Diplomová práce analyzuje sociální kontexty problémového chování dětí, zejména ty determinanty, které v budoucnosti ovlivňují chování těchto dětí. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení problémového chování a prezentuje specifika chování této věkové skupiny klientů. Práce se zaměřuje rovněž na preventivní aktivity vedoucí k eliminaci problémového chování a na napomáhající, poradenské a etopedické instituce, které lze zařadit do resocializačního kontextu. Empirická část práce prezentuje výzkum, který se věnuje za pomoci vhodných metodologických strategií analýze problémového chování v širších i užších sociálních kontextech. Výsledky výzkumu nastiňují obohacení teorie a praxe resocializační pedagogiky a doplní tak poznatky z oblasti problémového chování, které se jeví jako závažný sociální jev současné společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis analyzes the social contexts of problem behavior of children, especially those determinants, which in the future influence the behavior of these children. The theoretical part of the thesis is dedicated to detect a problematic behavior and presents the specifics details of the behavior of this group of clients who share the same age. The thesis also focuses on preventive activities leading to the elimination of problematic behavior and on helping, counseling and etopedic institutions, which can be included in the re-socialization context. The empirical part of the thesis presents a research which is devoted to the use of suitable methodological strategies to analyze problematic behaviors in wider and narrower social contexts. The results of the research outline the enrichment of the theory and practice of resocialization pedagogy, thus completing the knowledge of problematic behavior, which seems to be a serious social phenomenon of the present society.
Klíčová slova
Problémové chování, děti mladšího školního věku, sociální kontexty, prevence
Klíčová slova v angličtině
Problem behavior, children of younger school age, social context, prevention
Rozsah průvodní práce
30 762 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce analyzuje sociální kontexty problémového chování dětí, zejména ty determinanty, které v budoucnosti ovlivňují chování těchto dětí. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení problémového chování a prezentuje specifika chování této věkové skupiny klientů. Práce se zaměřuje rovněž na preventivní aktivity vedoucí k eliminaci problémového chování a na napomáhající, poradenské a etopedické instituce, které lze zařadit do resocializačního kontextu. Empirická část práce prezentuje výzkum, který se věnuje za pomoci vhodných metodologických strategií analýze problémového chování v širších i užších sociálních kontextech. Výsledky výzkumu nastiňují obohacení teorie a praxe resocializační pedagogiky a doplní tak poznatky z oblasti problémového chování, které se jeví jako závažný sociální jev současné společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis analyzes the social contexts of problem behavior of children, especially those determinants, which in the future influence the behavior of these children. The theoretical part of the thesis is dedicated to detect a problematic behavior and presents the specifics details of the behavior of this group of clients who share the same age. The thesis also focuses on preventive activities leading to the elimination of problematic behavior and on helping, counseling and etopedic institutions, which can be included in the re-socialization context. The empirical part of the thesis presents a research which is devoted to the use of suitable methodological strategies to analyze problematic behaviors in wider and narrower social contexts. The results of the research outline the enrichment of the theory and practice of resocialization pedagogy, thus completing the knowledge of problematic behavior, which seems to be a serious social phenomenon of the present society.
Klíčová slova
Problémové chování, děti mladšího školního věku, sociální kontexty, prevence
Klíčová slova v angličtině
Problem behavior, children of younger school age, social context, prevention
Zásady pro vypracování
Diplomová práce analyzuje sociální kontexty problémového chování dětí, zejména ty determinanty, které v budoucnosti ovlivňují chování těchto dětí. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení problémového chování a prezentuje specifika chování této věkové skupiny klientů. Práce se zaměřuje rovněž na preventivní aktivity vedoucí k eliminaci problémového chování a na napomáhající, poradenské a etopedické instituce, které lze zařadit do resocializačního kontextu. Empirická část práce prezentuje výzkum, který se věnuje za pomoci vhodných metodologických strategií analýze problémového chování v širších i užších sociálních kontextech. Výsledky výzkumu obohatí teorii a praxi resocializační pedagogiky a doplní tak poznatky z oblasti problémového chování, které se jeví jako závažný sociální jev současné společnosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce analyzuje sociální kontexty problémového chování dětí, zejména ty determinanty, které v budoucnosti ovlivňují chování těchto dětí. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení problémového chování a prezentuje specifika chování této věkové skupiny klientů. Práce se zaměřuje rovněž na preventivní aktivity vedoucí k eliminaci problémového chování a na napomáhající, poradenské a etopedické instituce, které lze zařadit do resocializačního kontextu. Empirická část práce prezentuje výzkum, který se věnuje za pomoci vhodných metodologických strategií analýze problémového chování v širších i užších sociálních kontextech. Výsledky výzkumu obohatí teorii a praxi resocializační pedagogiky a doplní tak poznatky z oblasti problémového chování, které se jeví jako závažný sociální jev současné společnosti.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava. Ostravská univerzita, 2013, 74 s. ISBN 978-80-7464-271-5.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3672-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012, 162 s. ISBN 978-80-262-0182-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 292 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD : zásady výchovného vedení : působení relaxačních technik : dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2697-7.
FARRELL, Michael. The effective teacher's guide to behavioural and emotional disorders: disruptive behaviour disorders, anxiety disorders, depressive disorders and attention deficit hyperactivity disorder [online]. 2nd ed. London: Routledge, 2011, 1 online zdroj (128 s.) [cit. 2017-03-21]. ISBN 9780203834350.
KALLIOPUSKA, Marja. Children's helping behaviour: personality factors and parental infliences related to helping behaviour. Helsinki: Suomaleinen Tiedeakatemia, 1980, 203 s. Annales Academiae scientiarum Fennicae.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava. Ostravská univerzita, 2013, 74 s. ISBN 978-80-7464-271-5.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3672-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012, 162 s. ISBN 978-80-262-0182-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 292 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD : zásady výchovného vedení : působení relaxačních technik : dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2697-7.
FARRELL, Michael. The effective teacher's guide to behavioural and emotional disorders: disruptive behaviour disorders, anxiety disorders, depressive disorders and attention deficit hyperactivity disorder [online]. 2nd ed. London: Routledge, 2011, 1 online zdroj (128 s.) [cit. 2017-03-21]. ISBN 9780203834350.
KALLIOPUSKA, Marja. Children's helping behaviour: personality factors and parental infliences related to helping behaviour. Helsinki: Suomaleinen Tiedeakatemia, 1980, 203 s. Annales Academiae scientiarum Fennicae.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila způsob zpracování tématu závěrečné práce, metodologii a cíle. Zodpověděla zadané otázky z posudků a zdůraznila závěry práce.