Tato bakalářská práce se zabývá školstvím v Pardubicích během první světové války. Nejprve je čtenář seznámen s podobou školství mezi vydáním říšského školského zákona roku 1869 a vyhlášením první světové války. Následně jsou v práci představeny jednotlivé školní instituty a budovy v Pardubicích, ve kterých probíhalo vyučování školní mládeže. Výzkum je dále zaměřen na počet žactva ve všech válečných školních letech. Po vypuknutí světového válečného konfliktu je pozornost věnována především školním budovám a místu sloužícímu k výuce studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyzes education in Pardubice during the First World War. In the first part, the reader is informed about the form of education in the period between the enactment of the Education Act of 1869 and the start of the First World War. Then, individual school institutions and the school buildings in which pupils were taught are described. Moving on, the research focuses on the number of children going to these schools in each year of the conflict. After the outbreak of the First World War, the attention shifts mainly towards the school buildings and places where children were taught.
Klíčová slova
dějiny Pardubic, dějiny školství, školní budovy, přelom 19. a 20. století, první světová válka
Klíčová slova v angličtině
history of Pardubice, history of education, school buildings, turn of the twentieth century, World War I.
Rozsah průvodní práce
88 s., z toho 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá školstvím v Pardubicích během první světové války. Nejprve je čtenář seznámen s podobou školství mezi vydáním říšského školského zákona roku 1869 a vyhlášením první světové války. Následně jsou v práci představeny jednotlivé školní instituty a budovy v Pardubicích, ve kterých probíhalo vyučování školní mládeže. Výzkum je dále zaměřen na počet žactva ve všech válečných školních letech. Po vypuknutí světového válečného konfliktu je pozornost věnována především školním budovám a místu sloužícímu k výuce studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyzes education in Pardubice during the First World War. In the first part, the reader is informed about the form of education in the period between the enactment of the Education Act of 1869 and the start of the First World War. Then, individual school institutions and the school buildings in which pupils were taught are described. Moving on, the research focuses on the number of children going to these schools in each year of the conflict. After the outbreak of the First World War, the attention shifts mainly towards the school buildings and places where children were taught.
Klíčová slova
dějiny Pardubic, dějiny školství, školní budovy, přelom 19. a 20. století, první světová válka
Klíčová slova v angličtině
history of Pardubice, history of education, school buildings, turn of the twentieth century, World War I.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problémy, které pardubické školy musely řešit během první světové války. V této době byla řada budov zabrána vojskem, což omezovalo možnosti výuky. Řešeny budou otázky, jak válka ovlivnila výuku, které budovy byly školami používány v době války, zda a kdy došlo k uvolnění budov erárem. Dalším úkolem bude prostudovat spisy MŠR a zjistit, jakým způsobem ovlivnila válka chování dětí a jaké preventivní kroky proti delikvenci byly za války v Pardubicích uskutečněny.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problémy, které pardubické školy musely řešit během první světové války. V této době byla řada budov zabrána vojskem, což omezovalo možnosti výuky. Řešeny budou otázky, jak válka ovlivnila výuku, které budovy byly školami používány v době války, zda a kdy došlo k uvolnění budov erárem. Dalším úkolem bude prostudovat spisy MŠR a zjistit, jakým způsobem ovlivnila válka chování dětí a jaké preventivní kroky proti delikvenci byly za války v Pardubicích uskutečněny.
Seznam doporučené literatury
LENDEROVÁ, Milena - HALÍŘOVÁ, Martina - JIRÁNEK, Tomáš, Vše pro dítě: válečné dětství 1914-1918. Praha ; Litomyšl : Paseka, 2015.
MICHLOVÁ, Marie, Byli jsme a budem, aneb, Česká každodennost 1914-1918. Řitka: Čas, 2013.
ŠEDIVÝ, Ivan, Češi, české země a Velká válka 1914-1918. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014.
BARTOŠOVÁ, Jana... et al., Škola a Velká válka. V Přerově: Muzeum Komenského, 2014.
KUČERA, Rudolf, Život na příděl: válečná každodennost a politiky dělnické třídy v českých zemích 1914-1918. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2013.
Seznam doporučené literatury
LENDEROVÁ, Milena - HALÍŘOVÁ, Martina - JIRÁNEK, Tomáš, Vše pro dítě: válečné dětství 1914-1918. Praha ; Litomyšl : Paseka, 2015.
MICHLOVÁ, Marie, Byli jsme a budem, aneb, Česká každodennost 1914-1918. Řitka: Čas, 2013.
ŠEDIVÝ, Ivan, Češi, české země a Velká válka 1914-1918. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014.
BARTOŠOVÁ, Jana... et al., Škola a Velká válka. V Přerově: Muzeum Komenského, 2014.
KUČERA, Rudolf, Život na příděl: válečná každodennost a politiky dělnické třídy v českých zemích 1914-1918. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení práce.
2. Posudek vedoucí práce a oponentky.
3. Diskuse: vypovídací hodnota školních kronik, výskyt možných studií ke komparaci.