Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním slovní zásoby ve vybrané učebnici English 3 od Mileny Kelly. Teoretická část se zaměřuje na klíčové rysy, které mají úzkou souvislost s tématem. Teoretická část se skládá ze tří hlavních kapitol, které zkoumají oficiální dokumenty týkající se školní docházky na základních školách, charakteristiky žáků s mentálním postižením, výuky slovní zásoba a teorie učebnic, která je potřebná pro její hodnocení. Praktická část obsahuje popis učebnice, dvě hypotézy, výzkum, který poskytuje data pro hodnocení učebnice a metodiku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching vocabulary taught in the chosen textbook titled English 3 by Milena Kelly. The theoretical part focuses on crucial features related to the topic and consists of three main chapters that examine the official documents dealing with schooling at elementary schools, characteristics of mentally disabled pupils, teaching vocabulary and textbook theory needed for its evaluation. The practical part includes description of the textbook, two hypotheses, the research that provides data for evaluation of the textbook and methodology.
Klíčová slova
učebnice, slovní zásoba, evaluace učebnic, učení se, vyučování, žáci, lehká mentální retardace, poruchy, lexis, učitel, vyučovací hodiny.
Tato bakalářská práce se zabývá vyučováním slovní zásoby ve vybrané učebnici English 3 od Mileny Kelly. Teoretická část se zaměřuje na klíčové rysy, které mají úzkou souvislost s tématem. Teoretická část se skládá ze tří hlavních kapitol, které zkoumají oficiální dokumenty týkající se školní docházky na základních školách, charakteristiky žáků s mentálním postižením, výuky slovní zásoba a teorie učebnic, která je potřebná pro její hodnocení. Praktická část obsahuje popis učebnice, dvě hypotézy, výzkum, který poskytuje data pro hodnocení učebnice a metodiku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching vocabulary taught in the chosen textbook titled English 3 by Milena Kelly. The theoretical part focuses on crucial features related to the topic and consists of three main chapters that examine the official documents dealing with schooling at elementary schools, characteristics of mentally disabled pupils, teaching vocabulary and textbook theory needed for its evaluation. The practical part includes description of the textbook, two hypotheses, the research that provides data for evaluation of the textbook and methodology.
Klíčová slova
učebnice, slovní zásoba, evaluace učebnic, učení se, vyučování, žáci, lehká mentální retardace, poruchy, lexis, učitel, vyučovací hodiny.
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat tématem výuky anglického jazyka se zaměřením na slovní zásobu ve třídě, kde se vzdělávají žáci s lehkou mentální retardací. V teoretické části se bude zabývat specifickými poruchami těchto žáků, základními dokumenty a zásadami výuky, které mají úzkou souvislost s jejich vzděláváním. Studentka bude dále zkoumat obecné zásady výuky anglické slovní zásoby a kritéria hodnocení učebnic, které jsou specifické pro výuku slovní zásoby. V praktické části bude analyzovat soubor učebnic a vybraných didaktických prostředků, jejich specifika a vhodnost pro tuto specifickou skupinu žáků.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat tématem výuky anglického jazyka se zaměřením na slovní zásobu ve třídě, kde se vzdělávají žáci s lehkou mentální retardací. V teoretické části se bude zabývat specifickými poruchami těchto žáků, základními dokumenty a zásadami výuky, které mají úzkou souvislost s jejich vzděláváním. Studentka bude dále zkoumat obecné zásady výuky anglické slovní zásoby a kritéria hodnocení učebnic, které jsou specifické pro výuku slovní zásoby. V praktické části bude analyzovat soubor učebnic a vybraných didaktických prostředků, jejich specifika a vhodnost pro tuto specifickou skupinu žáků.
Seznam doporučené literatury
COUNCIL OF EUROPE, COUNCIL FOR CULTURAL CO-OPERATION, Education COMMITTEE, MODERN LANGUAGES DIVISION a STRASBOURG. Common European framework of reference for languages learning, teaching, assessment. Reprinted. Cambridge, U.K: Press Syndicate of the University of Cambridge, 2001. ISBN 0521803136.
CUNNINGWORTH, A. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann, 1995. ISBN 0-435-24058-7
FIALOVÁ, I. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 207 s. ISBN 978- 80-210-5591-9
HEDGE, T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-442172-4
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. 1. Vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
KALHOUS, Z. Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253
KELLY, Milena. English 3. Vyd. 3. Praha: Angličtina Expres, 2014. ISBN 978-80-7377-015-0.
PATEL, M.F. a PRAVEEN M. JAIN. English language teaching: methods, tools & techniques. Jaipur, India: Sunrise Publishers & Distributors, 2008. ISBN 9788190606745
Rámcový vzdělávací program pro základní školu. 2010. VÚP Praha 2007: schválilo MŠMT.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3.
THORNBURY, Scott. How to teach Vocabulary. 3. impression. London: Longman, 2000. ISBN 9780582429666
UR, P. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN: 0-521-65624-9
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie.1.vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 978-80-246-0841-9
VALENTA, M.; KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-9-8
VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2009, ISBN 978-80-7320-137-1
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Padio. 1998. ISBN 80-85931-51-6
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZÁKLADNÍ ŠKOLA. 1996. schválilo MŠMT.
