Tato diplomová práce je zaměřena na zjištění chování dvoufázové oceli, zejména na dynamickou pevnost a vliv rychlosti deformace. Zkoumaná ocel byla feriticko-martenzitická.
V teoretické části je uveden přehled vysokopevných ocelí. Tyto oceli se používají pro bezpečnostní prvky karoserií silničních vozidel, kde zvyšují pasivní bezpečnost a zároveň snižují celkovou hmotnost vozidla.
V experimentální části byla provedena analýza mikrostruktury dvoufázové oceli. Základní materiál byl použit při statických a dynamických tahových zkouškách. Jednotlivé vzorky byly odebrány z vyrobeného výlisku podélníku automobilu. Indentační zkouškou tvrdosti byl zjištěn dosah a intenzita zpevnění po provedených statických a dynamických zkouškách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the detected behavior of two-phase steel, primarily on the dynamic strength and influence velocity of deformation. The tested steel was ferritic-martensitic.
In the theoretical part is instructing overview high-strength steels. These steels are used for safety parts of body road vehicles, where they increase passive safety and while lowering the total vehicle weight.
In the experimental part was analyzing the microstructure of two-phase steel. The base material was used in static and dynamic tensile tests. The individual samples were taken from the manufactured press longitudinal part car. The indentation test of hardness was detected range and intensity strengthening after the static and dynamic tests.
Dual-plase steel, high-strength steel, resistance spot weld, longitudinal part car, heat affected zone, dynamic strength, deformation speed, indentation test
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na zjištění chování dvoufázové oceli, zejména na dynamickou pevnost a vliv rychlosti deformace. Zkoumaná ocel byla feriticko-martenzitická.
V teoretické části je uveden přehled vysokopevných ocelí. Tyto oceli se používají pro bezpečnostní prvky karoserií silničních vozidel, kde zvyšují pasivní bezpečnost a zároveň snižují celkovou hmotnost vozidla.
V experimentální části byla provedena analýza mikrostruktury dvoufázové oceli. Základní materiál byl použit při statických a dynamických tahových zkouškách. Jednotlivé vzorky byly odebrány z vyrobeného výlisku podélníku automobilu. Indentační zkouškou tvrdosti byl zjištěn dosah a intenzita zpevnění po provedených statických a dynamických zkouškách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the detected behavior of two-phase steel, primarily on the dynamic strength and influence velocity of deformation. The tested steel was ferritic-martensitic.
In the theoretical part is instructing overview high-strength steels. These steels are used for safety parts of body road vehicles, where they increase passive safety and while lowering the total vehicle weight.
In the experimental part was analyzing the microstructure of two-phase steel. The base material was used in static and dynamic tensile tests. The individual samples were taken from the manufactured press longitudinal part car. The indentation test of hardness was detected range and intensity strengthening after the static and dynamic tests.
Dual-plase steel, high-strength steel, resistance spot weld, longitudinal part car, heat affected zone, dynamic strength, deformation speed, indentation test
Zásady pro vypracování
1.Představení vysokopevných ocelí s důrazem na feriticko-martenzitickou ocel pro bezpečnostní konstrukční prvky karoserií
2.Analýzy strukturních změn vlivem svařování
3.Návrh a realizace dynamických tahových zkoušek dvoufázové oceli
4.Vyhodnocení dynamických zkoušek zaměření na vyjádření dynamické meze kluzu a složek energie do destrukce materiálu
5.Fraktografické analýzy mechanizmu lomu
6.Souhrnné vyhodnocení dynamického lomového chování, posouzení vlivu rychlosti deformace na dynamického zpevnění oceli
Zásady pro vypracování
1.Představení vysokopevných ocelí s důrazem na feriticko-martenzitickou ocel pro bezpečnostní konstrukční prvky karoserií
2.Analýzy strukturních změn vlivem svařování
3.Návrh a realizace dynamických tahových zkoušek dvoufázové oceli
4.Vyhodnocení dynamických zkoušek zaměření na vyjádření dynamické meze kluzu a složek energie do destrukce materiálu
5.Fraktografické analýzy mechanizmu lomu
6.Souhrnné vyhodnocení dynamického lomového chování, posouzení vlivu rychlosti deformace na dynamického zpevnění oceli
Seznam doporučené literatury
1.J. Kunz: Aplikovaná lomová mechanika, ČVUT, 2005
2.Pluhař J., Puškár A., Koutský J., Macek K., Beneš V.: Fyzikální metalurgie a mezní stavy materiálu, SNTL/Alfa, 1987
3.Kuncipál, J.: Teorie svařování, SNTL, 1986
4.Související normy
Seznam doporučené literatury
1.J. Kunz: Aplikovaná lomová mechanika, ČVUT, 2005
2.Pluhař J., Puškár A., Koutský J., Macek K., Beneš V.: Fyzikální metalurgie a mezní stavy materiálu, SNTL/Alfa, 1987
3.Kuncipál, J.: Teorie svařování, SNTL, 1986
4.Související normy
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce a reagoval na otázky z posudku a s mírnými zaváháními reagoval na doplňující otázky členů komise.