Diplomová práce je věnována problematice pracovní zátěže v perioperační péči. Jedná se o práci teoreticko-výzkumnou. Teoretická část práce zahrnuje vysvětlení pojmů, týkající se kompetencí a vzdělání pro práci v perioperační péči, dále je zde přiblížena problematika pracovní fyzické a psychické zátěže na operačním sále.
Průzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníku, skládajícího se ze dvou částí. První část je nestandardizovaný dotazník vlastní tvorby a část druhá obsahuje českou verzi standardizovaného Meisterova dotazníku pro hodnocení pracovní zátěže. Cílem výzkumné části je provedení komparace pracovní zátěže u všeobecných sester/porodních asistentek na centrálních a oborových (gynekologických) operačních sálech. Dále pak zjistit, jak všeobecné sestry/porodní asistentky subjektivně vnímají pracovní zátěž na operačních sálech.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the issue of workload in perioperative care. It is a theoretical-research work. The theoretical part of the work includes explanation of terms related to competencies and education for work in perioperative care, there is also described the issue of physical and mental workload in the operating room.
The research was done by using a two-part questionnaire. The first part is a non-standardized questionnaire of own creation and the second part contains a Czech version of a standardized Meister questionnaire for workload assessment. The aim of the research part is to compare the workload of nurses / midwives at central and specialized (gynecological) operating rooms. Then find out how general nurses / midwives subjectively perceive workload in operating rooms.
Klíčová slova
perioperační péče, pracovní zátěž, operační sál, fyzická zátěž, psychická zátěž
Klíčová slova v angličtině
perioperative care, workload, operating room, physical stress, mental stress
Rozsah průvodní práce
74 s. (99 690 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována problematice pracovní zátěže v perioperační péči. Jedná se o práci teoreticko-výzkumnou. Teoretická část práce zahrnuje vysvětlení pojmů, týkající se kompetencí a vzdělání pro práci v perioperační péči, dále je zde přiblížena problematika pracovní fyzické a psychické zátěže na operačním sále.
Průzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníku, skládajícího se ze dvou částí. První část je nestandardizovaný dotazník vlastní tvorby a část druhá obsahuje českou verzi standardizovaného Meisterova dotazníku pro hodnocení pracovní zátěže. Cílem výzkumné části je provedení komparace pracovní zátěže u všeobecných sester/porodních asistentek na centrálních a oborových (gynekologických) operačních sálech. Dále pak zjistit, jak všeobecné sestry/porodní asistentky subjektivně vnímají pracovní zátěž na operačních sálech.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the issue of workload in perioperative care. It is a theoretical-research work. The theoretical part of the work includes explanation of terms related to competencies and education for work in perioperative care, there is also described the issue of physical and mental workload in the operating room.
The research was done by using a two-part questionnaire. The first part is a non-standardized questionnaire of own creation and the second part contains a Czech version of a standardized Meister questionnaire for workload assessment. The aim of the research part is to compare the workload of nurses / midwives at central and specialized (gynecological) operating rooms. Then find out how general nurses / midwives subjectively perceive workload in operating rooms.
Klíčová slova
perioperační péče, pracovní zátěž, operační sál, fyzická zátěž, psychická zátěž
Klíčová slova v angličtině
perioperative care, workload, operating room, physical stress, mental stress
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. DUDA, Miloslav. Práce sestry na operačním sále. Praha: Grada, 2000. ISBN 8071696420.
2. HANÁKOVÁ, Eva. Práce a zdraví, rizikové faktory pracovního prostředí. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, 2012. Bezpečný podnik. ISBN 978-80-87676-02-8.
3. JEDLIČKOVÁ, Jaroslava, et al. Ošetřovatelská perioperační péče. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80- 7013-543-3.
4. KUDLEJOVÁ, Mária. Inštrumentovanie principy, zásady, techniky a postupy. Martin: Osveta, 2015. ISBN 978-80-8063-423-0.
5. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
6. WICHSOVÁ, Jana et al. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada, 2013. ISBN 978- 80-247-3754-6.
Seznam doporučené literatury
1. DUDA, Miloslav. Práce sestry na operačním sále. Praha: Grada, 2000. ISBN 8071696420.
2. HANÁKOVÁ, Eva. Práce a zdraví, rizikové faktory pracovního prostředí. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, 2012. Bezpečný podnik. ISBN 978-80-87676-02-8.
3. JEDLIČKOVÁ, Jaroslava, et al. Ošetřovatelská perioperační péče. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80- 7013-543-3.
4. KUDLEJOVÁ, Mária. Inštrumentovanie principy, zásady, techniky a postupy. Martin: Osveta, 2015. ISBN 978-80-8063-423-0.
5. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sestra a stres. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
6. WICHSOVÁ, Jana et al. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada, 2013. ISBN 978- 80-247-3754-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: velmi dobře minus
Hodnocení oponenta: velmi dobře minus
Doplňující otázky k obhajobě:
1. V kapitole 1.3 vymezujete kompetence jako soubor znalostí, dovedností a zkušeností. Jaký další význam má termín kompetence?
2. Je termín ?nástrojová sestra? oficiálně používaným, nebo se jedná o slangový výraz?
3. Našla jste primární zdroj, který popisuje validaci Meisterova dotazníku pro ČR?
4. Je Meisterův dotazník skutečně nástrojem, který dokáže objektivně zhodnotit pracovní zátěž, jak uvádíte na str. 57?
Obhajoba diplomové práce s prezentací velmi dobrá minus.