Diplomová práce se zaměřuje na rozšiřující se fenomén příměstských táborů. Práce popisuje, jaké jsou motivace dnešních rodičů dávat své děti na příměstské tábory. Práce je založena na kvalitativním sociálně antropologickém šetření, které je podloženo provedenými rozhovory v absolvovaném terénu, tedy na příměstských táborech. Analýza terénu se dále opírá o pozorování a vedení terénního deníku v průběhu celého výzkumu. Součástí metodologie je také rozdílný pohled na vzniklé situace z pohledu role výzkumníka a překrývající se role vedoucího. Následující část obsahuje sebereflexi autorky, která se ve výzkumném terénu pohybuje již řadu let. Ve druhé polovině práce jsou rozebírány hlavní důvody, proč rodiče dětí stále více preferují variantu příměstských táborů, a dále rozpory ve výchovných přístupech rodičů a vedoucích, které dostávají děti do situací, kdy se nachází ve střetu mezi rodičem a vedoucím. V závěru práce jsou shrnuty výsledky provedeného výzkumu včetně hlavního přínosu práce, kterým je rozšíření zkoumané problematiky příměstských táborů. Tato studie zároveň prohlubuje tématiku antropologie dětství.
Annotation in English
The thesis is focusing on the expanding phenomenon of suburban camps. The paper describes the motivations of parents sending their children to the suburban camps. The paper is based on qualitative sociological anthropological research, which was done by conducting interviews in the field of the suburban camps. Furthermore, the analysis of the field is based on observation and carrying out a diary during the entire field research. Methodological part is comprised of two different view points created by working as a researcher and also as a leader of the camp. The following part includes a self-reflection of the author, who has been working in this area for many years. The second half of the thesis examines the main reasons for parents, why they prefer increasingly the suburban camps and moreover the conflicts in the upbringing methods between parents and camp leaders which lead to children being in the middle of disputes between the parents and the leaders. The end of paper summarises the outcomes of the research including the main contributions of the research, which is a widening of the research on the suburban camps. The thesis also deepens the topic of anthropology of childhood.
Keywords
příměstské tábory, rozhodování, motivace, výchovné přístupy, děti, antropologie dětství
Keywords in English
suburban camps, decision-making, upbringing methods, children, anthropology of childhood
Length of the covering note
83 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na rozšiřující se fenomén příměstských táborů. Práce popisuje, jaké jsou motivace dnešních rodičů dávat své děti na příměstské tábory. Práce je založena na kvalitativním sociálně antropologickém šetření, které je podloženo provedenými rozhovory v absolvovaném terénu, tedy na příměstských táborech. Analýza terénu se dále opírá o pozorování a vedení terénního deníku v průběhu celého výzkumu. Součástí metodologie je také rozdílný pohled na vzniklé situace z pohledu role výzkumníka a překrývající se role vedoucího. Následující část obsahuje sebereflexi autorky, která se ve výzkumném terénu pohybuje již řadu let. Ve druhé polovině práce jsou rozebírány hlavní důvody, proč rodiče dětí stále více preferují variantu příměstských táborů, a dále rozpory ve výchovných přístupech rodičů a vedoucích, které dostávají děti do situací, kdy se nachází ve střetu mezi rodičem a vedoucím. V závěru práce jsou shrnuty výsledky provedeného výzkumu včetně hlavního přínosu práce, kterým je rozšíření zkoumané problematiky příměstských táborů. Tato studie zároveň prohlubuje tématiku antropologie dětství.
Annotation in English
The thesis is focusing on the expanding phenomenon of suburban camps. The paper describes the motivations of parents sending their children to the suburban camps. The paper is based on qualitative sociological anthropological research, which was done by conducting interviews in the field of the suburban camps. Furthermore, the analysis of the field is based on observation and carrying out a diary during the entire field research. Methodological part is comprised of two different view points created by working as a researcher and also as a leader of the camp. The following part includes a self-reflection of the author, who has been working in this area for many years. The second half of the thesis examines the main reasons for parents, why they prefer increasingly the suburban camps and moreover the conflicts in the upbringing methods between parents and camp leaders which lead to children being in the middle of disputes between the parents and the leaders. The end of paper summarises the outcomes of the research including the main contributions of the research, which is a widening of the research on the suburban camps. The thesis also deepens the topic of anthropology of childhood.
Keywords
příměstské tábory, rozhodování, motivace, výchovné přístupy, děti, antropologie dětství
Keywords in English
suburban camps, decision-making, upbringing methods, children, anthropology of childhood
Research Plan
V posledních letech můžeme vidět značný nárůst zájmu o příměstské tábory. Diplomová práce bude zaměřena na zmapování tohoto fenoménu. Cílem výzkumu bude zjistit samotné důvody výběru příměstského táboru a provést antropologický výzkum v institucích, které daný druh táboru pořádají. Výzkum diplomové práce bude založen na sociálně antropologickém šetření, jehož součástí bude zúčastněné pozorování.
Research Plan
V posledních letech můžeme vidět značný nárůst zájmu o příměstské tábory. Diplomová práce bude zaměřena na zmapování tohoto fenoménu. Cílem výzkumu bude zjistit samotné důvody výběru příměstského táboru a provést antropologický výzkum v institucích, které daný druh táboru pořádají. Výzkum diplomové práce bude založen na sociálně antropologickém šetření, jehož součástí bude zúčastněné pozorování.
Recommended resources
Bauman, Z. 2006. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství.
Casey, C., R. Edgerton (ed.) 2008. A companion to psychological anthropology: modernity and psychocultural change. John Wiley & Sons.
Giddens, A. 2003. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství.
Lipovetsky, G., S. Charles 2013. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. Praha: Prostor.
Riley, M., et al. 1994. Age and structural lag: Society's failure to provide meaningful opportunities in work, family, and leisure. John Wiley & Sons.
Rohrer, I. 2014. Anthropology and Youth. Cohesion and Dissolution. Springer Fachmedien Wiesbaden.
Recommended resources
Bauman, Z. 2006. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství.
Casey, C., R. Edgerton (ed.) 2008. A companion to psychological anthropology: modernity and psychocultural change. John Wiley & Sons.
Giddens, A. 2003. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství.
Lipovetsky, G., S. Charles 2013. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. Praha: Prostor.
Riley, M., et al. 1994. Age and structural lag: Society's failure to provide meaningful opportunities in work, family, and leisure. John Wiley & Sons.
Rohrer, I. 2014. Anthropology and Youth. Cohesion and Dissolution. Springer Fachmedien Wiesbaden.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci, seznámila komisi s hlavními cíly, zjištěními a závěry. Následovalo přečtení posudků, ke kterým měla studentka prostor se vyjádřit a následovala diskuze. Studentka práci obhájila.