Hlavním tématem této bakalářské práce je osvojování slovní zásoby prostřednictvím didaktických her. Teoretická část práce začíná charakterizováním vybrané věkové skupiny mladších žáků. A to z pohledu jejich psychologického vývoje, výuky slovní zásoby a vztahu k výuce cizího jazyka. Druhá část práce nahlíží do výuky slovní zásoby a všech jejích aspektů. Práce se pak dále zaměřuje na didaktické hry, zejména na definování tohoto pojmu, typy didaktických her a jejich využití ve školním prostředí. Tato práce dále pak také rozebírá didaktické principy, které upravují proces výuky. Praktická část obsahuje soubor didaktických her vytvořený pro výuku slovní zásoby se zaměřením na mladší žáky.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is learning vocabulary through didactic games. The theoretical part begins with a look into the primary learners who are described from the point of view of psychological development, language learning, and second language education. Secondly, there is described vocabulary learning with all its aspects. Then the thesis focuses on didactic games, especially on the definition, types of didactic games, and their use in the classroom environment. The thesis then identifies the didactic principles regulating the process of teaching and learning. The practical part includes a set of eight didactic games designed for primary learners to learn English vocabulary.
Klíčová slova
slovní zásoba, didaktické hry, učení se, žáci prvního stupně základní školy
Hlavním tématem této bakalářské práce je osvojování slovní zásoby prostřednictvím didaktických her. Teoretická část práce začíná charakterizováním vybrané věkové skupiny mladších žáků. A to z pohledu jejich psychologického vývoje, výuky slovní zásoby a vztahu k výuce cizího jazyka. Druhá část práce nahlíží do výuky slovní zásoby a všech jejích aspektů. Práce se pak dále zaměřuje na didaktické hry, zejména na definování tohoto pojmu, typy didaktických her a jejich využití ve školním prostředí. Tato práce dále pak také rozebírá didaktické principy, které upravují proces výuky. Praktická část obsahuje soubor didaktických her vytvořený pro výuku slovní zásoby se zaměřením na mladší žáky.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is learning vocabulary through didactic games. The theoretical part begins with a look into the primary learners who are described from the point of view of psychological development, language learning, and second language education. Secondly, there is described vocabulary learning with all its aspects. Then the thesis focuses on didactic games, especially on the definition, types of didactic games, and their use in the classroom environment. The thesis then identifies the didactic principles regulating the process of teaching and learning. The practical part includes a set of eight didactic games designed for primary learners to learn English vocabulary.
Klíčová slova
slovní zásoba, didaktické hry, učení se, žáci prvního stupně základní školy
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat osvojováním slovní zásoby prostřednictvím didaktických her. V teoretické části popíše proces osvojování slovní zásoby v cizím jazyce (se zaměřením na anglický jazyk); charakterizuje zvolenou věkovou skupinu a zaměří se na problematiku didaktických her ve výuce anglického jazyka. Na základě teoretických východisek poté studentka v praktické části navrhne soubor didaktických her, které se dají použít pro výuku slovní zásoby u zvolené věkové skupiny žáků.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat osvojováním slovní zásoby prostřednictvím didaktických her. V teoretické části popíše proces osvojování slovní zásoby v cizím jazyce (se zaměřením na anglický jazyk); charakterizuje zvolenou věkovou skupinu a zaměří se na problematiku didaktických her ve výuce anglického jazyka. Na základě teoretických východisek poté studentka v praktické části navrhne soubor didaktických her, které se dají použít pro výuku slovní zásoby u zvolené věkové skupiny žáků.
Seznam doporučené literatury
Binmore, K. Game theory. Oxford, 2007. ISBN 978-0-19-921846-2.
Coady, J. Second language vocabulary acquisition. Cambridge: Edinburgh Building UK, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
Hadfield, J. Beginners'communication games. Harlow: Longman, 2001. ISBN 0-582-31891-2.
Hadfield, J. Elementary Vocabulary Games. London: Longman, 2007. ISBN 0-582-13270-1.
Harmer, J. The practice of language teaching. Longman, 1991. ISBN 0-582-403855.
Krashen, Terrel. The natural approach: Language acquisition in the classroom. Hayward, CA: Alemany Press, 1983. ISBN 0-13-609934-3.
Lightbown, Spada. How languages are learnt. Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-4371697.
McCarten, J. Teaching vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-94325-3.
Oxford Advanced Learners Dictionary. Oxford: University Press, 2015. ISBN 978-0-19-479879-2.
Rider, A. Abra vocabra: The amazingly sensible approach to teaching vocabulary. Fort Collins: Cottonwood Press, 2003. ISBN 987-1-877673-91-7.
Schmitt, N. Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-660483.
Thornbury, S. How to teach vocabulary. Essex: Harlow, 2002. ISBN 978-0-582-42966-6.
Ur, P. A Course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-449994-6.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
Seznam doporučené literatury
Binmore, K. Game theory. Oxford, 2007. ISBN 978-0-19-921846-2.
Coady, J. Second language vocabulary acquisition. Cambridge: Edinburgh Building UK, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
Hadfield, J. Beginners'communication games. Harlow: Longman, 2001. ISBN 0-582-31891-2.
Hadfield, J. Elementary Vocabulary Games. London: Longman, 2007. ISBN 0-582-13270-1.
Harmer, J. The practice of language teaching. Longman, 1991. ISBN 0-582-403855.
Krashen, Terrel. The natural approach: Language acquisition in the classroom. Hayward, CA: Alemany Press, 1983. ISBN 0-13-609934-3.
Lightbown, Spada. How languages are learnt. Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-4371697.
McCarten, J. Teaching vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-94325-3.
Oxford Advanced Learners Dictionary. Oxford: University Press, 2015. ISBN 978-0-19-479879-2.
Rider, A. Abra vocabra: The amazingly sensible approach to teaching vocabulary. Fort Collins: Cottonwood Press, 2003. ISBN 987-1-877673-91-7.
Schmitt, N. Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-660483.
Thornbury, S. How to teach vocabulary. Essex: Harlow, 2002. ISBN 978-0-582-42966-6.
Ur, P. A Course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-449994-6.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.