Tato bakalářská práce se zabývá různými organizačními formami používanými pro rozvoj řečové dovednosti mluvení ve výuce anglického jazyka. V teoretické části jsou rozebrány jednotlivé organizační formy ve vyučování. Pozornost je zaměřena na specifika jednotlivých organizačních forem a na jejich výhody a nevýhody. Rozebrán je tu také koncept mluvení, komunikativní kompetence a druhy komunikačních aktivit v hodinách anglického jazyka. Praktická část práce je zaměřena na pozorování, hodnocení a případnou modifikaci konkrétních organizačních forem při použití komunikačních aktivit a to z pohledu, jakou mírou přispívají k rozvoji komunikativní kompetence.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with different organizational forms used for English teaching speaking. In the theoretical part there are described different organizational forms with focus on the specification of particular organizational forms and their advantages and disadvantages. The focus is also on the concept of speaking, communicative competence and types of communicative activities in lessons of English language. The practical part deals with observation, evaluation, and eventual modification of particular organizational forms together with the usage of communicative activities from the point of view of how and if they contribute to develop communicative competence.
Keywords
Organizační formy, výuka mluvení, komunikativní kompetence, komunikační aktivity
Tato bakalářská práce se zabývá různými organizačními formami používanými pro rozvoj řečové dovednosti mluvení ve výuce anglického jazyka. V teoretické části jsou rozebrány jednotlivé organizační formy ve vyučování. Pozornost je zaměřena na specifika jednotlivých organizačních forem a na jejich výhody a nevýhody. Rozebrán je tu také koncept mluvení, komunikativní kompetence a druhy komunikačních aktivit v hodinách anglického jazyka. Praktická část práce je zaměřena na pozorování, hodnocení a případnou modifikaci konkrétních organizačních forem při použití komunikačních aktivit a to z pohledu, jakou mírou přispívají k rozvoji komunikativní kompetence.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with different organizational forms used for English teaching speaking. In the theoretical part there are described different organizational forms with focus on the specification of particular organizational forms and their advantages and disadvantages. The focus is also on the concept of speaking, communicative competence and types of communicative activities in lessons of English language. The practical part deals with observation, evaluation, and eventual modification of particular organizational forms together with the usage of communicative activities from the point of view of how and if they contribute to develop communicative competence.
Keywords
Organizační formy, výuka mluvení, komunikativní kompetence, komunikační aktivity
V bakalářské práci se bude studentka zabývat různými organizačními formami používanými při rozvoji řečové dovedností mluvení ve výuce anglického jazyka. V teoretické části se bude studentka věnovat jednotlivým organizačním formám ve vyučování, a to frontálnímu vyučování, individuální práci žáků, vyučování ve dvojicích a skupinovému vyučování. Pozornost zaměří na specifika jednotlivých organizačních forem, role učitele i role žáků, typy interakcí, i na celkové shrnutí základních výhod a nevýhod jednotlivých organizačních forem s ohledem na rozvoj řečové dovednosti mluvení. Praktická část práce se zaměří na pozorování a hodnocení konkrétních organizačních forem vyučování při učebních činnostech zaměřených na rozvoj řečové dovednosti mluvení dle předem vydefinovaných kritérií. Následně pak studentka navrhne možné modifikace učebních činností tak, aby korespondovaly s východisky v teoretické části práce.
Research Plan
V bakalářské práci se bude studentka zabývat různými organizačními formami používanými při rozvoji řečové dovedností mluvení ve výuce anglického jazyka. V teoretické části se bude studentka věnovat jednotlivým organizačním formám ve vyučování, a to frontálnímu vyučování, individuální práci žáků, vyučování ve dvojicích a skupinovému vyučování. Pozornost zaměří na specifika jednotlivých organizačních forem, role učitele i role žáků, typy interakcí, i na celkové shrnutí základních výhod a nevýhod jednotlivých organizačních forem s ohledem na rozvoj řečové dovednosti mluvení. Praktická část práce se zaměří na pozorování a hodnocení konkrétních organizačních forem vyučování při učebních činnostech zaměřených na rozvoj řečové dovednosti mluvení dle předem vydefinovaných kritérií. Následně pak studentka navrhne možné modifikace učebních činností tak, aby korespondovaly s východisky v teoretické části práce.
Recommended resources
HARMER, J. How to teach English. Harlow: Pearson Longman, 1998. ISBN 0582-29796-6.
HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Longman, 2007. ISBN:978-1-4058-4772-8.
KALHOUS, Z., Obst. O., a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
RICHARDS, J. Teaching Listening and Speaking. NY: Cambridge University Press, 2008. ISBN: 13 978-0-521-95776-2.
SCRIVENER, J. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994. ISBN 0-435-24089-718.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80?244?0404?4.
STRAKOVÁ, Z. Introduction to Teaching English as a Foreign Language. FHPV PU: Prešov, 2004. 178 s. ISBN 80-8068-267-4.
THORNBURY, S. How to teach speaking. Harlow: Pearson Longman, 2005. ISBN 0582853591.
Recommended resources
HARMER, J. How to teach English. Harlow: Pearson Longman, 1998. ISBN 0582-29796-6.
HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Longman, 2007. ISBN:978-1-4058-4772-8.
KALHOUS, Z., Obst. O., a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
RICHARDS, J. Teaching Listening and Speaking. NY: Cambridge University Press, 2008. ISBN: 13 978-0-521-95776-2.
SCRIVENER, J. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994. ISBN 0-435-24089-718.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80?244?0404?4.
STRAKOVÁ, Z. Introduction to Teaching English as a Foreign Language. FHPV PU: Prešov, 2004. 178 s. ISBN 80-8068-267-4.
THORNBURY, S. How to teach speaking. Harlow: Pearson Longman, 2005. ISBN 0582853591.