Předložená bakalářská práce se zabývá užíváním a znalostí romského jazyka žáků základních škol. Ve vybraných lokalitách studentka zrealizuje výzkum, v průběhu kterého se bude zabývat romským jazykem a okrajově i otázek bilingvismu a romského etnolektu češtiny. Metodou výzkumu budou polostrukturované a neformální rozhovory se žáky a dotazník k ověření znalostí romského jazyka, který budou vyplňovat žáci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use and the knowledge of the Romani language of primary school pupils. In selected localities, the student will carry out the research during which she will focus on the Romani language and on the questions of bilingualism and the Roma ethnolect in Czech language. The methods of the research will be: semi-structured and informal interviews with pupils and questionnaire filled in by pupils to verify the knowledge of the Romani language.
Klíčová slova
romský jazyk, romští žáci, základní škola, bilingvismus, etnolekt
Klíčová slova v angličtině
Romani language, Romani school pupils, primary school, bilingualism, ethnolect
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá užíváním a znalostí romského jazyka žáků základních škol. Ve vybraných lokalitách studentka zrealizuje výzkum, v průběhu kterého se bude zabývat romským jazykem a okrajově i otázek bilingvismu a romského etnolektu češtiny. Metodou výzkumu budou polostrukturované a neformální rozhovory se žáky a dotazník k ověření znalostí romského jazyka, který budou vyplňovat žáci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use and the knowledge of the Romani language of primary school pupils. In selected localities, the student will carry out the research during which she will focus on the Romani language and on the questions of bilingualism and the Roma ethnolect in Czech language. The methods of the research will be: semi-structured and informal interviews with pupils and questionnaire filled in by pupils to verify the knowledge of the Romani language.
Klíčová slova
romský jazyk, romští žáci, základní škola, bilingvismus, etnolekt
Klíčová slova v angličtině
Romani language, Romani school pupils, primary school, bilingualism, ethnolect
Zásady pro vypracování
Studentka se na základě svého terénního výzkumu ve své práci zaměří na užívání a znalost romského jazyka žáků základních škol v Pardubicích a okolí. Ve vybraných lokalitách studentka zrealizuje výzkum, v průběhu kterého se bude zabývat romským jazykem a okrajově i otázek bilingvismu a romského etnolektu češtiny. Metodou výzkumu budou polostrukturované a neformální rozhovory se žáky, případně rodiči a dotazník k ověření znalostí romského jazyka, který budou vyplňovat žáci. Při vytváření dotazníku studentka využije svých znalostí romského jazyka.
Zásady pro vypracování
Studentka se na základě svého terénního výzkumu ve své práci zaměří na užívání a znalost romského jazyka žáků základních škol v Pardubicích a okolí. Ve vybraných lokalitách studentka zrealizuje výzkum, v průběhu kterého se bude zabývat romským jazykem a okrajově i otázek bilingvismu a romského etnolektu češtiny. Metodou výzkumu budou polostrukturované a neformální rozhovory se žáky, případně rodiči a dotazník k ověření znalostí romského jazyka, který budou vyplňovat žáci. Při vytváření dotazníku studentka využije svých znalostí romského jazyka.
Seznam doporučené literatury
BOŘKOVCOVÁ, Máša. 2006. Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta. ISBN 80-903325-3- 6
HÜBSCHMANNOVÁ, Milena. 1998. Šaj pes dovakeras, Můžeme se domluvit. 3. vyd. Olomouc:Univerzita Palackého. ISBN 80-7067- 905-0
HŰBSCHMANOVÁ, Milena a kol. 1998. Romsko-český a česko-romský kapesní slovník. Praha:Fortuna, ISBN 80-7168- 619-0
HŰBSCHMANOVÁ, Milena. 1996. Bariéry ve vzdělávání romských dětí. In. BALVÍN, Jaroslav (ed.).Bariéry a negativní jevy v životě a vzdělávání Romů. Ústí nad Labem: Hnutí R. ISBN 80-902149- 1-6.
ŠEBKOVÁ, Hana. 1995. Jazyková situace Romů a její vývoj. Praha: MENT
ŠEBKOVÁ, Hana ŽLNAYOVÁ, Edita. 2001. Učebnice slovenské romštiny. Praha: Fortuna. ISBN80-7168- 684-0
ŠOTOLOVÁ, E. 2008. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum. ISBN 978-80- 246-1524- 0
Zákon číslo 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Internetové zdroje:
http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-
content/uploads/sites/19/2016/03/Jana_Hoffmannova_167-170.pdf
www.czso.cz
www.pardubickykraj.cz
Seznam doporučené literatury
BOŘKOVCOVÁ, Máša. 2006. Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta. ISBN 80-903325-3- 6
HÜBSCHMANNOVÁ, Milena. 1998. Šaj pes dovakeras, Můžeme se domluvit. 3. vyd. Olomouc:Univerzita Palackého. ISBN 80-7067- 905-0
HŰBSCHMANOVÁ, Milena a kol. 1998. Romsko-český a česko-romský kapesní slovník. Praha:Fortuna, ISBN 80-7168- 619-0
HŰBSCHMANOVÁ, Milena. 1996. Bariéry ve vzdělávání romských dětí. In. BALVÍN, Jaroslav (ed.).Bariéry a negativní jevy v životě a vzdělávání Romů. Ústí nad Labem: Hnutí R. ISBN 80-902149- 1-6.
ŠEBKOVÁ, Hana. 1995. Jazyková situace Romů a její vývoj. Praha: MENT
ŠEBKOVÁ, Hana ŽLNAYOVÁ, Edita. 2001. Učebnice slovenské romštiny. Praha: Fortuna. ISBN80-7168- 684-0
ŠOTOLOVÁ, E. 2008. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum. ISBN 978-80- 246-1524- 0
Zákon číslo 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Internetové zdroje:
http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-
content/uploads/sites/19/2016/03/Jana_Hoffmannova_167-170.pdf
www.czso.cz
www.pardubickykraj.cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci, byly přečteny oba posudky, studentka zodpověděla předložené dotazy, proběhla diskuse, komise se následně shodla na hodnocení.