This diploma thesis deals with self-evaluation in English lessons at the elementary school. The thesis is structured into two parts: theoretical and practical. The theoretical part focuses on the definition of basic terms, discussing issues of self-evaluation in a broader context of the elementary education in the Czech Republic. Subsequently, current tendencies and perspectives, issues and functions of self-evaluation will be presented. Afterwards, tools created for development of self-evaluating skills of learners in English lessons will be introduced. The practical part of the thesis is dedicated to the research conducted to observe what tools developing self-evaluation of learners are used in English lessons at the elementary school. Other aim of this research is to observe, what are the teachers' perceptions and also learners' attitudes towards this self-evaluation. As a part of a case study, various interrogative techniques will be used.
Annotation in English
Tato diplomová práce se zabývá sebehodnocením žáků v hodinách angličtiny v rámci základní školy v České Republice. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí a to teoretické a praktické. Teoretická část nejprve definuje základní pojmy a diskutuje problematiku sebehodnocení v rámci kontextu základní školy v České Republice. Shrnuje současné pohledy na problematiku sebehodnocení a jeho funkce. Práce se zaměřuje na různé sebehodnotící nástroje používané v hodinách angličtiny. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření s cílem zjistit, jaké nástroje pro rozvoj sebehodnocení žáků se používají v hodinách angličtiny na základní škole. Dalším cílem výzkumného šetření je zjistit postoje učitelů i žáků vzhledem ke zkoumané problematice sebehodnocení. Pro sběr dat budou použity dotazovací metody a pozorování.
Keywords
Evaluation, self-evaluation, learning and teaching English, second language learner
Keywords in English
Hodnocení, sebehodnocení, výuka anglického jazyka, student cizího jazyka
Length of the covering note
70
Language
AN
Annotation
This diploma thesis deals with self-evaluation in English lessons at the elementary school. The thesis is structured into two parts: theoretical and practical. The theoretical part focuses on the definition of basic terms, discussing issues of self-evaluation in a broader context of the elementary education in the Czech Republic. Subsequently, current tendencies and perspectives, issues and functions of self-evaluation will be presented. Afterwards, tools created for development of self-evaluating skills of learners in English lessons will be introduced. The practical part of the thesis is dedicated to the research conducted to observe what tools developing self-evaluation of learners are used in English lessons at the elementary school. Other aim of this research is to observe, what are the teachers' perceptions and also learners' attitudes towards this self-evaluation. As a part of a case study, various interrogative techniques will be used.
Annotation in English
Tato diplomová práce se zabývá sebehodnocením žáků v hodinách angličtiny v rámci základní školy v České Republice. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí a to teoretické a praktické. Teoretická část nejprve definuje základní pojmy a diskutuje problematiku sebehodnocení v rámci kontextu základní školy v České Republice. Shrnuje současné pohledy na problematiku sebehodnocení a jeho funkce. Práce se zaměřuje na různé sebehodnotící nástroje používané v hodinách angličtiny. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření s cílem zjistit, jaké nástroje pro rozvoj sebehodnocení žáků se používají v hodinách angličtiny na základní škole. Dalším cílem výzkumného šetření je zjistit postoje učitelů i žáků vzhledem ke zkoumané problematice sebehodnocení. Pro sběr dat budou použity dotazovací metody a pozorování.
Keywords
Evaluation, self-evaluation, learning and teaching English, second language learner
Keywords in English
Hodnocení, sebehodnocení, výuka anglického jazyka, student cizího jazyka
Research Plan
Diplomandka se ve své práci bude zabývat sebehodnocením ve výuce angličtiny. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu, definuje základní pojmy v oblasti hodnocení, uvede současné trendy, problémy a aktuální pohled na funkce sebehodnocení a jeho roli ve vzdělávání obecně i specificky na základních školách v České republice. Dále bude diskutovat nástroje pro rozvoj dovednosti sebehodnocení žáků v rámci výuky anglického jazyka na základních školách.
V praktické části práce diplomandka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, jaké nástroje jsou ve výuce angličtiny pro rozvoj sebehodnocení žáků používány a jaké jsou postoje žáků a učitelů k této formě hodnocení. V rámci případové studie diplomandka využije zejména dotazovací metody a pozorování.
Research Plan
Diplomandka se ve své práci bude zabývat sebehodnocením ve výuce angličtiny. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu, definuje základní pojmy v oblasti hodnocení, uvede současné trendy, problémy a aktuální pohled na funkce sebehodnocení a jeho roli ve vzdělávání obecně i specificky na základních školách v České republice. Dále bude diskutovat nástroje pro rozvoj dovednosti sebehodnocení žáků v rámci výuky anglického jazyka na základních školách.
V praktické části práce diplomandka realizuje vlastní výzkumné šetření s cílem zjistit, jaké nástroje jsou ve výuce angličtiny pro rozvoj sebehodnocení žáků používány a jaké jsou postoje žáků a učitelů k této formě hodnocení. V rámci případové studie diplomandka využije zejména dotazovací metody a pozorování.
Recommended resources
1. BROWN, H. Douglas a Priyanvada ABEYWICKRAMA. Language assessment: principles and classroom practices. Second edition. White Plains, NY: Pearson, 2010. ISBN 978-0-13-814931-4
2. COHEN, Andrew D.. Assessing language ability in the classroom. 2nd ed. Boston: Heinle & Heinle, 1994. ISBN 0838442625.
3. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
4. ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. Oxford introductions to language study. ISBN 0-19-437212-x.
5. HARMER, Jeremy. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman, c1998. ISBN 0-582-29796-6.
6. HELUS, Zdeněk. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Vyd. 1. Editor Hana Lukášová. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012, 230 p. ISBN 978-809-0522-206.
7. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 157 p. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0885-X.
8. O'MALLEY, J. Michael. a Lorraine Valdez PIERCE. Authentic assessment for English language learners: practical approaches for teachers. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., c1996. ISBN 0201591510.
9. POLLARD, Andrew a Janet COLLINS. Reflective teaching: evidence-informed professional practice. 2nd ed. New York: Continuum, 2005, xxix, 503 p. ISBN 08-264-7395-4.
10. SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1994. Teacher development series. ISBN 0-435-24089-7.
Recommended resources
1. BROWN, H. Douglas a Priyanvada ABEYWICKRAMA. Language assessment: principles and classroom practices. Second edition. White Plains, NY: Pearson, 2010. ISBN 978-0-13-814931-4
2. COHEN, Andrew D.. Assessing language ability in the classroom. 2nd ed. Boston: Heinle & Heinle, 1994. ISBN 0838442625.
3. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
4. ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. Oxford introductions to language study. ISBN 0-19-437212-x.
5. HARMER, Jeremy. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman, c1998. ISBN 0-582-29796-6.
6. HELUS, Zdeněk. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Vyd. 1. Editor Hana Lukášová. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012, 230 p. ISBN 978-809-0522-206.
7. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 157 p. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0885-X.
8. O'MALLEY, J. Michael. a Lorraine Valdez PIERCE. Authentic assessment for English language learners: practical approaches for teachers. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., c1996. ISBN 0201591510.
9. POLLARD, Andrew a Janet COLLINS. Reflective teaching: evidence-informed professional practice. 2nd ed. New York: Continuum, 2005, xxix, 503 p. ISBN 08-264-7395-4.
10. SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1994. Teacher development series. ISBN 0-435-24089-7.