Diplomová práce se zaměřuje na téma integrace žáka s PAS do školy následující principy Montessori pedagogiky. Práce je rozdělena do dvou hlavních segmentů, které tvoří teoretická a empirická část. Teoretická část se věnuje poruchám autistického spektra, kritériím jejich diagnostiky, příčinám vzniku, projevům i výskytu v populaci. Dále se zabývá také možnostmi edukace těchto žáků a blíže potom jejich integrací do hlavního vzdělávacího proudu. Vysvětleny jsou též jednotlivé body, které jsou předpokladem úspěšné integrace, i specifika vzdělávání jedinců s PAS obecně. V neposlední řadě se práce zabývá Montessori pedagogikou a jejími principy.
Empirická část práce kombinuje zmíněná tři stěžejní témata teoretické části, Montessori pedagogika, integrace a PAS, a zjišťuje, zda je Montessori pedagogika vhodnou alternativou pro edukaci žáka s PAS na základě analýzy postavení daného dítěte ve třídě. Za tímto účelem byla plánem výzkumu zvolena datová triangulace, která kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup. V rámci kvalitativního přístupu byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru s žákem s PAS a dalšími osobami, které jsou zainteresované v edukačním procesu. Z kvantitativního přístupu byla vybrána metoda dotazování, konkrétně sociometrický dotazník. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v závěrečné části práci včetně doporučení jak pro praxi, tak pro následné empirické zkoumání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the topic of the integration of the pupil with autism spectrum disorder into school following the principles of Montessori pedagogy. The thesis is divided into two main segments, which contains of theoretical and practical part. The theoretical part deals with autism spectrum disorders, criteria of their diagnostics, causes of occurrence and also incidence in population. It is also engaged by eventualities of educating these children and in more details their integration to mainstream education. Explained are also individual points that are assumptions for successful integration, as well are explained specifics of education of pupils with autism spectrum disorder in general. Last but not least, the thesis deals with Montessori pedagogy and its principals.
The empirical part of the thesis combines the three main themes of the theoretical part, Montessori pedagogy, integration pupils with autism spectrum disorder, and finds out whether Montessori pedagogy is a suitable alternative for educating a pupil with autism spectrum disorder based on analyzing his position in class. For this purpose was as a plan of research chosen a data triangulation, which combines a qualitative and quantitative approach. Within the qualitative approach was used a semi-structured interview technique, which was realized with a pupil with autism spectrum disorder and other people involved in the educational process. From the quantitative approach was selected a questionnaire technique, specifically a sociometric questionnaire. The results of the research are summarized in the final part of the thesis, including recommendations both for practice and subsequent empirical research.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, Montessori pedagogika, alternativní vzdělávání, integrace, edukace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, Montessori pedagogy, alternative education, integration, education
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na téma integrace žáka s PAS do školy následující principy Montessori pedagogiky. Práce je rozdělena do dvou hlavních segmentů, které tvoří teoretická a empirická část. Teoretická část se věnuje poruchám autistického spektra, kritériím jejich diagnostiky, příčinám vzniku, projevům i výskytu v populaci. Dále se zabývá také možnostmi edukace těchto žáků a blíže potom jejich integrací do hlavního vzdělávacího proudu. Vysvětleny jsou též jednotlivé body, které jsou předpokladem úspěšné integrace, i specifika vzdělávání jedinců s PAS obecně. V neposlední řadě se práce zabývá Montessori pedagogikou a jejími principy.
Empirická část práce kombinuje zmíněná tři stěžejní témata teoretické části, Montessori pedagogika, integrace a PAS, a zjišťuje, zda je Montessori pedagogika vhodnou alternativou pro edukaci žáka s PAS na základě analýzy postavení daného dítěte ve třídě. Za tímto účelem byla plánem výzkumu zvolena datová triangulace, která kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup. V rámci kvalitativního přístupu byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru s žákem s PAS a dalšími osobami, které jsou zainteresované v edukačním procesu. Z kvantitativního přístupu byla vybrána metoda dotazování, konkrétně sociometrický dotazník. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v závěrečné části práci včetně doporučení jak pro praxi, tak pro následné empirické zkoumání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the topic of the integration of the pupil with autism spectrum disorder into school following the principles of Montessori pedagogy. The thesis is divided into two main segments, which contains of theoretical and practical part. The theoretical part deals with autism spectrum disorders, criteria of their diagnostics, causes of occurrence and also incidence in population. It is also engaged by eventualities of educating these children and in more details their integration to mainstream education. Explained are also individual points that are assumptions for successful integration, as well are explained specifics of education of pupils with autism spectrum disorder in general. Last but not least, the thesis deals with Montessori pedagogy and its principals.
