Tato diplomová práce se zabývá pragmatickou analýzou atenuačních prostředků v diskurzu abstraků výzkumných článků. Teoretická část vymezuje pojem atenuace a popisuje ho z formálního a funkčního hlediska. Dále vymezuje teorii zdvořilosti, konverzační maximy i epistémickou modalitu ve vztahu k zmíněným prostředkům. Analytická část práce se věnuje rozboru atenuačních prostředků a jejich distribuci s ohledem na porovnání abstraktů od rodilých a nerodilých autorů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to a pragmatic analysis of hedging devices distributed in abstracts of journal articles. The theoretical part focuses on a formal and functional description of the aforementioned phenomenon. In addition, the theory of politeness, conversational maxims and epistemic modality are discussed. The analytical part subsequently studies and compares the morphosyntactic as well as pragmatic features of hedges and their distribution in abstracts written by native and non-native speaker researchers.
Tato diplomová práce se zabývá pragmatickou analýzou atenuačních prostředků v diskurzu abstraků výzkumných článků. Teoretická část vymezuje pojem atenuace a popisuje ho z formálního a funkčního hlediska. Dále vymezuje teorii zdvořilosti, konverzační maximy i epistémickou modalitu ve vztahu k zmíněným prostředkům. Analytická část práce se věnuje rozboru atenuačních prostředků a jejich distribuci s ohledem na porovnání abstraktů od rodilých a nerodilých autorů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to a pragmatic analysis of hedging devices distributed in abstracts of journal articles. The theoretical part focuses on a formal and functional description of the aforementioned phenomenon. In addition, the theory of politeness, conversational maxims and epistemic modality are discussed. The analytical part subsequently studies and compares the morphosyntactic as well as pragmatic features of hedges and their distribution in abstracts written by native and non-native speaker researchers.
Cílem diplomové práce je prostudovat výskyt a funkce jazykových prostředků atenuace ('hedging devices') v abstraktech odborných článků a porovnat jejich užití rodilými a nerodilými mluvčími anglického jazyka. Studentka nejprve krátce představí psaný akademický diskurz a charakterizuje jazyk a žánrovou strukturu abstraktu odborného článku. Dále na základě relevantní odborné literatury definuje a vymezí pojem atenuace ('hedging') a popíše nejčastější lexiko-gramatické prostředky této strategie, především prostředky epistemické modality. Zaměří se na jejich klasifikaci a užití v psaném akademickém diskurzu. Následně provede analýzu nashromážděných abstraktů odborných článků s cílem prozkoumat frekvenci výskytu popsaných jazykových prostředků, zmapovat kontexty, ve kterých se vyskytují, a identifikovat jejich funkce s ohledem na zkoumaný žánr. Na závěr autorka zhodnotí užití prostředků atenuace rodilými a nerodilými mluvčími anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prostudovat výskyt a funkce jazykových prostředků atenuace ('hedging devices') v abstraktech odborných článků a porovnat jejich užití rodilými a nerodilými mluvčími anglického jazyka. Studentka nejprve krátce představí psaný akademický diskurz a charakterizuje jazyk a žánrovou strukturu abstraktu odborného článku. Dále na základě relevantní odborné literatury definuje a vymezí pojem atenuace ('hedging') a popíše nejčastější lexiko-gramatické prostředky této strategie, především prostředky epistemické modality. Zaměří se na jejich klasifikaci a užití v psaném akademickém diskurzu. Následně provede analýzu nashromážděných abstraktů odborných článků s cílem prozkoumat frekvenci výskytu popsaných jazykových prostředků, zmapovat kontexty, ve kterých se vyskytují, a identifikovat jejich funkce s ohledem na zkoumaný žánr. Na závěr autorka zhodnotí užití prostředků atenuace rodilými a nerodilými mluvčími anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 2007. Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey Leech. 2002. Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Chalker, Sylvia and Edmund Weiner. 1998. The Oxford Dictionary of English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Coates, Jennifer. 1983. The Semantics of the Modal Auxiliaries. London: Croom Helm.
Crystal, David and Derek Davy. 1969. Investigating English Style. New York: Longman Group Limited.
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 1998. Hedging in Scientific Research Articles. Philadelphia: John Benjamins Publishing Co.
Leech, Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. New York: Longman.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 1975. A Communicative Grammar of English. Harlow: Pearson Education Limited.
Markannen, Raija, and Hartmut Schröder. 1997. Hedging and Discourse. New York: de Gruyter.
Nuyts, Jan. 2001. Epistemic Modality, Language, and Conceptualization: A Cognitive- pragmatic Perspective. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Palmer, Frank Robert. 1990. Modality and the English Modals. 2nd edition. Harlow: Longman Group UK Limited.
Palmer, Frank Robert. 2001. Mood and modality. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comperative Grammar of the English Language. London: Longman Group Limited.
Tárnyiková, Jarmila. 1985. Modalita v angličtině. Olomouc: Univerzita Palackého.
Urbanová, Ludmila. 2008. Stylistika anglického jazyka. Brno: Barrister&Principal.
Vachek, Josef. 1976. Selected Writings in English and General Linguistics. Prague: Academia.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 2007. Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey Leech. 2002. Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Chalker, Sylvia and Edmund Weiner. 1998. The Oxford Dictionary of English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Coates, Jennifer. 1983. The Semantics of the Modal Auxiliaries. London: Croom Helm.
Crystal, David and Derek Davy. 1969. Investigating English Style. New York: Longman Group Limited.
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 1998. Hedging in Scientific Research Articles. Philadelphia: John Benjamins Publishing Co.
Leech, Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. New York: Longman.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 1975. A Communicative Grammar of English. Harlow: Pearson Education Limited.
Markannen, Raija, and Hartmut Schröder. 1997. Hedging and Discourse. New York: de Gruyter.
Nuyts, Jan. 2001. Epistemic Modality, Language, and Conceptualization: A Cognitive- pragmatic Perspective. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Palmer, Frank Robert. 1990. Modality and the English Modals. 2nd edition. Harlow: Longman Group UK Limited.
Palmer, Frank Robert. 2001. Mood and modality. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comperative Grammar of the English Language. London: Longman Group Limited.
Tárnyiková, Jarmila. 1985. Modalita v angličtině. Olomouc: Univerzita Palackého.
Urbanová, Ludmila. 2008. Stylistika anglického jazyka. Brno: Barrister&Principal.
Vachek, Josef. 1976. Selected Writings in English and General Linguistics. Prague: Academia.