On-line sources:
Bakalářská práce: Stanovení cíle a hypotéz [online]. 2011 [cit. 2018-01-20]. Dostupné z: http://www.pracebakalarske.cz/predmet-a-cil-bakalarsike-prace/stanoveni-cile-a-hypotez/
Criteria and Techniques for Textbook Evaluation [online]. VARTANIAN, Pershing. Michigan, 1962, s. 123 [cit. 2018-01-13]. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1941.1101846
How young children learn English as another language. LearnEnglish Kids [online]. [cit. 2018-03-06]. Dostupné z: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/helping-your-child/how-young-children-learn-english-another-language
Inkluze v praxi: autismus a slepota? Ve škole s asistenty není problém Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/reportaz-ze-skoly-s-inkluzivnim-vzdelavanim-fnw-/domaci.aspx?c=A150121_110451_domaci_zt: zpravy.idnes.cz [online]. 2015 [cit. 2018-01-13]. Dostupné z: https://zpravy.idnes.cz/reportaz-ze-skoly-s-inkluzivnim-vzdelavanim-fnw-/domaci.aspx?c=A150121_110451_domaci_zt
KRČÁL, Michal. Literární rešerše: http://www3.econ.muni.cz[online]. 2017 [cit. 2018-01-20]. Dostupné z: http://www3.econ.muni.cz/ 99246/zav-prace/lit-review.xhtml
Metodika: výuka žáků s lehkým mentálním postižením integrovaných ve třídách běžných základních škol[online]. [cit. 2018-01-13]. Dostupné z: http://www.zstaborska.cz/stranky/_o-skole/_projekty/Metodika_LMP.pdf
Rámcový vzdělávací program, 2016, k nalezení: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
REYNOLDS, DOMBECK, Effective Teaching Methods for People with Intellectual Disabilities, Mentalhelp, 2013, dostupné z: https://www.mentalhelp.net/articles/effective-teaching-methods-for-people-with-intellectual-disabilities/
Seznam doporučené literatury
COUNCIL OF EUROPE, COUNCIL FOR CULTURAL CO-OPERATION, Education COMMITTEE, MODERN LANGUAGES DIVISION a STRASBOURG. Common European framework of reference for languages learning, teaching, assessment. Reprinted. Cambridge, U.K: Press Syndicate of the University of Cambridge, 2001. ISBN 0521803136.
CUNNINGWORTH, A. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann, 1995. ISBN 0-435-24058-7
FIALOVÁ, I. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 207 s. ISBN 978- 80-210-5591-9
HEDGE, T. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-442172-4
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. 1. Vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
KALHOUS, Z. Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253
KELLY, Milena. English 3. Vyd. 3. Praha: Angličtina Expres, 2014. ISBN 978-80-7377-015-0.
PATEL, M.F. a PRAVEEN M. JAIN. English language teaching: methods, tools & techniques. Jaipur, India: Sunrise Publishers & Distributors, 2008. ISBN 9788190606745
Rámcový vzdělávací program pro základní školu. 2010. VÚP Praha 2007: schválilo MŠMT.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3.
THORNBURY, Scott. How to teach Vocabulary. 3. impression. London: Longman, 2000. ISBN 9780582429666
UR, P. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN: 0-521-65624-9
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie.1.vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 978-80-246-0841-9
VALENTA, M.; KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-9-8
VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2009, ISBN 978-80-7320-137-1
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Padio. 1998. ISBN 80-85931-51-6
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZÁKLADNÍ ŠKOLA. 1996. schválilo MŠMT.
On-line sources:
Bakalářská práce: Stanovení cíle a hypotéz [online]. 2011 [cit. 2018-01-20]. Dostupné z: http://www.pracebakalarske.cz/predmet-a-cil-bakalarsike-prace/stanoveni-cile-a-hypotez/
Criteria and Techniques for Textbook Evaluation [online]. VARTANIAN, Pershing. Michigan, 1962, s. 123 [cit. 2018-01-13]. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1941.1101846
How young children learn English as another language. LearnEnglish Kids [online]. [cit. 2018-03-06]. Dostupné z: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/helping-your-child/how-young-children-learn-english-another-language
Inkluze v praxi: autismus a slepota? Ve škole s asistenty není problém Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/reportaz-ze-skoly-s-inkluzivnim-vzdelavanim-fnw-/domaci.aspx?c=A150121_110451_domaci_zt: zpravy.idnes.cz [online]. 2015 [cit. 2018-01-13]. Dostupné z: https://zpravy.idnes.cz/reportaz-ze-skoly-s-inkluzivnim-vzdelavanim-fnw-/domaci.aspx?c=A150121_110451_domaci_zt
KRČÁL, Michal. Literární rešerše: http://www3.econ.muni.cz[online]. 2017 [cit. 2018-01-20]. Dostupné z: http://www3.econ.muni.cz/ 99246/zav-prace/lit-review.xhtml
Metodika: výuka žáků s lehkým mentálním postižením integrovaných ve třídách běžných základních škol[online]. [cit. 2018-01-13]. Dostupné z: http://www.zstaborska.cz/stranky/_o-skole/_projekty/Metodika_LMP.pdf
Rámcový vzdělávací program, 2016, k nalezení: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
REYNOLDS, DOMBECK, Effective Teaching Methods for People with Intellectual Disabilities, Mentalhelp, 2013, dostupné z: https://www.mentalhelp.net/articles/effective-teaching-methods-for-people-with-intellectual-disabilities/