V rámci fenoménu au-pair se ve své diplomové práci zabývám procesem výchovy v hostitelské rodině, kde jsem já sama vykonávala tuto funkci, a kde také probíhal můj terénní výzkum. Z tohoto důvodu jsem pro svou práci zvolila formu případové studie. Vlastní participace na vý-zkumu v roli au-pair mne přivedla k hlavním otázkám, které se týkají procesu výchovy dětí v takto uspořádané rodině. V diplomové práci je analyzován proces vyjednávání o výchově skr-ze rozložení a prosazování moci všech participantů, kteří se na procesu výchovy podíleli.
V určitém smyslu byla má výzkumná činnost experimentem, v němž jsem sama usilovala o prosazení moci ve zkoumaném procesu výchovy. Záměr mé práce byl tedy mimo jiné před-stavit osobu au-pair jako potenciálního člena výchovného procesu, který nemusí být vždy v ústraní a disponovat pouze zlomkem moci, jak je au-pair ve většině případů prezentována. Teo-retickým východiskem práce je koncept pastýřské moci od Michela Foucaulta. Na základě tohoto konceptu reflektuji postavení au-pair v procesu výchovy dětí a její postupné začleňová-ní mezi rodinné příslušníky.
Anotace v angličtině
Within au-pair phenomenon my diploma thesis is occupied with process of education in host family where I have been carrying out function as an au-pair and where I also did my field-work. For this reason I decided to choose form of case study for my research. My own life within host family including participant observation brought me to research question and aim of research. In my diploma thesis is being analyzed the process of negotiation about educa-tion. In specific way and point of view my research has been kind of experiment where I was trying to manifest my power and gain respect within host family and thus present au-pair per-son like a potential member of the education process.
Theoretical framework I found in a concept of power from Michel Foucault and on the base of this theory I reflected au-pair position in the process of education.
Klíčová slova
moc, projevy moci, pastýřská moc, participace, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Power, power manifestations, "pastor power", participation, case study
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V rámci fenoménu au-pair se ve své diplomové práci zabývám procesem výchovy v hostitelské rodině, kde jsem já sama vykonávala tuto funkci, a kde také probíhal můj terénní výzkum. Z tohoto důvodu jsem pro svou práci zvolila formu případové studie. Vlastní participace na vý-zkumu v roli au-pair mne přivedla k hlavním otázkám, které se týkají procesu výchovy dětí v takto uspořádané rodině. V diplomové práci je analyzován proces vyjednávání o výchově skr-ze rozložení a prosazování moci všech participantů, kteří se na procesu výchovy podíleli.
V určitém smyslu byla má výzkumná činnost experimentem, v němž jsem sama usilovala o prosazení moci ve zkoumaném procesu výchovy. Záměr mé práce byl tedy mimo jiné před-stavit osobu au-pair jako potenciálního člena výchovného procesu, který nemusí být vždy v ústraní a disponovat pouze zlomkem moci, jak je au-pair ve většině případů prezentována. Teo-retickým východiskem práce je koncept pastýřské moci od Michela Foucaulta. Na základě tohoto konceptu reflektuji postavení au-pair v procesu výchovy dětí a její postupné začleňová-ní mezi rodinné příslušníky.
Anotace v angličtině
Within au-pair phenomenon my diploma thesis is occupied with process of education in host family where I have been carrying out function as an au-pair and where I also did my field-work. For this reason I decided to choose form of case study for my research. My own life within host family including participant observation brought me to research question and aim of research. In my diploma thesis is being analyzed the process of negotiation about educa-tion. In specific way and point of view my research has been kind of experiment where I was trying to manifest my power and gain respect within host family and thus present au-pair per-son like a potential member of the education process.
Theoretical framework I found in a concept of power from Michel Foucault and on the base of this theory I reflected au-pair position in the process of education.
Klíčová slova
moc, projevy moci, pastýřská moc, participace, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Power, power manifestations, "pastor power", participation, case study
Zásady pro vypracování
Studentka se v diplomové práci zaměří na proces vyjednávání o výchově dětí v rodině s au-pair, dále se zaměří na specifika takto uspořádáné rodiny. Vycházet bude především z terénního výzkumu, ve kterém sama působila jako au-pair a z odborné literatury zkoumající fenomén au-pairingu. V práci použije koncept pastýřské moci M. Foucaulta.
