Diplomová práce se zaměřuje na způsob a metody práce s mládeží z institucionální a pěstounské péče v Salesiánském klubu mládeže, z.s. Centrum don Bosco. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prvotně představuje osobu dona Bosca a jeho preventivně výchovný systém. Následovně jsou popsány pojmy jako socializace, sociální normy, sociálně patologické jevy spolu s poruchami chování a následně je zobrazen pojem resocializace. Dále je zde zobrazen systém institucionální péče a pěstounské péče společně s jejich riziky.
Empirická část je zaměřena na výzkum, který byl realizován v Centru don Bosco, formou kvalitativního výzkumu. Cílem tohoto výzkum je zobrazit činnost Centra don Bosco, jehož cílovou skupinou jsou děti a mládež z institucionální péče a pěstounské péče. Výzkum byl proveden pomocí triangulace metod, která se skládá z polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky Centra don Bosco a jejich klienty, zúčastněného pozorování a obsahové analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the way and methods of working with youth from institutional and foster care in Salesian Center Don Bosco in Pardubice. Diploma thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part initially represents Don Bosco as a person and preventive educational system. Consequently, concepts such as socialization, social norms, social pathological phenomena along with behavioural disorders are described, followed by the concept of resocialization. At the end of the theoretical part is shown the system of institutional care and foster care together with their risks.
Empirical part is focused on the research, which was conducted at the Center of Don Bosco, in the form of qualitative research. This research analyzes the activities of the Center Don Bosco which has as a target group children and young people from institutional care and foster care. The research was conducted using triangulation methods, consisting of semi-structured interviews with Center staff and their clients, attended observations and content analysis of documents.
Klíčová slova
salesiáni, socializace, resocializace, mládež, preventivně výchovný systém
Klíčová slova v angličtině
Salesians, socialization, resocialization, youth, preventative educational system
Rozsah průvodní práce
100 s.(194 627 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na způsob a metody práce s mládeží z institucionální a pěstounské péče v Salesiánském klubu mládeže, z.s. Centrum don Bosco. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prvotně představuje osobu dona Bosca a jeho preventivně výchovný systém. Následovně jsou popsány pojmy jako socializace, sociální normy, sociálně patologické jevy spolu s poruchami chování a následně je zobrazen pojem resocializace. Dále je zde zobrazen systém institucionální péče a pěstounské péče společně s jejich riziky.
Empirická část je zaměřena na výzkum, který byl realizován v Centru don Bosco, formou kvalitativního výzkumu. Cílem tohoto výzkum je zobrazit činnost Centra don Bosco, jehož cílovou skupinou jsou děti a mládež z institucionální péče a pěstounské péče. Výzkum byl proveden pomocí triangulace metod, která se skládá z polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky Centra don Bosco a jejich klienty, zúčastněného pozorování a obsahové analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the way and methods of working with youth from institutional and foster care in Salesian Center Don Bosco in Pardubice. Diploma thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part initially represents Don Bosco as a person and preventive educational system. Consequently, concepts such as socialization, social norms, social pathological phenomena along with behavioural disorders are described, followed by the concept of resocialization. At the end of the theoretical part is shown the system of institutional care and foster care together with their risks.
Empirical part is focused on the research, which was conducted at the Center of Don Bosco, in the form of qualitative research. This research analyzes the activities of the Center Don Bosco which has as a target group children and young people from institutional care and foster care. The research was conducted using triangulation methods, consisting of semi-structured interviews with Center staff and their clients, attended observations and content analysis of documents.
Klíčová slova
salesiáni, socializace, resocializace, mládež, preventivně výchovný systém
Klíčová slova v angličtině
Salesians, socialization, resocialization, youth, preventative educational system
Zásady pro vypracování
Diplomová práce analyzuje resocializační koncept výchovy salesiánského centra Don Bosco. V teoretické rovině se zaměřuje na vymezení vybraných sociálně patologických jevů, představuje poruchy chování jako sociální fenomén současnosti a prezentuje základní edukační projekty centra se zaměřením na sociální rehabilitaci, doprovázení, na kurzy přípravy na život a nácvik každodenních činností při víkendových kurzech. V neposlední řadě je představen i koncept preventivní pomoci mladým lidem a jejich rodinám. Empirická část práce bude zaměřena na výzkum analyzující výše uvedené resocializační strategie. Dominantní výzkumnou strategií bude kvalitativní výzkum za použití triangulace (rozhovoru, pozorování a obsahové analýzy). Výsledky výzkumu obohatí teorii a praxi resocializační pedagogiky a napomohou k eliminaci negativních důsledků při přechodu dětí a mladistvých po ukončení ústavní výchovy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce analyzuje resocializační koncept výchovy salesiánského centra Don Bosco. V teoretické rovině se zaměřuje na vymezení vybraných sociálně patologických jevů, představuje poruchy chování jako sociální fenomén současnosti a prezentuje základní edukační projekty centra se zaměřením na sociální rehabilitaci, doprovázení, na kurzy přípravy na život a nácvik každodenních činností při víkendových kurzech. V neposlední řadě je představen i koncept preventivní pomoci mladým lidem a jejich rodinám. Empirická část práce bude zaměřena na výzkum analyzující výše uvedené resocializační strategie. Dominantní výzkumnou strategií bude kvalitativní výzkum za použití triangulace (rozhovoru, pozorování a obsahové analýzy). Výsledky výzkumu obohatí teorii a praxi resocializační pedagogiky a napomohou k eliminaci negativních důsledků při přechodu dětí a mladistvých po ukončení ústavní výchovy.
Seznam doporučené literatury
BOSCO, T. Dej mi duši: salesiánská tradice. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 222 s. ISBN 80-7192-882-8.
JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 80-7312-038-0.
KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013, 74 s. ISBN 978-80-7464-271-5.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 183 s. ISBN 978-80-7367-739-8.
ROBERTSON, S. Youth Clubs, Association, Participation, Friendship and Fun! Dorset: Russell House Pub., 2005. ISBN 1-903855-38-1.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.143 s ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BOSCO, T. Dej mi duši: salesiánská tradice. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 222 s. ISBN 80-7192-882-8.
JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 80-7312-038-0.
KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013, 74 s. ISBN 978-80-7464-271-5.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 351 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 183 s. ISBN 978-80-7367-739-8.
ROBERTSON, S. Youth Clubs, Association, Participation, Friendship and Fun! Dorset: Russell House Pub., 2005. ISBN 1-903855-38-1.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.143 s ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila způsob zpracování tématu závěrečné práce, metodologii a cíle. Zodpověděla zadané otázky z posudků a zdůraznila závěry práce.