Práce bude věnována zmapování díla vybraných českých umělkyň tematizujících ve své tvorbě - v žánrech obrazu, sochy, videoinstalace, happeningu a performance - problematiku tělesnosti (vlastní a cizí) a jejího prožívání a bude soustředěna na období od závěrečné dekády druhé poloviny 20. století až do současnosti, zvláště ženské role a údělu, souvisejících s otázkami genderové identity. Jádrem práce se stane komparace díla současných umělkyň (Veronika Bromová, Milena Dopitová, Erika Bornová, Lenka Klodová, Kateřina Vincourová, Michaela Thelenová, Slovenka Lucia Tkáčová ad.)s již uzavřenou tvorbou výrazných osobností domácí výtvarné scény 2. poloviny 20. století (např. Emila Medková, Eva Kmentová, Adriana Šimotová, Zorka Ságlová, Naďa Plíšková), srovnání jejich východisek a proměny umělecké techniky (často techniky odvozené od tradičně ženských činností) poselství v širším evropském a světovém kontextu (např. Louise Bourgeois, Kiki Smith, Eva Hesse, Rosemarie Trockel). Stranou zájmu zpracovatelky nezůstanou ani otázky grotesknosti tělesnosti a humoru, záměny či plurality identit, téma tělesného prožívání prostoru a času, hledání hranic fyzického/mentálního těla, těla a rituálu, těla jako zprostředkovatele gesta, jako prostředku k akci (v happeningu) i prezentace skrze nová média.
Zásady pro vypracování
Práce bude věnována zmapování díla vybraných českých umělkyň tematizujících ve své tvorbě - v žánrech obrazu, sochy, videoinstalace, happeningu a performance - problematiku tělesnosti (vlastní a cizí) a jejího prožívání a bude soustředěna na období od závěrečné dekády druhé poloviny 20. století až do současnosti, zvláště ženské role a údělu, souvisejících s otázkami genderové identity. Jádrem práce se stane komparace díla současných umělkyň (Veronika Bromová, Milena Dopitová, Erika Bornová, Lenka Klodová, Kateřina Vincourová, Michaela Thelenová, Slovenka Lucia Tkáčová ad.)s již uzavřenou tvorbou výrazných osobností domácí výtvarné scény 2. poloviny 20. století (např. Emila Medková, Eva Kmentová, Adriana Šimotová, Zorka Ságlová, Naďa Plíšková), srovnání jejich východisek a proměny umělecké techniky (často techniky odvozené od tradičně ženských činností) poselství v širším evropském a světovém kontextu (např. Louise Bourgeois, Kiki Smith, Eva Hesse, Rosemarie Trockel). Stranou zájmu zpracovatelky nezůstanou ani otázky grotesknosti tělesnosti a humoru, záměny či plurality identit, téma tělesného prožívání prostoru a času, hledání hranic fyzického/mentálního těla, těla a rituálu, těla jako zprostředkovatele gesta, jako prostředku k akci (v happeningu) i prezentace skrze nová média.
Seznam doporučené literatury
FOSTER, Hal - KRAUS, Rosalind - BOIS, Yve Alain - BUCHLOH, Benjamin H. D. - JOSELIT, David: Umění po roce 1900. Modernismus, antiomodernismus, postmodernismus. Slovart, 2015.
Feminismus ve střední a východní Evropě: sborník přednášek, Brno, Medúza, 1997.
GROSENICKOVÁ, Uta: Ženy v umění 20. a 21. století,Praha, Taschen/Slovart, 2004.
HAVLEKOVÁ, Hana - Vodrážka, Miroslav (eds.): Žena a muž v médiích, Praha, Nadace Gender Studies, 1998.
CHALUPECKÝ, Jindřich: Nové umění v Čechách, Praha, H&H, 1994.
CHŘÍBKOVÁ, Marie - CHUCHMA, Josef - KLIMENTOVÁ, Eva (eds.): Feminismus devadesátých let
českýma očima: sborník, Praha, nakl. Marie Chříbková,1999.
OATES-INDRUCHOVÁ, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií - klasické texty angloamerického
feministického myšlení, Praha, Sociologické nakladatelství, 1998.
PACHMANOVÁ, Martina: Dějiny umění, feminismu a moderní historiografie, in: Revue Labyrint 1-2/1997. Praha: Labyrint, s. 90-92.
PACHMANOVÁ, Martina (ed.): Neviditelná žena Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha, One Woman Press, 2002.
PACHMANOVÁ, Martina: Věrnost v pohybu - hovory o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha, One Woman
Press, 2001.
PETROVÁ, Eva: Trasa, katalog k výstavě, Litoměřice, Severočeská galerie výtvarného umění
v Litoměřicích,1991.
POSPISZYL, Tomáš (ed.): Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha, OSVU, 1998.
ŠETLÍK, Jiří: Cesta po ateliérech 1976-86, Praha, Torst, 1996.