Zásady pro vypracování
Studentka se v diplomové práci zaměří na proces vyjednávání o výchově dětí v rodině s au-pair, dále se zaměří na specifika takto uspořádáné rodiny. Vycházet bude především z terénního výzkumu, ve kterém sama působila jako au-pair a z odborné literatury zkoumající fenomén au-pairingu. V práci použije koncept pastýřské moci M. Foucaulta.
Seznam doporučené literatury
BÚRIKOVÁ, Zuzana a Daniel MILLER. Au-pair. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) ve spolupráci s Českou asociací pro sociální antropologii (CASA), 2013. Cargo (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-151-0.
Cox, R. 2007. "The au pair body: sex object, sister or student?" European Journal of Women's Studies [online] 14 (3): 281-296 [cit. 16. 2. 2014]. Dostupné z:
http://ejw.sagepub.com/content/14/3/281.full.pdf+html
Geserick, Ch. 2012. "I always wanted to go abroad and I like children : motivations of young
people to become au pairs in the USA." Young [online] 20 (1): 49-67 [cit. 1. 3. 2014].Dostupné z: http://you.sagepub.com/content/20/1/49.full.pdf+html
FOUCAULT, M. (2000a). Power. Edited by James D. Faubion. London: Penguin
Books. Dostupné z:
https://monoskop.org/images/b/b9/Foucault_Michel_Power_2000.pdf
FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Vydání třetí. Přeložil Čestmír PELIKÁN, přeložil Miroslav PETŘÍČEK, přeložil Stanislav POLÁŠEK, přeložil Petr SOUKUP, přeložil Karel THEIN. V Praze: Herrmann, 2016. ISBN 978-80-87054-44-4.
KELLER, J. Úvod do sociologie. 4., rozšíř. Vyd. Praha: Sociologické
naladatelství, 2002. ISBN 80-85850-25-7
Murray, S. 1998. "Child care work: intimacy in the shadows of family-life." Qualitative sociology [online] 21 (2): 148169 [cit. 11. 2. 2014]. Dostupné z:
http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1023434627821#page-1
Seznam doporučené literatury
BÚRIKOVÁ, Zuzana a Daniel MILLER. Au-pair. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) ve spolupráci s Českou asociací pro sociální antropologii (CASA), 2013. Cargo (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-151-0.
Cox, R. 2007. "The au pair body: sex object, sister or student?" European Journal of Women's Studies [online] 14 (3): 281-296 [cit. 16. 2. 2014]. Dostupné z:
http://ejw.sagepub.com/content/14/3/281.full.pdf+html
Geserick, Ch. 2012. "I always wanted to go abroad and I like children : motivations of young
people to become au pairs in the USA." Young [online] 20 (1): 49-67 [cit. 1. 3. 2014].Dostupné z: http://you.sagepub.com/content/20/1/49.full.pdf+html
FOUCAULT, M. (2000a). Power. Edited by James D. Faubion. London: Penguin
Books. Dostupné z:
https://monoskop.org/images/b/b9/Foucault_Michel_Power_2000.pdf
FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Vydání třetí. Přeložil Čestmír PELIKÁN, přeložil Miroslav PETŘÍČEK, přeložil Stanislav POLÁŠEK, přeložil Petr SOUKUP, přeložil Karel THEIN. V Praze: Herrmann, 2016. ISBN 978-80-87054-44-4.
KELLER, J. Úvod do sociologie. 4., rozšíř. Vyd. Praha: Sociologické
naladatelství, 2002. ISBN 80-85850-25-7
Murray, S. 1998. "Child care work: intimacy in the shadows of family-life." Qualitative sociology [online] 21 (2): 148169 [cit. 11. 2. 2014]. Dostupné z:
http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1023434627821#page-1
Přílohy volně vložené
1 email
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci, seznámila komisi s hlavními cíly, zjištěními a závěry. Následovalo přečtení posudků, ke kterým měla studentka prostor se vyjádřit a následovala diskuze. Studentka práci obhájila.\par