Francis R. "Notes for an Anatomy of Modern Autobiography." New Literary History 1,
no. 3 (Spring 1970): 485-511.
Hakutani, Yoshinobu. "Creation of the Self in Richard Wright's Black Boy." Black American
Literature Forum 19, no. 2 (1985): 70-75.
Lupton, Mary Jane. "Singing the Black Mother: Maya Angelou and Autobiographical
Continuity." Black American Literature Forum 24. 2 (Summer, 1990): 257-276 .
Hagen, Lyman B. Heart of a Woman, Mind of a Writer, and Soul of a Poet: A Critical
Analysis of the Writings of Maya Angelou. University Press of America, 1997.
Morris, John N. Versions of the Self. New York: Basic Books, 1966.
Olney, James. "The Autobiography of America." American Literary History 3, no. 2
(Summer 1991): 376-395.
Shumaker, Wayne (1954) English Autobiography: Its Emergence, Materials, and Form.
Berkeley: University of California Press.
Thaddeus, Janice. "The Metamorphosis of Richard Wright's Black Boy." American Literature
57, no. 2 (1985): 199-214.
Walker, Pierre A. "Racial Protest, Identity, Words, and Form in Maya Angelou's I Know Why
the Caged Bird Sings." College Literature 22. 3 (1995): 91-108.
Weintraub, Karl J. "Autobiography and Historical Consciousness," Critical Inquiry 1, no. 4
(1975): 821-848.
a další.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Primární díla
Angelou, Maya. I Know Why the Caged Bird Sings.
Wright, Richard. Black Boy.
Sekundární díla:
Andrews, William L. "Introduction to the 20 th -Century Autobiography," Black American
Literature Forum 24 (2), 197-201.
Braxton, Joanne M. Maya Angelou's I Know why the Caged Bird Sings: A Casebook. Oxford
University Press, 1999.
Davis, Mary. "Becoming: A Course in Autobiography." The English Journal 74. 3 (1985):
34-36.
Eakin, John Paul. Fictions in Autobiography: Studies in the Art of Self-Invention. Princeton,
New Jersey: Princeton University Press, 1988.
Gibson, Donald B. "Richard Wright's Black Boy and The Trauma of Autobiographical
Rebirth." Callaloo, no. 28 (1986): 492-98.
Hart, Francis R. "Notes for an Anatomy of Modern Autobiography." New Literary History 1,
no. 3 (Spring 1970): 485-511.
Hakutani, Yoshinobu. "Creation of the Self in Richard Wright's Black Boy." Black American
Literature Forum 19, no. 2 (1985): 70-75.
Lupton, Mary Jane. "Singing the Black Mother: Maya Angelou and Autobiographical
Continuity." Black American Literature Forum 24. 2 (Summer, 1990): 257-276 .
Hagen, Lyman B. Heart of a Woman, Mind of a Writer, and Soul of a Poet: A Critical
Analysis of the Writings of Maya Angelou. University Press of America, 1997.
Morris, John N. Versions of the Self. New York: Basic Books, 1966.
Olney, James. "The Autobiography of America." American Literary History 3, no. 2
(Summer 1991): 376-395.
Shumaker, Wayne (1954) English Autobiography: Its Emergence, Materials, and Form.
Berkeley: University of California Press.
Thaddeus, Janice. "The Metamorphosis of Richard Wright's Black Boy." American Literature
57, no. 2 (1985): 199-214.
Walker, Pierre A. "Racial Protest, Identity, Words, and Form in Maya Angelou's I Know Why
the Caged Bird Sings." College Literature 22. 3 (1995): 91-108.
Weintraub, Karl J. "Autobiography and Historical Consciousness," Critical Inquiry 1, no. 4
(1975): 821-848.
a další.