Tato diplomová práce se zaměřuje na alternativní pedagogický směr zvaný Montessori pedagogika. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prvotně představuje alternativní vzdělávání a některé alternativní pedagogické směry, následně se zaměřuje především na pedagogiku Montessori, její metody, cíle a historii. Empirická část je zaměřena na výzkum, který byl realizován v Pardubicích v předškolních Montessori zařízení. Výzkum je proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on alternative pedagogical direction called Montessori pedagogy. The thesis is divided into a theoretical and practical part.
The theoretical part introduces alternative education and some alternative pedagogical directions, then it focuses on Montessori pedagogy, its methods, goals and history. The empirical part is focused on research, which was realized in Pardubice in Montessori pre-school. The research is out through interviews, observations and questionnaire surveys.
Klíčová slova
vzdělávání, alternativní vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Education, alternative education, Montessori pedagogy
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na alternativní pedagogický směr zvaný Montessori pedagogika. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prvotně představuje alternativní vzdělávání a některé alternativní pedagogické směry, následně se zaměřuje především na pedagogiku Montessori, její metody, cíle a historii. Empirická část je zaměřena na výzkum, který byl realizován v Pardubicích v předškolních Montessori zařízení. Výzkum je proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on alternative pedagogical direction called Montessori pedagogy. The thesis is divided into a theoretical and practical part.
The theoretical part introduces alternative education and some alternative pedagogical directions, then it focuses on Montessori pedagogy, its methods, goals and history. The empirical part is focused on research, which was realized in Pardubice in Montessori pre-school. The research is out through interviews, observations and questionnaire surveys.
Klíčová slova
vzdělávání, alternativní vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Education, alternative education, Montessori pedagogy
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na specifické téma Montessori pedagogiku a její působení na rozvoj dítěte. Hlavním cílem bude zjistit, jakými metodami a přístupy rozvíjí pedagogika Montessori poznatky a dovednosti dítěte?
Práce bude teoreticko-empirická, vytvořená na základě kvalitativní metodologie prostřednictvím analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a hloubkových rozhovorů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na specifické téma Montessori pedagogiku a její působení na rozvoj dítěte. Hlavním cílem bude zjistit, jakými metodami a přístupy rozvíjí pedagogika Montessori poznatky a dovednosti dítěte?
Práce bude teoreticko-empirická, vytvořená na základě kvalitativní metodologie prostřednictvím analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a hloubkových rozhovorů.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Montessori: objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. vyd., upr. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-004-0.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Montessori: objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. vyd., upr. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-004-0.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce byla klasifikována vedoucí i oponentkou F, studentka z tohoto důvodu uznala, že je třeba práci přepracovat. Komise doporučila dopracovat teoretickou část a zpracovat kvalitně kvantitativní část výzkumu.