ČEVÍNKOVÁ, Alice - ŠALDOVÁ, Kateřina: To slovo feminismus používám pouze intimně a za tmy..., in:
Umělec 1/2005. Praha: Divus, s.10-13.
PULITZ, John: Feministická politika a umění aplikované na tělo, in: Revue Labyrint 1-2/1997. Praha:
Labyrint,s. 116-117.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima, Umění, LI/2003, s. 219-228.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana , Ztráta identity a nalezení kontinuity : Žena jako unikající subjekt, in: Wittlichovi: Sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha, Karolinum Praha 2012, s. 278-295.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima, in: České umění 1980-2010. Texty a dokumenty. VVP AVU Praha 2011. s. 659-668.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkačová, Flash Art CZ/SK, Září-Listopad 2011, s. 34-36.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Tělo umělce v roli umělce, in: Vztahy, jazyky, těla; Sborník 1. sjezdu českých a slovenských feministických studií, Libuše Heczková ed., Praha 2007, s. 353-364. (a další texty téže autorky viz http://udu2.ff.cuni.cz/node/512)
ŠIKLOVÁ, Lucie: Poslední obrazy. Barrister & Principal 2015.
HODROVÁ, Daniela: Co se vyjevuje. Eseje o Adrieně Šimotové. Malvern 2015.
Seznam doporučené literatury
FOSTER, Hal - KRAUS, Rosalind - BOIS, Yve Alain - BUCHLOH, Benjamin H. D. - JOSELIT, David: Umění po roce 1900. Modernismus, antiomodernismus, postmodernismus. Slovart, 2015.
Feminismus ve střední a východní Evropě: sborník přednášek, Brno, Medúza, 1997.
GROSENICKOVÁ, Uta: Ženy v umění 20. a 21. století,Praha, Taschen/Slovart, 2004.
HAVLEKOVÁ, Hana - Vodrážka, Miroslav (eds.): Žena a muž v médiích, Praha, Nadace Gender Studies, 1998.
CHALUPECKÝ, Jindřich: Nové umění v Čechách, Praha, H&H, 1994.
CHŘÍBKOVÁ, Marie - CHUCHMA, Josef - KLIMENTOVÁ, Eva (eds.): Feminismus devadesátých let
českýma očima: sborník, Praha, nakl. Marie Chříbková,1999.
OATES-INDRUCHOVÁ, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií - klasické texty angloamerického
feministického myšlení, Praha, Sociologické nakladatelství, 1998.
PACHMANOVÁ, Martina: Dějiny umění, feminismu a moderní historiografie, in: Revue Labyrint 1-2/1997. Praha: Labyrint, s. 90-92.
PACHMANOVÁ, Martina (ed.): Neviditelná žena Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha, One Woman Press, 2002.
PACHMANOVÁ, Martina: Věrnost v pohybu - hovory o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha, One Woman
Press, 2001.
PETROVÁ, Eva: Trasa, katalog k výstavě, Litoměřice, Severočeská galerie výtvarného umění
v Litoměřicích,1991.
POSPISZYL, Tomáš (ed.): Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha, OSVU, 1998.
ŠETLÍK, Jiří: Cesta po ateliérech 1976-86, Praha, Torst, 1996.
ČEVÍNKOVÁ, Alice - ŠALDOVÁ, Kateřina: To slovo feminismus používám pouze intimně a za tmy..., in:
Umělec 1/2005. Praha: Divus, s.10-13.
PULITZ, John: Feministická politika a umění aplikované na tělo, in: Revue Labyrint 1-2/1997. Praha:
Labyrint,s. 116-117.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima, Umění, LI/2003, s. 219-228.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana , Ztráta identity a nalezení kontinuity : Žena jako unikající subjekt, in: Wittlichovi: Sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha, Karolinum Praha 2012, s. 278-295.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima, in: České umění 1980-2010. Texty a dokumenty. VVP AVU Praha 2011. s. 659-668.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkačová, Flash Art CZ/SK, Září-Listopad 2011, s. 34-36.
ŠTEFKOVÁ, Zuzana, Tělo umělce v roli umělce, in: Vztahy, jazyky, těla; Sborník 1. sjezdu českých a slovenských feministických studií, Libuše Heczková ed., Praha 2007, s. 353-364. (a další texty téže autorky viz http://udu2.ff.cuni.cz/node/512)
ŠIKLOVÁ, Lucie: Poslední obrazy. Barrister & Principal 2015.
HODROVÁ, Daniela: Co se vyjevuje. Eseje o Adrieně Šimotové. Malvern 2015.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení práce autorkou. 2. Seznámení s posudky. 3. Rozprava: metodologické přístupy k ženskosti (gender, dějiny těla). Prameny k výzkumu výtvarného umění po roce 1990. Kritéria výběru umělkyň.