The empirical part of the thesis combines the three main themes of the theoretical part, Montessori pedagogy, integration pupils with autism spectrum disorder, and finds out whether Montessori pedagogy is a suitable alternative for educating a pupil with autism spectrum disorder based on analyzing his position in class. For this purpose was as a plan of research chosen a data triangulation, which combines a qualitative and quantitative approach. Within the qualitative approach was used a semi-structured interview technique, which was realized with a pupil with autism spectrum disorder and other people involved in the educational process. From the quantitative approach was selected a questionnaire technique, specifically a sociometric questionnaire. The results of the research are summarized in the final part of the thesis, including recommendations both for practice and subsequent empirical research.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, Montessori pedagogika, alternativní vzdělávání, integrace, edukace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, Montessori pedagogy, alternative education, integration, education
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na přístupy alternativní školy k dítěti, principy alternativní pedagogiky a organizaci výuky. Konkrétněji budou popsány možnosti vzdělávání žáků s PAS, psychologické aspekty vzdělávání těchto žáků, i způsob, jakým jsou tito žáci ve výukovém procesu podporováni. Některé kapitoly budou zaměřeny také na to, jakým způsobem se děti s PAS adaptují na výukový proces a jaká jsou možná rizika a problémy s tím spojené.
Praktická část bude zaměřena na zjišťování postavení žáka prvního stupně s PAS ve třídě s alternativním přístupem k výuce. Co se týče výzkumných metod, v práci bude použita smíšená výzkumná strategie, tedy kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu. Kvantitativně budou zpracována data získaná z dotazníků, které vyplní žáci navštěvující třídu společně s jedincem s PAS. Kvalitativně pak budou zpracována data získaná z rozhovorů s učiteli těchto žáků. Cílem práce bude popsat, jaké postavení zaujímá žák s PAS ve třídě s alternativním přístupem k výuce, jak se tedy do této třídy začlenil a byl přijat svými spolužáky.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na přístupy alternativní školy k dítěti, principy alternativní pedagogiky a organizaci výuky. Konkrétněji budou popsány možnosti vzdělávání žáků s PAS, psychologické aspekty vzdělávání těchto žáků, i způsob, jakým jsou tito žáci ve výukovém procesu podporováni. Některé kapitoly budou zaměřeny také na to, jakým způsobem se děti s PAS adaptují na výukový proces a jaká jsou možná rizika a problémy s tím spojené.
Praktická část bude zaměřena na zjišťování postavení žáka prvního stupně s PAS ve třídě s alternativním přístupem k výuce. Co se týče výzkumných metod, v práci bude použita smíšená výzkumná strategie, tedy kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu. Kvantitativně budou zpracována data získaná z dotazníků, které vyplní žáci navštěvující třídu společně s jedincem s PAS. Kvalitativně pak budou zpracována data získaná z rozhovorů s učiteli těchto žáků. Cílem práce bude popsat, jaké postavení zaujímá žák s PAS ve třídě s alternativním přístupem k výuce, jak se tedy do této třídy začlenil a byl přijat svými spolužáky.
Seznam doporučené literatury
ALLEN D. BRAGDON AND DAVID GAMON. Brains that work a little bit differently: recent discoveries about common brain diversities. New York: Barnes, 2000. ISBN 07-607-3896-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
HRDLIČKA, Michal - KOMÁREK, Vladimír ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-802-4753-263.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-898-2.
SROKOVÁ, Eva OLŠÁKOVÁ, Pavla. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004. 47 s. ISBN 80-7225-144-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
ALLEN D. BRAGDON AND DAVID GAMON. Brains that work a little bit differently: recent discoveries about common brain diversities. New York: Barnes, 2000. ISBN 07-607-3896-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
HRDLIČKA, Michal - KOMÁREK, Vladimír ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-802-4753-263.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-898-2.
SROKOVÁ, Eva OLŠÁKOVÁ, Pavla. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004. 47 s. ISBN 80-7225-144-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíle, metodologii a závěry své práce a zodpověděla dotazy z posudků i otázky členů komise.